Avatar billede KurtG Forsker
23. september 2022 - 14:51 Der er 2 kommentarer

RAD 11 Delphi. Mangler DirectoryListbox og FileListBox

Jeg er startet på at bruge Delphi i RAD11.
Jeg har et gammelt project fra Delphi5, som kører glimrende, når jeg vælger "Windows VLC Application - Delphi"'.
Imidlertid vil jeg gerne bruge "Multi-Device Application - Delphi", da den har mulighed for bl.a. at rotere billeder, hvilket "Windows VLC Application - Delphi" ikke har.
Derfor er jeg ved at starte helt forfra i "Multi-Device Application - Delphi", men jeg kan ikke finde noget, der svarer til DirectoryListBox og FileListBox.
Er jeg blind eller findes de ikke?
Avatar billede Keld Broe Seniormester
22. januar 2023 - 17:27 #1
I RAD Studio 11 (Delphi) findes DirectoryListBox og FileListBox ikke længere som separate komponenter. De er erstattet af TPathLabel, TPathEdit og TFileOpenDialog komponenterne, som giver mulighed for at vælge en fil eller en mappe. Du kan også bruge TFileOpenDialog til at vælge filer og mapper, og TSaveDialog til at gemme filer.
Hvis du vil vise filer og mapper i en liste, kan du bruge TStringGrid, TListView eller TFileListBox, som er komponenter, der er designet til dette formål.
I stedet for DirectoryListbox kan man bruge TFileOpenDialog eller TFileListBox.
I stedet for FileListbox kan man bruge TFileListBox eller TStringGrid eller TListView.

Jeg anbefaler at du tager et kig på dokumentationen og eksemplerne for de nævnte komponenter for at få en bedre forståelse af, hvordan de fungerer og hvordan de kan bruges i dit projekt.
Avatar billede KurtG Forsker
22. januar 2023 - 19:38 #2
Tak for dit svar.
Jeg er i mellemtiden skiftet til RAD10.4, da den kun skal 'opdateres' en gang om året.
Gælder dit svar også for RAD10.4?