Avatar billede Peter H. Praktikant
05. oktober 2022 - 08:33 Der er 2 kommentarer

Avanceret mål søgnings formel/funktion søges til Excel

Hej eksperter,

Jeg søger en formel eller funktion i Excel hvorved jeg automatisk kan finde kombination af en rækken tal ved at lægge dem sammen så de giver en kendt værdi.

Jeg har et ark med en masse finansposteringer (100-300 posteringer). Jeg har en difference på f.eks. 22.600,83 kr. Jeg ved at differencen skyldes én eller flere af disse posteringslinjer, hvorfor jeg ønsker en formel eller funktion der automatisk kan løbe igennem alle posteringer og komme med konklusionen at hvis jeg lægger disse 5 posteringslinjer (tal) sammen får jeg min præcise angivet difference på 22.600,83.

Funktion eller formlen skal kun lægge sammen og ikke minus, dividere eller gange.

På forhånd mange tak.

Vh. Peter
Avatar billede ebea Ekspert
05. oktober 2022 - 09:55 #1
Du kan gøre det, ved at bruge Excels tilføjelses program "Solver", eller "Problemløser" på dansk.
Når du har installeret dette tilføjelses program, kan du let identificere de tal, som ikke stemmer i listen, som du efterlyser.
Avatar billede finb Ekspert
06. oktober 2022 - 12:04 #2
Ret denne til:

Public Sub Find_tal_med_sum_22600()

Dim kr001, kr002, kr300 As Single
Dim jaNej001, jaNej002, jaNej300 As Boolean

'Indlæs dine tal fra fx kolonne A, lav 300 for-next-løkker:

For jaNej001 = 0 To 1
  kr001 = kr001 * jaNej001

    For jaNej002 = 0 To 1
      kr001 = kr001 * jaNej001
        ......
          For jaNej300 = 0 To 1
            kr300 = kr300 * jaNej300

        if application.sum(kr001, kr002, ... kr300) = 22600 then
        msgbox (kr x & vbcrlf & kr y vbcrlf & ... kr z)
              .......
          Next

End Sub