Avatar billede Smej Juniormester
14. oktober 2022 - 19:31 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Opstart / boot problemer

Hej
Min Acer Aspire v5er nede. Fejlmeddelelse "No bootabel divece". Jeg har en  win 10 installation/reparation på usbnøgle, som jeg har anvendt tidligere, og har sat usb til første boot først i bios. Men der sker ikke rigtig noget. Den kommer ikke videre fra den sorte skærm med logo "Acer explore beyond limits". Jeg ved ikke om jeg gør et eller andet forkert, for jeg havde faktisk gang programmet på usbnøglen en enkelt gang, men fik selvfølgelig trykket på den forkerte menu og røg tilbage til ingen ting. Jeg synes ligeledes også jeg har svært ved igen at komme ind i menu?

På forhånd smej
Avatar billede 220661 Ekspert
14. oktober 2022 - 19:35 #1
Kan du komme i bios og se om den er synlig derinde og at bios er indstillet til at boote fra den?
Har bios uefi og din installation er GPT, skal den boote på Windows boot Manager og secure boot være aktiv.
Der er en taste du skal trykke på med det samme for at komme i bios.

I værste tilfælde kan disken være defekt.
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. oktober 2022 - 19:52 #2
#1 Det kan i hvert fald godt give mistanke om en defekt harddisk.

Til #0 Er det harddisken (HDD´en) der er defekt, så køb en SSD på samme kapacitet i GB eller højere, hvis du ønsker at beholde maskinen. En SSD er væsentlig hurtigere.

https://uk.pcmag.com/ssd/8061/ssd-vs-hdd-whats-the-difference
Avatar billede valby Ekspert
14. oktober 2022 - 20:46 #3
Prøv at boote op på en Linox USB , for at se, om computeren kører rigtigt.
https://www.linuxmint.com/edition.php?id=299
Avatar billede valby Ekspert
14. oktober 2022 - 20:47 #4
Linux 😒
Avatar billede poko1 Ekspert
15. oktober 2022 - 10:10 #5
Jeg sidder faktisk med det nøjagtigt samme problem med en bekendts Acer Extensa!
vi har sat en 240GB SSD i den han ville ikke ofre så meget på en større på så gammel en bærbar!
Efter ny installation har jeg med Aomei Partition Assisten forsøgt at genoprette MBR den gamle Hdd disk som var ændret til RAW hvilket også lykkedes! Men den den ville ikke køre alligevel! https://ibb.co/khyQq4s Nu er jeg igang med en ny installation hvor der til bydes at gemme gamle filer i en mappe Windows OLD. Jeg vender til bage hvis det lykkedes!
Avatar billede poko1 Ekspert
15. oktober 2022 - 11:18 #6
Så lykkedes det! Så må han se om han kan bruge noget af det der ligger i Mappen Windows.old
https://ibb.co/fDv1p4q
Så kan vi senere Klone til SSD Disken!
Avatar billede Smej Juniormester
15. oktober 2022 - 19:04 #7
Hvis jeg vælger at bytte disken med en ny ssd, er der så noget der skal installeres inden win installationen? Tænker noget ift acers egne programmer.
Smej
Avatar billede 220661 Ekspert
16. oktober 2022 - 07:58 #8
#7 Nej.
Har du behov for disse programmer?
Jeg synes personligt at det software der følger med en pc, ikke er noget der  specielt er brugbart.
Du kan finde noget tilsvarende og downloade hvis der er et behov. Der behøver jo ikke stå ACER på dem.
Avatar billede Smej Juniormester
16. oktober 2022 - 10:19 #9
Siger mange tak for hjælpen.