Avatar billede Carsten Novice
25. september 2022 - 13:56 Der er 12 kommentarer

Overspænding laptop

Hej alle.
Fik tilsluttet forkert strømforsyning (48 volt) til min Acer laptop. Fik hurtig skiftet til rigtig forsyning igen og pc virkede stadig, troede jeg. Pc virkede indtil batteriet gik dødt, så først nu laptop ikke lader mere. Rigtig møg!!
Nogen der har lavet samme fejl som mig og kender en løsning.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. september 2022 - 14:26 #1
Indgangen til opladning er formodentligt brændt af pga for høj volt, og der skal ske en udskiftning af dele der.
Hvilken model Acer er det?
Avatar billede Carsten Novice
25. september 2022 - 14:51 #2
Det er Acer: model nummer N16Q2. ASPIRE E5-575 Series
Avatar billede 220661 Ekspert
25. september 2022 - 15:03 #3
Har set lidt på video her https://www.youtube.com/watch?v=8q1R0IgBa7s som måske kan være det samme som i din pc. Desværre er der ikke et løst print der tager sig af opladning. Ser ud til at være en del af bundkortet desværre.
Avatar billede Carsten Novice
25. september 2022 - 16:15 #4
Har åbnet den, intet ser brændt ud. Tror også det er hele bundkort der skal skiftes. Med mindre der sidder noget print i batteriet. Tak for hjælpen
Avatar billede claes57 Ekspert
25. september 2022 - 20:11 #5
gå ned til en forhandler af modellen, og prøv at låne (mens du er i butikken) et batteri. Hvis pc så kan starte, så er det bare at købe et batteri - ellers må du hos en prof pc mekaniker får repareret til den virker, og betale, hvad det koster.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. september 2022 - 20:27 #6
#5 Batteriet behøver vel ikke fejle noget hvis indgangs kredsen til opladning er blevet defekt da en 48 volt forsyning blev monteret?
Den kan jo være feset af på et split sekund da forsyning blev monteret.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. september 2022 - 20:54 #7
#6 jeg tænker heller ikke at batteriet i sig selv er stået af. Men overspændingssikring kunne jo sidde i samme enhed, så derfor testen. Det er en billig test.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. september 2022 - 08:59 #8
#7 Kan godt følge dig i den sikring af batteriet. Men I de fleste tilfælde kan en bærbar jo godt køre på forsyning alene. Og som jeg forstår det kan pc her ikke det heller.
Avatar billede Carsten Novice
26. september 2022 - 15:37 #9
Den kommer til fejlfinding hos mentech a/s, men pas på jeres strømforsyninger og sæt de rigtige stik i derude👍
Avatar billede kulawig Professor
03. oktober 2022 - 15:13 #10
#9
:-) du er ikke den første der har lært det på den hårde måde...

og så skal du lige have lukket spørgsmålet ;-)
det gør du ved at markere et af svarene som en løsning...(evt dit eget #9)
Avatar billede Carsten Novice
03. oktober 2022 - 15:23 #11
Ville skrive en kommentar vedr rep/løsning når den kommer retur fra værkstedet.
Avatar billede kulawig Professor
04. oktober 2022 - 08:03 #12
:-O det er da en god ide 👍