Avatar billede Uvanga Ekspert
15. oktober 2022 - 18:40 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

LibreOffice filer pludselig låst for redigering

Jeg har i mange år anvendt LibreOffice, uden problemer. I dag er jeg så pludselig stødt på problem med at åbne dokumenter. Jeg har søgt på nettet, men ikke rigtig kunnet finde et forklaring. Så hvis nogen har et bud, modtages det gerne. Vedlagt et skærmprint af meddelelsen:
https://ibb.co/bsRTHbQ
Avatar billede martens Guru
15. oktober 2022 - 22:05 #1
Bruger du Bitdefender eller lignende  ?
Avatar billede Uvanga Ekspert
15. oktober 2022 - 22:51 #2
Jeg anvender Avast Premium. Det har jeg anvendt i lang tid, og problemet med Libreoffice opstod først i dag. Jeg har forsøgt med at afinstallere Libreoffice, og så gen installere, men det hjalp ikke. .
Det skal måske lige tilføjes at jeg har en backup af filer på en ekstern server. Backup kører hele tiden, så de ændringer jeg foretager er a' jour med det samme i Backup. Det har jeg dog også haft i længere tid.
Så lidt mystisk hvad der kan være sket, det er alle Libreoffice filer der pludselig driller.
Avatar billede martens Guru
15. oktober 2022 - 23:51 #3
Kan du stoppe Avast og se om problemet stadig er der ?

Fandt noget lignende her : https://forum.openoffice.org/en/forum/viewtopic.php?t=82056
Avatar billede Uvanga Ekspert
16. oktober 2022 - 09:58 #4
Jeg prøver at stoppe Avast, og se om det hjælper.
Det er et eller andet på pågældende PC der gået galt. Jeg har oprettet, og åbnet filer i Libreoffice uden problemer på anden PC. Så hvis ikke forsøg med Avast fungerer 🤞, har jeg et gendannelsespunkt fra før problemet opstod.
Avatar billede Uvanga Ekspert
16. oktober 2022 - 21:30 #5
Så lykkes det omsider👍
Gendannelse løste ikke problemet, det medførte at filer slet ikke ville åbne. Jeg forsøgte så at tilbagerulle gendannelse, men det gik totalt i ged. PC gik helt ned, med blå skærm. Så Windows geninstalleres fra USB, og efterfølgende indlagt klon af PC (Kloning laver jeg 1-2 gange om måneden..) Derefter lige en sfc /scannow.
De filer jeg allerede har placeret på ekstern backup er igen tilgængelige.
Så nu fungerer det hele igen👌
Tak for dine input, vi var jo ikke så mange om buddet, men bare det lykkes.
Bonus info:
Neat Office åbner stort set alle fil-typer. Jeg kunne anvende det ifbm. med fejlen. Det åbnede LibreOffice uden problemer. Det er et gratis program fra Microsoft.