Avatar billede martens Guru
01. oktober 2022 - 18:41 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Check om værdi i input eksisterer i tabel, inden INSERT

Jeg har lige et spørgsmål, hvor jeg selv havde en idé om hvorledes dette skulle løses men kan ikke rigtig få det til at virke, som jeg ønsker.

CASE :

Jeg har en form med et felt [filename]
når jeg har tastet en værdi i feltet [filename] ønsker jeg at der kontrolleres i tabellen [tbl_filenames] om den indtastede værdi i feltet [filename] eksisterer i tabellen.
----
if me.filename = [tbl_filenames.filename] then
msgbox "filnavnet eksisterer..."
exit sub
else
msgbox " filnavnet eksisterer IKKE - klar til import...!
run more code
end if
end sub

Jeg har selv en idé om at det lidt piece of cake, men synes ikke jeg kan komme videre.

Er der én der har et rigtig godt skud på en løsning, der virker...

på forhånd tak !

mvh martens
Avatar billede Gustav Ekspert
01. oktober 2022 - 19:21 #1
DLookup er god til sådan noget:
Dim Criteria    As String

Criteria = "[filename] = '" & Me!Filename.Value & "'"

If IsNull(DLookup("[filename]", "[tbl_filenames]", Criteria) Then
    MsgBox "Filnavnet eksisterer IKKE - klar til import ...!"
Else
    MsgBox "Filnavnet eksisterer ..."
End If
Avatar billede martens Guru
01. oktober 2022 - 21:51 #2
Hej Gustav

Det funker ikke rigtigt ved mig..

den kommer med en fejl ved denne linie :

If IsNull(DLookup("[filename]", "[tbl_filenames]", Criteria) Then
Avatar billede martens Guru
01. oktober 2022 - 22:03 #3
Hej Gustav...

Fandt "fejlen"  Der manglede blot en "parentes" til sidst..

If IsNull(DLookup("[filename]", "[tbl_filenames]", Criteria)) Then

Alt spiller som det skal !

Tak for hjælpen !