Avatar billede pegazuz Mester
05. oktober 2022 - 10:22 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvilken backup software to at håndtere backups

Jeg har 2 eksterne harddrives som jeg månedligt skiftevis bruger til at backe mine dokumenter og udvalgte mapper ind på. Men jeg gør det manuelt.

Jeg tæntke om der er noget god software som kan håndtere det for mig, dvs. at bliver ved med at bruge ekstern harddiske, men at selve backup processen og evt. synkronisering er noget hvor jeg bare kan starte et program og lade det køre.
Noget der kender til sådan software? De behøver ikke at være freeware, men jeg gider ikke betale hundredevis af dollars for det heller.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. oktober 2022 - 10:25 #1
Kører selv manuelt lige nu. Før da behov var større brugte jeg Allway Sync.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. oktober 2022 - 10:27 #2
Jeg bruger også et program der hedder Aomei Backupper Free til at sikkerheds kopiere windows. Det kan også fil backup men den funktion har jeg ikke brugt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. oktober 2022 - 10:44 #3
Der er mange typer software - Microsoft SyncToy er et helt basalt værktøj, der kan automatisere det (men har ikke været opdateret nogle år).

Jeg har tidligere brugt https://www.zoolz.com/genie9/ til det samme... - bare mere stabilt og flere funktioner.

Ejer du en NAS af mærket Synology eller Qnap, er der i disse indbygget bacukp software

o.s.v...

Men for alle gælder det at du skal overveje meget nøje hvad din backup skal kunne. Er bacukp-mediet online - altså tilgængeligt fra din PC (som en tilsluttet ekstern harddisk), er den sårbar for diverse krypto-lockere - her vil alle tilgængelige medier blive krypteret.
Den er også sårbar overfor brand eller strøm-overspænding (eks. lynnedslag), fordi den står lige ved siden af din PC, formentlig på samme strømgruppe.

o.s.v...

Jeg tager backup til en fjernopkoblet NAS i et andet hus, via NAS producentens software. Backuppen kører scheduleret, og der er ikke direkte forbindelse fra maskinen til bacup-enheden, så på den måde burde jeg være helgarderet i forhold til ovenstående.

OG! - en meget vigtig detalje er, at du en gang imellem (eller som minimum én gang) tester at du også kan gendanne software. Man tror det er løgn så mange typer bacupdata der ikke kan gendannes, grundet det ene eller det andet. Så det er obligatorisk at teste at det kan lade sig gøre...
Avatar billede wjens Guru
05. oktober 2022 - 16:39 #4
https://freefilesync.org/ er også et bud. Den løser lignende opgave for mig.
Avatar billede pegazuz Mester
05. oktober 2022 - 21:15 #5
Tak for alle svar. Jeg brugte simpelthen freefilesync. Simpel og gratis.