Avatar billede Slettet bruger
29. august 2022 - 15:41 Der er 35 kommentarer og
2 løsninger

Microfonen på min næsten nye Doro 8080 virker ikke.

Når jeg ringer nogen op, kan jeg høre dem, men de kan ikke høre mig.
Jeg kan høre dem sige "Det skratter" Jeg har sendt en mail til en, som sagde, at hun ikke kunne høre jeg sagde noget, kun skratten.
Telefonen er fuldt opladet, og i indstillinger står der ikke noget om Microfonen.
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. august 2022 - 16:12 #1
Jeg er absolut ikke ekspert vedr. mobiler, men har fundet et link her der måske kan hjælpe dig på vej:

https://smartandroid.fr/da/probleme-de-micro-sur-doro-que-faire/
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2022 - 16:24 #2
Tak den har jeg set, men fandt ikke ud af noget.
Jeg kan ikke undvære mobilen, så jeg må købe en anden i morgen.
Om et par dage har jeg en video konsultation med min læge.
Og jeg kan ikke engang ringe efter en Taxa, og på grund af ferie er jeg den eneste, som er hjemme i vores lille opgang.
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. august 2022 - 16:53 #3
Det var trist☹ Ja, man er efterhånden utrolig afhændig af sin mobil, og når skidtet driller så er man på den.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. august 2022 - 17:12 #4
Kan du ikke holde den video konsultation med din bærbar?
At ringe og sms kan du gøre med en reserve telefon hvis du har sådan en
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2022 - 17:48 #5
#4
Nej desværre. Efter råd fra en bruger herinde, havde jeg ellers købt kamera og headset. Men det virkede kun på skype.
Til lægen skal man hente en "Min læge" app til mobilen.
Jeg er ikke syg, men på grund af lændesmerter får jeg noget morfin, som nu bliver justeret ned. Lægen bor langt fra mig, og det er jo surt at betale for en Taxa, når man ellers bare kan bruge mobilen.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. august 2022 - 18:00 #6
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2022 - 18:16 #7
Alle Androids har 24 mnd. garanti, og kan betragtes som beregnet levetid, og har igen begrænset understøttelse, som alt andet er af sikkerhed og vedligeholdelse af software med videre.

Eksempel på Windows OS og Apple OS. Disse tider kan man kun savne stabilitet som i 90'erne med GMS mobil telefoner som holder flere år. Haha...

Nå, men baseret af modellen DORO 8080 på brugsanvisningen nævnes der også at der er 24 mnd. garanti, og 12 mnd. på alt andet tilbehør.

https://www.manualslib.com/manual/1756118/Doro-8080.html?page=77#manual

Brugermanual er fra 2019, dette er tegn på købe nyt.

Hvis stadigt er DORO fan, kan du finde næste her:

