Avatar billede MLhansen Novice
17. oktober 2022 - 10:09 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Mister mit D-drev on/off

Hvad dælen sker der mon.

Mit D-drev er tilgængelig når jeg starter min pc, men forsvinder efter nogen tid. Jeg kan ikke finde det i disk managment eller andet.

Mit D-drev er en separat SSD drev 2.tb

Mit system:
Windows 10 Home 64-bit
BIOS: 3402 (type: UEFI)
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-7700K CPU @ 4.20GHz (8 CPUs), ~4.0GHz
Memory: 32768MB RAM
NVIDIA GeForce RTX 3060

Pc (minus GPU) har 5 år på bagen.
Avatar billede MLhansen Novice
17. oktober 2022 - 10:14 #1
Lidt yderligere info:
Bundkortet er Z170 Pro Gaming fra 2017
Avatar billede INK Ekspert
17. oktober 2022 - 10:59 #2
Check i enhedshåndtering om det pågældende usb er sat til strømbesparelse? Eller under strømstyring. Har ikke min pc med i sommerhuset, så andre må give flere detaljer om nødvendigt.
Avatar billede poko1 Ekspert
17. oktober 2022 - 11:17 #3
Fremkommer disken hvis du tager USB Stikket ud og genindsætter det?
Avatar billede MLhansen Novice
17. oktober 2022 - 11:27 #4
SSD drevet sidder I kabinettet med fast kabel til bundkortet.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. oktober 2022 - 11:43 #5
Er disken synlig i enhedshåndteringen?
Avatar billede 220661 Ekspert
17. oktober 2022 - 11:45 #6
Har du forsøgt i strømstyring at indstille at Windows ikke må lukke ned for harddiskene?
Avatar billede MLhansen Novice
17. oktober 2022 - 13:58 #7
HDD er ikke sat til strømstyring.

Ift. Synlighed, så ja, starter op med både et C og et D drev, hvorefter D drevet forsvinder efter små 30 - 50 min
Avatar billede valby Ekspert
17. oktober 2022 - 14:41 #8
Prøv at undersøge disken med Hard Disk Sentinel, eller hvis det er Samsung,
Samsung Magican. https://www.hdsentinel.com/
Avatar billede milter Ekspert
17. oktober 2022 - 15:00 #9
Prøv at søge på Google med ordene  [b]power cycle procedure ssd[b/]
Avatar billede milter Ekspert
17. oktober 2022 - 15:00 #10
Argh, det slulle være  power cycle procedure ssd
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2022 - 23:36 #11
Ja, det ser ud til at du ikke er den eneste der oplever dette problem.

(-Den ved siden af Pro Gaming 'Heatsink' ikke?)
SSD på motherboard er beregnet til Windows OS installation og ikke som et ekstra plads. Det kunne være anledning til problem?

Har installeret seneste BIOS og software og drivers?

https://www.asus.com/us/supportonly/Z170%20PRO%20GAMING/HelpDesk_BIOS/

Alternativt:
Måske skulle man flytte data fra SSD til andet plads end på den og installere ingen deling på SSD'en?

Held og lykke med at løse problemet.

Hopper af.
Avatar billede valby Ekspert
18. oktober 2022 - 00:01 #12
Bios er jo noget farlig at opdaterer. Gør man det forkert, ryger hele bundkortet.
Men hvorfor skulle det være et problem med en SSD, som ekstra på bundkortet? Det er jo trods alt bare en anden type harddisk :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
18. oktober 2022 - 05:57 #13
#11
Jeg har aldrig haft problemer med at dele en SSD Disk!
C: + D: Drevet er en 1TB SSD Disk Og E: F: G: H: er en 4TB HDD  Som begge sidder i min 19,4” ASUS Bærbar!
Noget lignende har jeg i min MSI 19” Gamer Labtop
https://ibb.co/pXy4Qfp
Avatar billede 220661 Ekspert
18. oktober 2022 - 10:58 #14
#11 Læs nu hvad spørger skriver i #4

Problem disken er monteret på følgende måde:
"SSD drevet sidder I kabinettet med fast kabel til bundkortet."
Det har jo ikke noget med en ssd monteret på bundkortet at gøre.
Avatar billede valby Ekspert
18. oktober 2022 - 11:36 #15
#14
Nej du har ret, men sådan opfattede jeg det heller ikke, og mente, at et fast kabel var til stik på bundkortet, medens monteret på bundkortet gøres med Pcie ssd Harddiske,
eller hvad?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. oktober 2022 - 13:26 #16
#15 Husker ikke lige hvad interface hedder, men du har ret i at der ikke er kabler mellem. Det vippes ned i en slot, og fastgøres med skrue på bundkortet.
Mener der er et par varianter af disse diske.
Avatar billede INK Ekspert
18. oktober 2022 - 15:11 #17
På denne side kan du finde manualen på engelsk
https://www.asus.com/dk/SupportOnly/Z170_PRO_GAMING/HelpDesk_Manual/

På side 2-32 står der noget om indstillinger i BIOS. Der kan der stilles til HDD eller SSD. Endvidere kan der stilles på Device Sleep (enabled/disabled)

Jeg tror et grundigt studium af manualen og især indstillinger i BIOS er et forsøg værd, nu da alt andet svigter. ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. oktober 2022 - 15:16 #18
#17 Har ikke læst manualen, men det der "Device sleep" virker som et interessant emne for spørger 😉
Avatar billede MLhansen Novice
18. oktober 2022 - 23:09 #19
Tak for alle de kære hint!

Det blev til en BIOS update og et nyt SAT cable mellem bundkort og SSD.

Virker pt upåklageligt!
Avatar billede valby Ekspert
18. oktober 2022 - 23:40 #20
Fint😊
Avatar billede martens Guru
19. oktober 2022 - 06:16 #21
#16
Det hedder M.2  😉
Avatar billede 220661 Ekspert
19. oktober 2022 - 07:10 #22
#21 Tak Martens 😊