Avatar billede boris Juniormester
05. oktober 2022 - 08:34 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Harddisken med Windows afgået ved døden. Hvad nu?

Jeg er sikkert ikke den eneste, der har oplevet dette, men nu skete det. Harddisken blev dræbt af CHKDSK, og den tog Windows med sig i døden.

Computeren har intet Windows serienummer påtrykt, der findes ingen DVD og ingen fuld backup af systemet.

Det koster vist ca 900 kr at købe en ny Windows, og jeg vil ikke betale for noget, jeg allerede har købt.

Andre forslag end at installere Linux? (Og forøvrigt hvilken Linux kan anbefales?)
Avatar billede kulawig Professor
05. oktober 2022 - 08:41 #1
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

har du prøvet et hente et iso ... og bare installere
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. oktober 2022 - 08:50 #2
Der følger ikke medier med til nogen maskiner i dag - det har der ikke gjort i mange år.

Som Kulawig skriver - du skal downloade Windows 10 og installere. Nøglen ligger formentlig i BIOS, og hvis ikke, er din hardware digitalt genkendt hos Microsoft, så Windows 10 automatisk aktiveres efter installationen. Kræver den en produktnøgle under installationen, trykker du bare på knappen "Jeg har ikke en nøgle"...

Havde du Windows 11, hentes den her: https://www.microsoft.com/software-download/windows11
Avatar billede boris Juniormester
05. oktober 2022 - 09:02 #3
Mange tak til jer begge!

Det vil jeg prøve, når den nye SSD lander
Avatar billede 220661 Ekspert
05. oktober 2022 - 09:38 #4
#3 Du har stillet et spørgsmål med at overføre en ssd til en større. Griber det in i spørgsmålet her..?
Eller er det en anden harddisk?
Avatar billede boris Juniormester
05. oktober 2022 - 09:45 #5
220661
Det er historisk en fortsættelse af det spørgsmål, du refererer til.
Det var en sag om læseproblemer i forhold til filer. Patienten (harddisken) døde, og sagen er lukket.

Men det her er også interessant i forhold til en ven, der vil opgradere SSD på en ældre Medion, som også er begyndt at give problemer med filsystemet.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. oktober 2022 - 09:48 #6
#5 ok😊
Avatar billede boris Juniormester
06. oktober 2022 - 06:25 #7
Tak for de meget gode råd.
Den nye SSD kom i går eftermiddags, og få timer efter kørte datamaskinen langt bedre end før SSD'en afgik ved døden. Nu med 512 isf 256 GB