Avatar billede tzinck Novice
17. september 2022 - 20:01 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Booter ikke efter kloning til ssd

Jeg er ved at få grå hår over et par gamle computere som jeg gerne vil have liv i. De kører fint med en klassisk hdd, men når jeg kloner den til en (mindre) ssd, vil de ikke boote. Jeg har også 2 ssd'er så de fejler formentlig ikke noget.

Jeg kloner fra 1 TB HDD til 256 gb SSD.
Der er 5 partitioner og rigeligt med plads på SSD'en
Jeg har skrumpet Windows partitionen på HDD til 128 GB

Jeg har læst at bad sectors på hdd kan være årsag., og det har den, men jeg er ikke sikker på at det er årsagen.

Jeg har prøvet at boote i både UEFI og Legacy.

Den vil ikke autoreparere eller noget som helst andet

Jeg har ikke installationsmedier, men det er original Windows 10, der passer til maskinen.

Jeg bruger pt DiskGenius ver 4.6.1432 (nyeste version)

Jeg har en anden backup med Clonezilla, men den vil ikke restore til en mindre disk.

Hvorfor H...... vil den ikke boote :-(
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2022 - 20:34 #1
En SSD på 256 gb er en lille disk. at klone en helt TB til, det må næsten gå galt.
Jeg ville hellere sætte den SSD i en dock, og så kopiere det mest nødvendige.
Bad sectors kan du ikke arbejde med. Du må nødvendigvis bruge en disk som er fejlfri. Du skal boote på Windows boot manager.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. september 2022 - 20:35 #2
Har ikke selv klonet da jeg har brugt en anden fremgangsmåde da jeg skulle overføre et system fra en hdd til ssd.
Dengang brugte jeg Aomei Backupper free.
På denne lavede jeg et systembackup til et separat drev.
herefter lavede jeg restore. Men under restore valgte jeg en anden destination end systemdrevet. Jeg kunne vælge den ssd jeg ville overføre til som var koblet på den stationære, og i boksen der kom frem var et sted hvor dette restore skulle optimeres til ssd. Når denne backup var lagt på ssd blev kablet til boot blot koblet over og ssd og den bootede op.
Min pc kører udelukkende mbr med den gamle bios type og 2 partitioner til system. Med gpt har man tre mener jeg, og det er måske i den forbindelse det kikser for dig. Har du overvejet at prøve Macrium Reflect som jeg har set andre anbefale
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2022 - 20:46 #3
Enig med #2. begge diske skal være enten MBR eller GTP.
I øvrigt er det en god ide, at lave en AOMEI backup, hvis altså de samlede data ikke overstiger max 90% af hvad der kan være på 256GB (faktisk er der ikke så megen plads til rådighed, se selv efter)
Avatar billede 220661 Ekspert
17. september 2022 - 20:50 #4
#3 Aomei er ligeglad med partitions størrelse ved restore. Fylder image ikke mere end det kan være på destinatios drevet overføres det uden problemer. Mener også efter hvad jeg har set og hørt at Macrium kan håndteres det når det kloner.
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2022 - 20:55 #5
Jeg er helt enig med AOMEI, det er derfor jeg skriver "de samlede data"
Min backup fra en SSD på 1TB fylder kun 39,1GB.
Avatar billede tzinck Novice
17. september 2022 - 22:53 #6
Efter et hav a underlige fejl, virkede det pludseligt.

220661 fik mig på sporet med Windows boot manager.

Det var ikke umiddelbart tilgængeligt, men så nulstillede jeg bios indstillinger i stedet for... Jeg har dog kun rodet med boot rækkefølge, og kan ikke forstå hvorfor det så fungerede... men det gjorde det altså.

Men vi kan konkludere at :
- DiskGenius kan godt klone fra en 1 TB til en 256 GB hvis partitionen kan være der
- Bad sectors på HDD (source disk) betød ikke noget i dette tilfælde.
- De små partitioner på disken skal formentlig låses i størrelse når man kloner (læste jeg et sted)

Jeg kunne ikke lave andre backupper, da jeg udelukkende havde en Clonezilla kloning fra 2015 af pc'en... Men det vil jeg naturligvis gøre nu :-)

Tak for input allesammen. Det var tilsyneladende reset BIOS til standardindstillinger der gjorde den store forskel.
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2022 - 23:10 #7
Denne grønne løsning gives til den/dem som har bidraget med den rette løsning.

