Avatar billede magger Novice
30. august 2022 - 10:02 Der er 5 kommentarer

Få vist url i en celle

Jeg skal kopiere 500 url'er ind i hver sin celle i Excel, hvor jeg gerne vil have vist selve url'en og ikke bare det brugervenlige navn - altså så jeg får vist "https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/opret" og ikke "Opret nyt spørgsmål - Eksperten - Computerworld".

Linket skal være aktivt og meget gerne med samme formatering som resten af arket.

Kan jeg få det uden at skulle ændre indstillinger eller lign. for hvert link, jeg skal sætte ind, så jeg bare kopierer sidens url med ctrl+c og indsætter det i den korrekte celle med ctrl+v?

PFT :-)
Avatar billede store-morten Ekspert
30. august 2022 - 11:05 #1
Det kan måske gøres med en hjælpe celle.
Prøv at indsætte:
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1040309
i celle A1
i celle A2: =HYPERLINK(A1)
Avatar billede magger Novice
30. august 2022 - 12:14 #2
Det dur desværre ikke rigtig, da jeg har virkelig mange forskellige url'er, jeg skal kopiere ind i excel arket. Jeg vil allerhelst bare kunne kopiere url'en fra adresselinjen i min browser og ind i den korrekte celle, og så få vist selve url'en. Men måske kan det bare ikke lade sig gøre... ?
Avatar billede store-morten Ekspert
30. august 2022 - 12:49 #3
Prøv:
kopiere url'en fra adresselinjen i din browser og marker den korrekte celle og indsæt url'en i formellinjen og tryk Enter
Avatar billede magger Novice
30. august 2022 - 13:00 #4
Tak - works like a charm :-) Kan du også løse problemet med, at formateringen i cellerne med url'er bliver anderledes? :-)
Avatar billede store-morten Ekspert
30. august 2022 - 13:31 #5
Klik på cellen med linket. Højreklik på typografien Link under fanen Hjem, og vælg Rediger.