Avatar billede lurup Ekspert
26. september 2022 - 10:52 Der er 1 kommentar og
1 løsning

lave rj 45 kabel

Jeg skal lave nogle 45rj kable mellem en router og en tv. DVS en alm netværks kabel. Hvilke farvekode skal ledning menteres ? Samme i begge ender ?
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
26. september 2022 - 11:32 #1
Jeg vil sige, JA. Du tænker sikkert på "Twisted pair", som man i gamle dage brugte direkte mellem pc og pc. https://www.youtube.com/results?search_query=rj45
Når du forbinder en enhed (dit tv) til en router, skal der være samme rækkefølge på farverne. Der er en standard (T568B) som bør holdes, da det sikrer optimal dataoverførsel og minimum støj. "Støj" i data er nu mest kablet som er følsom for den slags. Derfor er der mange typer kabler. Cat5E eller CAT6E er normalt helt ok. Har du mange kabler og ligger de sammen med størmkabler, bør du bruge et "skærmet" kabel (som koster lidt mere), men det er faktisk ikke vildt nødvendigt, med mindre du oplever udfald og dårlige hastigheder - så har du et gammel kabel, så prøv det først.
Man kan lave kabel-mufferne (RJ45) med en tang, men lån eller køb en korrekt krimp-tang = laaang bedre resultat! Test af hver forbindelse, kan også lavet med et multimeter, men der kan man jo også købe et instrument til test - og når du f.eks. skal lave mange kabler, som skal igennem væge og loft, vil du gerne teste før du lukker hullerne (jeg fik mit test-udstyr gratis, da jeg købte en hel rulle CAT6E + en masse muffer + tang)
PS. kabel-muffer (Modularstik) med "pass-thru" er langt nemmere at arbejde med !
Avatar billede teknik Juniormester
27. marts 2024 - 20:23 #2
Til et almindeligt kabel, så sidder farverne ens i begge ender.
Når du holder stikket op foran dig, med enden opad, og huller til ledninger nedad.
og har den bredside af stikket som ikke har kobberbaner vendt imod dig.

Så skal ledningsfarverne fra venstre imod højre være:
Orange/hvid-Orange-Grøn/hvid-Blå-Blå/hvid-Grøn-Brun/hvid-Brun

......Kuriosa om emnet.
- Netværkssignalet bruger kun fire af de otte ledere.
- Andre ledningsrækkefølger kan også give signal.
Fordele ved standard kombinationen her:
a. At de ledninger signalet bruger er parsnoede par. Det reducerer forstyrrelser fra elektrisk støj væsentligt.
b. Tager du dine kabler med til et sted hvor de bruger IP-telefoni, som kører i samme kabel, så er de fire ledere som er reserveret til telefoni også parsnoede par.
c. I meget gamle dage ku man have behov for at lave et "krydset" kabel, hvor
to par ...Det Orange og det Grønne...blev placeret modsat i kablets ene ende.
Det er mange år siden at den facet gik af mode, da switches nu om dage hovedsageligt er n-Way, så både alm. og krydsede kabler kan bruges stort set alle steder.

mvh :-)
Teknik