Avatar billede sigyn Seniormester
04. oktober 2022 - 12:47 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Tekst til datoformat

Jeg har nogle prøvenumre, som jeg har behov for at trække en dato ud af. Det kunne f.eks. være Prøve180822. Så har jeg brug for datoen 18-08-2022
Jeg kan godt få datoen (180822) ud, skilt ad og samlet igen, men selvom jeg vælger format(MitFelt;"dd-mm-yyyy") får det ikke datoformat (står til venstre i kolonnen). Og jeg kan ikke vælge datoformat i feltegenskaberne. Hvis jeg så henter mit nye felt over i en ny kolonne, så kan jeg vælge datoformatet.
Jeg har også prøvet med CDate på 180822, så får det godtnok datoformat, men datoen bliver til 26-01-2395
Kan det gøres smartere?
Avatar billede Gustav Ekspert
04. oktober 2022 - 13:16 #1
Der er ingen vej uden om at konvertere til en sand datoværdi. Format og DateValue kan gøre det:
TextDate = "180822"
TrueDate = DateValue(Format(TextDate, "@@\/@@\/@@"))

Debug.Print TrueDate
Disse kan så gemmes i tabellen som DateTime data type.
Avatar billede sigyn Seniormester
25. oktober 2022 - 13:14 #2
Jeg roder stadig rundi i dette datoværk, og min egen "løsning" virker kun delvist, den havde jeg ellers iførste omgang tænkt at jeg kunne bruge.

Men ovenstående, er jeg også nødt til at få skåret lidt mere ud i pap, for at kunne forstå den
Avatar billede Gustav Ekspert
25. oktober 2022 - 13:27 #3
TextDate er en String. TrueDate er en Date.
Format splitter den op i et læsbart datoformat, stadig som tekst.
DateValue konverterer til datoværdi.
Avatar billede sigyn Seniormester
25. oktober 2022 - 13:38 #4
Og det er en kode jeg skal lave i VBA?
Og skal jeg have en ekstra kolonne i min tabel eller forespørgsel?
Avatar billede Gustav Ekspert
25. oktober 2022 - 14:25 #5
Det er jo ikke noget, jeg skal bestemme. Det kommer an på, hvordan og til hvad, du vil bruge det.
I en forespørgsel kunne du oprette udtrykket:
SandDato: DateValue(Format([TekstDatoFeltNavn];"@@\/@@\/@@"))
Avatar billede sigyn Seniormester
26. oktober 2022 - 11:50 #6
Tak for hjælpen, det sidste kunne jeg finde ud af at bruge