Avatar billede martin1 Praktikant
18. september 2022 - 13:45 Der er 1 kommentar

Lydredigering

Måske I kan hjælpe med dette?

Har nogle lydoptagelser fra telefonsamtaler der er optaget på mobil.
Befinder sig nu på min computer.

Problemet er jeg kun kan høre modpartens stemme. Min egen er så lav det er umuligt at høre hvad der bliver sagt. Kan faktisk kun ane den.

Findes der et program (ikke alt for indviklet) som kan øge lydstyrken på den del af optagelsen?
Det skal helst ikke ende med stor højdeforskel.
Avatar billede milter Ekspert
18. september 2022 - 17:56 #1
Download og installer lydredigeringsprogrammet Audacity:

https://www.audacityteam.org/

Følg derefter vejledningen om Normalize herunder:

https://manual.audacityteam.org/man/normalize.html

Det er på ingen måde sikkert, resultatet bliver, som du gerne vil have det. På den del, der indeholder din egen stemme, vil der sikkert være en masse baggrundsstøj, fordi støjen ved den slags optagelse som regel udgør en stor del af lyden, og støjen bliver forstærket lige så meget som din tale, men måske bliver din tale hørlig. Yderligere forbedringer kræver en del arbejde og et godt kendskab til lydredigeringsprogrammer