Du skriver ":220661 fik mig på sporet med Windows boot manager."
Så må det være der den grønne markering skal være.
Men til lykke med at det nu kører.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. september 2022 - 23:18 #8
#6 Windows Boot manager er nu Valby's fortjeneste da han skrev dette i #1.
Så #1 bør være en del af din løsning.
Nulstilling af din bios gjorde at Windows boot manager blev den option pc skulle boote ud fra.
Avatar billede tzinck Novice
18. september 2022 - 01:22 #9
Det er mig ligemeget hvor den grønne markering står, men det blev IKKE windows boot manager, der blev løsningen. Den mulighed blev først mulig EFTER det var lykkes at boote og genstarte.
Desuden indeholder det svar også 2 andre svar, der viste sig ikke at holde stik.

1. 1 TB disk til 256 GB kan kun gå galt
2. Bad sectors kan du ikke arbejde med

Den endelige løsning blev at nulstille bios til standardindstillinget (UEFI)

Der er dog stadig noget der undrer mig... den BURDE kunne boote umiddelbart,  da boot partition og system partition var identiske
Avatar billede 220661 Ekspert
18. september 2022 - 07:14 #10
"Det er mig ligemeget hvor den grønne markering står"

En lidt egoistisk holdning at have når du spørger herinde om hjælp. Meningen med forum her er jo at man med de spørgsmål man stiller kan hjælpe andre med tilsvarende problem. Og vælger du så at tage kreditten selv uden at honorere de tips der kommer der også er en del af løsningen synes jeg ikke er i orden. Du har været med så længe her så du burde vide hvordan det virker.

"1. 1 TB disk til 256 GB kan kun gå galt
2. Bad sectors kan du ikke arbejde med"

Det at du har fået løst problem med kloning betyder jo ikke du har fået et stabilt system over. Dine diske har dårlige sektorer skriver du. Ligger de i boot delen kan du risikere du med ssd også får boot problemer ind imellem da opstarten ikke kommer videre på grund af disse fejl.
Personligt ville jeg ikke bruge tid på at klone fejlbehæftede diske.
Her ville jeg bruge en ren installation, som i alle tilfælde ville køre bedre.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. september 2022 - 07:17 #11
"Der er dog stadig noget der undrer mig... den BURDE kunne boote umiddelbart,  da boot partition og system partition var identiske"

Det er vel ikke så mærkeligt hvis du har dårlige sektorer på den disk du kloner fra. Fejl kan ligge i boot partitionen.

Dropper overvågning af tråden her.
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2022 - 10:38 #12
Først vil jeg sige, at jeg er enig med 220661.
Du har ikke forstået meningen med den grønne markering. Det er ikke kun at vise brugeren, at hans/hendes svar var brugbart. Det har også en anden funktion.
Der er en søgefunktion, i det sorte felt foroven. Meningen med den er, at man kan søge, på de svar som ligger på Eksperten. Nogle af spørgsmålene har mange indlæg,
og det bliver hurtigt uoverkommeligt, at læse det hele. Derfor er den grønne markering vigtig, for den markerer løsningen, og så kan man nøjes med at læse den.
"1. 1 TB disk til 256 GB kan kun gå galt
2. Bad sectors kan du ikke arbejde med"
1.Ja det var dårligt formuleret når det er en klon.
2. Der burde have stået bør og ikke kan. Og jeg vil fastholde, at det er en dårlig ide,
at arbejde med dårlige sektorer. Dels er der mindre plads, og dels ved man aldrig, hvad der kan ske med en "syg" disk..
":Du skal boote på Windows boot manager. " Det er en sand påstand, som ikke har noget med de to andre at gøre.
Avatar billede tzinck Novice
18. september 2022 - 20:16 #13
Tak for gode løsningsforslag allesammen... og for en god debat bagefter.
Jeg har flyttet markeringen, da det var det forslag, der bragte mig på sporet 😊

Ja, man skal være forsigtig med formuleringer... jeg er ikke i tvivl om at bad sectors KAN give problemer hvis de på en eller anden måde påvirker klonen.

På samme måde LAN kloning til en mindre disk give problemer. Jeg måtte faktisk ompartitionere den 1 TB inden kloning fordi den havde 2 tomme partitioner (så den kun havde ern tom partition) samt reducere Windows partitionen til en størrelse, der HELT SIKKERT var mindre end den nye disk.

Det vigtige er, at begge maskiner ny kører perfekt. De er doneret til en organisation, der hjælper fattige børn i Filippinerne med at få en uddannelse (og meget mere).
De bliver sendt til Sjælland i morgen, og derfra snart til Filippinerne 😊😊😊

https://riseabove-cebu.org/
Avatar billede 220661 Ekspert
18. september 2022 - 20:32 #14
#13 Tak for din tilbagemelding, og tak fordi du bruger tid på computere andre kan få glæde af. 💗
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2022 - 20:46 #15
#13 Fint😊