Avatar billede boris Juniormester
01. oktober 2022 - 13:17 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Læsefejl i stor fil

På mit solid state C-drev med Windows 10 har jeg en PST-fil på godt 6 GB. Efter godt 4 GB opstår der en læsefejl, hvad enten jeg forsøger at åbne Outlook, bruge reparationsværktøj, kopiere eller zippe filen. Scanning af drevet viser ingen fejl.
Jeg har lignende problem med en zip-fil på 2,15 GB et andet sted på disken. Der er nu ca. 15GB ledig plads på drevet.

Findes der en måde at fikse filen?

På forhånd tak
Avatar billede f-arn Guru
01. oktober 2022 - 16:44 #1
Det er et longshot, og jeg tror ikke rigtigt på det, men prøv at højreklikke på filen -> egenskaber - længst til højre, "tidligere version", må det vist hedde på en Dansk Windows.
Avatar billede boris Juniormester
02. oktober 2022 - 07:55 #2
Tak til f-arn.

Det gav desværre ikke noget. Ingen tidligere versioner at gendanne.

Lige meget hvad jeg forsøger, går det fint indtil ca 2/3 af filen er læst, så kommer fejlen at kildefilen eller disken kan ikke læses.
Avatar billede ebea Ekspert
02. oktober 2022 - 12:14 #3
Du skriver at du har prøvet at reparere! Men har du prøvet med Microsofts egen indbyggede værktøj ?
Du kan starte  SCANPST.EXE  filen, og så peg på den fil du vil reparere, hvis ikke du allerede har prøvet det værktøj.
Avatar billede boris Juniormester
02. oktober 2022 - 16:43 #4
SCANPST.EXE fejlede på samme måde som alt andet. Den gav op da den havde læst ca 4 GB af filen.

Siden da har jeg kørt CHKDSK, og det overlevede maskinen desværre ikke.

Jeg frygter at det er solid state disken, der er kaput :-(
Avatar billede ebea Ekspert
02. oktober 2022 - 18:00 #5
#4 - Jeg tror nu umiddelbart ikke, at det er din disk som er problemet. Controlleren som styrer SSD diske, er i stand til, løbende at korrigere for fejl på diskene, hvis, og når de opstår.
Så jeg tror mere på, at det er din fil.

Har du en anden disk? Hvis du har, så luk din Outlook, og flyt (ikke kopiere) din PST fil over på den anden disk. Og så prøv at køre CHKDSK igen, hvor PST filen er væk fra disken. Det skulle gerne give dig et billede af problemet.
Avatar billede boris Juniormester
02. oktober 2022 - 18:16 #6
Som jeg skrev, endte CHKDSK med at maskinen ikke længere kan finde et operativsystem. Det er trist.
Men inden da forsøgte jeg da at kopiere, med både ved klip og kopi opstod læsefejlen efter ca 4,4 GB af filen.
Nu er det hele computeren der snart ryger på møddingen. Øv.
Avatar billede boris Juniormester
05. oktober 2022 - 08:27 #7
Hvis nogen stadig følger med her, kan jeg oplyse, at sagen er endt med, at der er udfærdiget dødsattest på SSD-harddisken og dødsårsagen er CHKDSK og den skyldige er Micro$oft.
Avatar billede ebea Ekspert
05. oktober 2022 - 09:44 #8
#7 - Og ud fra hvad, laver du konklusionen, at det er CHKDSK som er årsagen?
At du læser på internettet, at CHKDSK ikke bør bruges på SSD diske?  Hvis det er årsagen til din konklusion, så burde du sætte dig ind i virkeligheden først.
Ellers vil ja da gerne høre, årsagen til din konklusion!
Avatar billede boris Juniormester
05. oktober 2022 - 10:03 #9
ebea
Tak for din venlige bebrejdelse af at jeg ikke har sat mig ind i virkeligheden.
I erkendelse af min store uvidenhed vil jeg gerne tilbyde at dele mine iagttagelser og være taknemmelig og nysgerrig for en bedre analyse af det skete.

PC'en fungerede rimeligt godt, men der var to store filer med læsefejl, som gjorde, at læsningen gik i stå et sted i filen, uanset om jeg ville kopiere dem, se indholdet, åbne dem eller fejlrette dem.

Til sidst kørte jeg så CHKDSK, der drønede løs i lang tid uden at finde fejl på disken. Historien endte brat med at computeren døde. Den ville ikke meget andet end at skrive LENOVO på skærmen i lang tid eller skrive nogle linjer om at den søger efter medier. Ikke engang boot fra DVD fungerede ordentligt. Da jeg pillede SSD'en ud, kunne jeg køre Linux Mint uden problemer.

Hvis du meger, at der er en chance for at redde indholdet på disken, vil det være af stor interesse.