Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
30. august 2022 - 17:31 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

En mindre recource krævende Linux - Hvilken ?

Jeg plejer at have "Linux Mint, MATE, 19.2 Tina 32 bit" installeret.
*
Jeg bruger den mest til at skrive på og lidt Internet. Og FB.
*
Vore børnebørn ser YouTube på den ....
Men : De klager lidt over, at YouTube og andet er lidt langsom i vendingen.
*
Det er også en gammel PC, som jeg fandt i gårdens Teknik-skrald.
Bærbar. Fungerer faktisk fint nok. Men ikke lynhurtigt ....
*
Men den virke da - sådan nogenlunde.
*
Nu har jeg prøvet at skifte til "Linux Mint, Xfce 19. Tina. 32 Bit"
Som vel skulle vare mindre ressource krævende - (Så vidt jeg ved) ...
*
Jeg har ikke prøvet den så meget endnu ....
*
Jeg så på Internettet, at LXDE skulle være endnu mindre ressource krævende end Xfce. - Men den kan jeg nu ikke se - Man kan downloade hos Linus Mint.
*
Jeg har aldrig prøvet den ....
*
Er der en andet Linux Udgave som er "Letvægter" ?
*
Jeg har vist nok 3,5 GB (Hvis der er noget, der hedder det ?) - Eller 4 GB.
*
Det er en "Lege PC" og en "Skrive PC".
* Til YouTube. Evt til FB.
*
Venlig hilsen fra Jørn
Avatar billede 220661 Ekspert
30. august 2022 - 18:00 #1
Jeg har Lubunto på en disk jeg bruger ind imellem på en gammel LG R400 fra 2008. Jeg har også Zorin i en 32 bit version. Svært at vide hvilken der er lettest at trække for hardwaren. Jeg har ikke sammenlignet dette.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. august 2022 - 18:00 #2
Avatar billede 220661 Ekspert
30. august 2022 - 18:04 #3
Lubunto tikker ind i midten på det felt jeg viste i linket. Mener også jeg har haft Antix på, men husker ikke lige hvordan den kørte. Til oprettelse af Linux usb installations medier bruger jeg typisk BalenaEchter til dette. Den er hurtig og nem at bruge. Og som med stort set alle Linux versioner kan systemet prøves over usb mediet før man installerer.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
30. august 2022 - 18:09 #4
Tak, 220661 - Jeg kigger nærmere på det .....
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
30. august 2022 - 18:11 #5
Fint, link ..... !
Avatar billede kurt54 Ekspert
30. august 2022 - 18:38 #6
Avatar billede kurt54 Ekspert
30. august 2022 - 18:50 #7
Nu ved jeg ikke om du vil ofre lidt - men et skift til SSD vil nok gavne. De er efterhånden ret billige:

https://www.pricerunner.dk/pl/36-2847994/Harddiske/Intenso-3812430-128GB-Sammenlign-Priser
Avatar billede 220661 Ekspert
30. august 2022 - 18:50 #8
#6 Er et fint system der efterligner Windows. Men jeg mener den trækker for mange resurser på en gammel pc.
Minimum: 2 core CPU, 2GB RAM
Recommended: 4 core CPU, 4GB RAM
Minimum disk space: 30 GB HD
Recommended disk space: 64GB SSD
Avatar billede 220661 Ekspert
30. august 2022 - 18:51 #9
Og samtidigt er jeg ikke sikker på den findes i 32 bit. Måske cpu ikke understøtter 64 bit system, og så kan den ikke installeres.
Avatar billede kurt54 Ekspert
30. august 2022 - 19:21 #10
Jeg læser hans indlæg som han har 4Giga RAM.

Men Hvilken CPU er der i ?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. august 2022 - 19:24 #11
#10 Ja det læste jeg også. Den burde kunne have en 64 bit cpu i tænker jeg.
Jørn kan du fortælle hvilken pc du har?
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
30. august 2022 - 19:37 #12
"Presario CQ 57" - Mener der er 4 GB Ram i den -
*
En, som nogen havde sat til El-"Skrald" (Et lukket rum). - Men den kan dog lidt, alligevel .....
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
30. august 2022 - 19:38 #13
Den kan ikke køre 64 Bit - Har prøvet at downloade noget ....
Avatar billede 220661 Ekspert
30. august 2022 - 19:41 #14
#13 Lyder mærkeligt? Den skulle oprindelig være født med Windows 7 Home Premium 64 bit??
https://support.hp.com/za-en/document/c03138727
Avatar billede 220661 Ekspert
30. august 2022 - 19:44 #15
Ah okay. der er mange udgaver af lige den model ser jeg nu.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
30. august 2022 - 19:53 #16
Det var INTET på den, da  fandt den. Smidt væk.
Alt var vist slettet.
Men jeg kunne godt installere Linux Mint fra en CD skive, jeg havde
Avatar billede bvirk Guru
30. august 2022 - 19:54 #17
Der findes af masse letvægts linux disros, men ikke spørgsmålet er om det vi kræver af en moderne nutid browser overhovet kan køres der.
Er det 32 eller 64 bit arkitektur?
Skriv i terminal:  lscpu
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
30. august 2022 - 19:57 #18
Det er 32 bit - 4 GM Ram
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
30. august 2022 - 21:13 #19
Jeg siger tak for alle gode forslag - Nu har jeg en del til en anden god gang.
Tror jeg vil satse på Zorin, som jeg har prøvet en anden gang.
TAK til jer alle .....
Avatar billede bvirk Guru
30. august 2022 - 21:18 #20
Jeg tror browseren er Achilleshælen og jeg ved ikke om nogen mere letvægts Linux ændrer på det. Browseren er det største program der anvendes til almindelig brug.

Du kan gøre noget andet, men det er en anden måske mere besværlig oplevelse end at se youtube videoer i browseren.
Du kan downloade youtube videoer, IKKE vha. et browser plugin eller addon men vha. programmet: youtube-dl
Du installerer det ved i terminal at skrive:

sudo apt install  youtube-dl

Det er et kommandoline program så det kaldes også i terminal med bla. url på youtube videoen, url'en kopieres fra firefox vha. højreklik->copy link og  indsættes  i terminal, som argument det rette sted efter et mellemrum, med  shift-ctrl V.
De argumenter der bruges på kommandolinien bliver man hurtigt træt af at skrive igen for hver download - derfor har jeg lavet et bash script der gør det lettere
Det ses her
https://github.com/bvirk/localebin/blob/main/ytdl
Bemærk downloaddir skal ændres.
Jeg ved ikke om du har celluloid eller anden mp4 player
Jeg kan se player ikke startes i mit script men det er der en option til
--exe $player tror jeg som tilføjelse til sidste linie.
Det skal ligge i en fil med eksekveringstilladelse - dvs efter det er puttet i en fil, lad os kalde den 'dyt' . den skal i terminal underkastes:
chmod +x dyt
Og denne fil 'ligge i PATH' - Den pæne måde er en lokal bin mappe som tilføjes PATH i filen ~/.bashrc med linien:
export PATH="$PATH:home/logged in user/bin"
hvor dit Linux brugernavn er 'logged in user'

Når der i firefox er højre klikket->copy link skiftes der til terminal og efter indsættelser kan det se sådan ud:

dyt https://www.youtube.com/watch?v=tLJk_TMvXgk

Det var faktisk en hel masse - måske kan det bruges
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
30. august 2022 - 22:13 #21
! Jeg siger da : Mange T@K, bvirk !
Det kan også bruges. Tak ....
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
30. august 2022 - 22:14 #22
Virkelig mange gode forslag - Imponerende .....