DORO mobiler:
https://www.doro.com/da-dk/produkter/mobiltelefoner/

DORO smartphone:
https://www.doro.com/da-dk/produkter/smartphones/

NOKIA mobiler:
https://www.nokia.com/phones/en_int/feature-phones

NOKIA smartphone:
https://www.nokia.com/phones/en_int/smartphones

Held og lykke med at finde nyt. Hopper af tråden.
Avatar billede fase Professor
29. august 2022 - 21:22 #8
Hvis næsten ny betyder at der er garanti på telefonen, skal du indlevere den på det sted, du har købt den og sige at den har en væsentlig fejl og bede firmaet  om at den repareres eller ombyttes. du bliver så nødt til at undvære telefonen i tiden det tager at reparere.
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2022 - 02:31 #9
#6
Tak det ser spændende ud, ser på det.
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2022 - 02:43 #10
#7
Tak for de mange links.
Jeg tænker faktisk på, at udover at købe en dyr kvalitets mobil, også at købe en billig med billig licens, så jeg altid har mulighed for, bare at ringe.
Avatar billede bsn Forsker
30. august 2022 - 12:20 #11
Er det evt. muligt at slå højttaler til - det kan måske hjælpe lidt...men så kan alle lytte med...
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2022 - 15:41 #12
Det er mikrofonen som ikke virker :-)
Avatar billede puren Ekspert
30. august 2022 - 23:23 #13
skulle vi prøve en crazy tanke om at mobilen her en defekt??
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. august 2022 - 00:01 #14
Den tanke er egentlig ikke så skør endda.
Man kan være uheldig at få fat i et såkaldt "mandagseksemplar".
Avatar billede bsn Forsker
31. august 2022 - 08:46 #15
#12
Ja, ok...
Men hvis du slår medhører/højttaler til, er det muligt du kan bruge din telefon, men er den ny, så retur til forhandleren med den...
Avatar billede puren Ekspert
31. august 2022 - 10:47 #16
#14 hver gang at der kommer et spørgsmål om at noget ikke virker(mus, printer, netkort og alt andet) løber 99% af alle dem der svare ned i samme hul at det er en indstilling i software/bios/firmware det er galt, jeg ser ingen andre end mig der på noget tidspunk snakker om, om der kunne være fejl på hardwaren
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. august 2022 - 11:33 #17
Det er jo ligesom med nogle nye biler - der kan også fejl på disse, og ejerne kan rende på værksted i tide og utide. Det kan jo sker med alting, at man er så uheldig at købe et uheldigt eksemplar. Moderne biler er spækket med elektronik, men der kan også være "fysiske" defekter.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. august 2022 - 12:18 #18
#13 og #16.
Det med den er defekt er der ikke tvivl om og der blev faktisk i #8 beskrevet hvad løsningen er hvis du kigger tilbage i tråden😉
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2022 - 16:21 #19
Enig med #18
Men fordi jeg har akut brug for en telefon, købte jeg i gå, hos Telenor, på sælgers anbefaling. en Radmi 10 telefon. Sælger påstod, at det var en efterfølger til Huawai.
Jeg ved ikke, om det var løgn og bedrag, eller om hun ikke var klogere, men kort fortalt, det er den værste skud telefon, jeg har oplevet, jeg kan ikke holde den ud.😒
Derfor har jeg i dag købt en ny Doro 8080, og må konstatere et fejlkøb på Kr. 1.900.
Det var dyre lærepenge, men forhåbenlig kan andre lære noget af min fejltagelse:
Køb aldrig et ukendt mærke, med mindre en bruger, du kender, kan anbefale det.
Avatar billede puren Ekspert
31. august 2022 - 16:45 #20
radmi 10 er fra xiaomi og det er gode mobiler men tro mere vi er ude i noget at radmi 10 ikke er en doro 8080 og derfor er anderledes at bruge det vil/kan du PT ikke så.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. august 2022 - 16:54 #21
#19 Jeg har i alle år brugt Samsung smartphones. Synes de har en fin brugerflade og ret ens selvom man får en nyere version. Har brugt modellene S4,S5 og S6.
Jeg har fruens aflagte Samsung J5 liggende som næste mobil. Jeg har ikke det store behov for plads på mobilen. Den kører Android 9 og bliver taget i brug når mobilepay forsvinder på Android 6 jeg kører med nu.
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2022 - 11:17 #22
#20
Jeg var selvfølgelig klar over, at de to telefoner ikke var ens.
Alene det. at noget af teksten, under indstillinger, er på Koreansk, men det værste er, at den ikke åbner på en fast åbningsside, som iPhone og Doro m.f.
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. september 2022 - 11:46 #23
#19 Medarbejderen hos Telenor aner sandsynlivis ikke hvad hun taler om, men handler efter ordre oppefra, ligesom hos andre firmaer - ingen nævnt, ingen glemt - de står der ikke for at hjælpe og vejlede kunderne, men kun for at vildlede dem, og og sælge så dyre varer som muligt.
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2022 - 23:15 #24
#23
Selv om du nok strammer den en smule, er jeg enig langt hen af vejen. 😊
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. september 2022 - 00:14 #25
Jeg strammer den ikke en smule, for det er i den grad sat i system, at kunderne bare skal lænses for deres penge, så indtjeningen kan stige i så høj grad som muligt, hos fuskerfirmaerne.

