Avatar billede stratokaster Novice
14. oktober 2022 - 13:40 Der er 12 kommentarer

Håndtegnet billede til Vektor Grafik.

Hej,

Hvad er den bedste måde at vektoriser sine håndmalet tegninger i Illustrator, så man mister så lidt som muligt af den hånd tegnet look?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
14. oktober 2022 - 14:07 #1
Jeg går ud fra, at det er en farvelagt tegning.
Min Illustrator version CS5 giver brugbart resultat, når der vælges "Særlig nøjagtig fotogengivelse".
Nyere versioner af Illustrator har sikkert flere valgmuligheder.
Avatar billede stratokaster Novice
14. oktober 2022 - 15:54 #2
Jeg har brugt vektorize knappen også udvid bagefter, der laver den linierne for smooth?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
14. oktober 2022 - 17:48 #3
Min Illustrator er dansksproget:
Vektoriseringsindstillinger / Kurvetilpasning / Vælg et højere antal pixel
- afhængigt af tegningens karakter.
Så bliver linjerne glattet mindre ud.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
15. oktober 2022 - 09:15 #4
Avatar billede stratokaster Novice
17. oktober 2022 - 10:28 #5
Kan du sende et screen shot hvor den indstilling er henne kan ikke finde den har også dansk illustrator?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
17. oktober 2022 - 13:50 #6
Min Illustrator er 12 år gammel, så meget kan være ændret.
Pilen til højre for vektoriseringsknappen giver valgmuligheder.
Nederste linje "Vektoriseringsindstillinger: https://finnrasmus.dk/kurvetilpasning.png
Jeg synes ikke, at indstillingen ændrer meget ved "Særlig nøjagtig fotogengivelse".
Virkningen er større i vektorisering af sorte stregtegninger.
Prøv evt. at ændre nogle af de andre indstillinger.
Avatar billede stratokaster Novice
17. oktober 2022 - 14:50 #7
Hej,

Ja jeg ser hvis ikke helt det samme som dig, vil gerne ind i indstilling, men alt jeg ser er dette her.

https://freeimage.host/i/tzIwxa
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
17. oktober 2022 - 15:37 #8
Ja, der mangler nederste linje i menuen som i de gamle versioner.
Mærkeligt, hvis man ikke kan skrue på indstillingerne.
Et skud i blinde: Vil højreklik på et menupunkt åbne en undermenu?
Avatar billede stratokaster Novice
18. oktober 2022 - 13:31 #9
Hej Finn,

Jeg har prøvet at højreklikke på menuen, men nej der kommer ikke indstillinger frem.
Syntes heller ikke der står noget når jeg søger på Adobe tutorials.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
18. oktober 2022 - 21:13 #10
Jeg bliver pludselig glad for min forældede Illustrator.
Du må håbe på, at en bruger af en nyere version kommer med et bud.
Du er velkommen til at sende mig et eksempel i en privat besked eller lægge tegningen ud på freeimage.
Så kan vi se, om de forskellige indstillinger kan bevare det håndtegnede.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
20. oktober 2022 - 19:16 #11
Med adgang til indstillinger kan denne forskel opnås:
https://finnrasmus.dk/vektorindstillinger.pdf
Eksemplet til venstre er standardindstillinger.
Avatar billede jernrosen3 Forsker
12. november 2022 - 09:08 #12
Jeg har engelsk version C5 og kan finde indstillinger under "Edit - Tracing Preset" - New.

Se her : https://freeimage.host/i/yG08Vj

Kan Du ikke finde den her er jeg lidt lost.
Jeg har læst manualer til C5 - C6 og CC og kan kun finde en Illustrator med indstillinger i rul-ned-vinduet.