Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
27. august 2022 - 20:24 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Kopiere sin egen DvD film til sin egen PC (Windows 11)

Kan man :
Kopiere sin egen DvD film til sin egen PC (Windows 11) ?
*
Begge to er mine egne ....
*
Jeg tænkte på at lave en "Biograf" til børnebørnene på min PC.
Den har Windows 11..
*
Der står noget med "Brænd på Disk" på menuen,
når man markerer en DvD film.
- Men er det de samme som at kopiere en DvD på Harddisken ?
Kan den slettes igen ?
*
Med venlig hilsen og god Lørdag aften ....
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. august 2022 - 20:53 #1
Du vil altid kunne slette den igen hvis den ligger på harddisken/SSD´en.
Står der "brænd på disk" så er der tale om en DVD brænden der foregår ved at DVD´en fysisk brændes i en DVD brænder. Der er sandsynligvis ingen DVD-brænder i din pc, jeg formoder er en bærbar, men en sådan kan købes for nogle få hundrede kroner, den skal bare være ekstern dvs. så den tilsluttes pc´en vha. et USB-kabel.

https://www.proshop.dk/?c=optiske-drev-dvd-br-floppy&pre=0&s=dvd+br%C3%A6nder

https://www.avxperten.dk/dvd-baender/?gclid=CjwKCAjwgaeYBhBAEiwAvMgp2rL80M24uMGrDz8TB5ncnW_OFqc57iCJ53sZMvNrikArNqAZcA1y7hoC3qwQAvD_BwE
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
27. august 2022 - 21:11 #2
T@K, ErikHg .... Jeg kigger på dine link - T@K
Avatar billede 220661 Ekspert
27. august 2022 - 21:45 #3
Avatar billede 220661 Ekspert
27. august 2022 - 21:54 #4
Fordel ved at konvertere dem er at de fylder mindre uden at tabe meget på kvaliteten.
Filerne der kommer på disken burde kunne afspilles med vlc player. Et populært filformat at convertere til er mp4 som mange bruger. Jeg har ikke selv konverteret med Handbrake  men brugte for mange år siden et program ved navn dvdfab. Det er dog mere end 10 år siden.
Avatar billede kurtba Ekspert
27. august 2022 - 22:04 #5
Jeg tror mest du skal se på løsningen fra 220661, da du jo bare skal have kopieret den ind på harddisken.
Dernæst er jeg ret sikker på, at hvis du har et dvd drev i din pc, så er det også en dvd brænder. Det er mange år siden, at jeg er stødt på et indbygget dvd drev, som ikke også kunne brænde. Men det er svært at se, hvad du skal bruge brænderdelen til, ud fra dit spørgsmål.
28. august 2022 - 00:19 #6
Avatar billede eurositi Ekspert
28. august 2022 - 12:52 #7
MakeMKV (http://makemkv.com/download/) er det suverænt mest effektive værktøj til dette formål. Du ilægger DVD'en. Herefter vælger du, hvilke elementer, du vil kopiere over på harddisken (hovedfilm, ekstramateriale, samt hvilke lydspor og undertekster).
Hovedfilmen gemmes som en 1:1 kopi af MPEG2-videoen på DVD'en som en enkelt MKV-fil, Fordi det er et rent kopi-job, går det lynhurtigt.

Hvis du på et tidspunkt synes, at de originale videoer fylder lidt for meget på harddisken, kan du typisk halvere filstørrelsen uden synligt kvalitetstab ved at konvertere (omkode) videoerne til et nyere videoformat (f.eks. H.264 eller H.265). MPEG2-videoformatet, som benyttes på DVD'er, er jo en del ældre (cirka 1995).
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
28. august 2022 - 15:25 #8
Tak for alle jeres gode råd .... Kigger nærmere på dem ...
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
28. august 2022 - 16:55 #9
Mange = T@K til jer alle ....
Avatar billede eurositi Ekspert
29. august 2022 - 09:13 #10
MP4-containeren kan ikke lagre undertekster fra DVD-film i sig, så de kan slås til og fra.

Hvis du gerne vil have denne mulighed, skal du enten vælge Matroska (MKV) containeren, eller også skal du finde nogle tilsvarende undertekster (SRT-filer) til filmene online på f.eks. subscene.com eller opensubtitles.org.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
29. august 2022 - 10:21 #11
Tak, eurositi ...