Se linket:
https://www.dr.dk/drtv/episode/kontant_-gigant-for-enhver-pris_219648

Det er samme surdej, hvadenten firmaet hedder det ene eller det andet.
Avatar billede puren Ekspert
02. september 2022 - 00:22 #26
#22 jeg har svært ved at forestille mig det, jeg siger ikke du lyver men jeg har svært ved at forstille mig det jeg kender 3 der har xiaomi mobiler, den ene in søster så skulle nok høre for at det ikke var i orden med det danske sprog, så med mindre du kan sige hvor det er (dansk har været en del af deres MIUI rom i sidste 7-8 år hvis ikke mere)

hvad andgår Browser kan du jo bare hente en en anden hvis du ikke kan lide deres mi Browser det er jo friheden i android, hvor imod det skrammel jeg har af en Iphone der skal jeg jo bruge apple maps, så hvis min garmin app skal bruge et kort kommer apple maps og er apple maps ikke installer så kommer der ikke noget kort.
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2022 - 12:24 #27
#26
Det at Radmi 10  er fra xiaomi, er ikke det samme som, at den er den samme som din søsters. Den er på dansk ja, men under indstillinger, hvor man vælger udseende og lyd, står der, i højre side noget på et fremmed sprog, som jeg formoder er koreansk,
og man kunne nemt regne ud, at det betyder "vælg"
Desuden er der flere gange kommet en popup med samme fremmede bogstaver, men hvad det betyder kan jeg ikke regne ud.
Og i Telenor fik jeg jo at vide, at den var fra Huawai.
Nå, nu har jeg fået en ny Doro 8080, og den anden går til IT skral, og så vil jeg ikke tænke mere på den.
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2022 - 12:36 #28
#25
Ja jeg kender godt de skammelige historier, det er derfor jeg skrev, at jeg er enig langt hen ad vejen.
Men mange uhæderlige sælgere er vel ikke alle sælgere?
Desuden skylder jeg at nævne, at den unge dame hos Telenor, faktisk brugte tid på, at rense mikrofonen, så jeg slap for at købe en ny. Desværre gik det bare ikke.
Men det var et forsøg værd, så det skal hun have ros for. :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
02. september 2022 - 13:20 #29
#27 "It skrald"?
Den er jo kun 6 mdr gammel. De bør jo lave den så du har en ekstra telefon du kan bruge hvis den nye går i stykker for dig. Kan forstå du er meget afhængig af telefonen.
Avatar billede fase Professor
02. september 2022 - 14:23 #30
#27 Du har vel ikke smidt telefonen ud, fordi mikrofonen ikke virker. Få den der har solgt den til dig til reparere den eller give dig en ny. Der er jo stadig garanti/reklamationsret efter formodningsprincippet på telefonen, så bare til firmaet.
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2022 - 14:28 #31
#29
Jeg har skrevet misvisende 😒 Det er Radmi 10 jeg vil smide ud.
Men nu har jeg tænkt over det. Jeg giver Radmi 10 til min overbo. Jeg er sikker på, at den vil interessere ham. Og så er der da nogen som får glæde af den.😊
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2022 - 14:36 #32
Ps. På den Doro som er i stykker, kan jeg gå i banken med MitId, selv om der ikke længere er Simkort i. Det opdagede jeg da jeg forgæves søgte efter iD til MenID,
fordi det har jeg glemt. Det må være fordi, det bare går over nettet?
Og ja selvfølgelig vil jeg prøve, at få den repareret.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. september 2022 - 16:16 #33
#31 Lyder som en god og brugbar ide :-)
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2022 - 19:28 #34
Jeg glemte noget vigtigt i min kritik af  Radmi 10. Skærmen er ikke antistatisk.
Den suger støv til sig.
Avatar billede Charlotte Novice
15. september 2022 - 14:54 #35
Vi har lige haft samme problem og jeg håber vores løsning også hjælper hos dig.
(Vi talte med Doro Support der løste problemet)
Under Indstil vælger du "mine lydindstillinger for telefonopkald"
Her vælger du Normal (vores stod inden til optimeret)
Og så virkede vores igen :D
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2022 - 16:06 #36
Tusind tak Charlotte, det virker. 😁❤️
Avatar billede 220661 Ekspert
15. september 2022 - 18:21 #37
Fedt tip Charlotte.