Avatar billede dkhb Mester
18. oktober 2022 - 12:48 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Oprettelse af excel ark der automatisk retter flere ark.

Jeg har op til flere excel filer med forskellige oplysninger på medarbejdere, og biler. Disse filer ønsker jeg at samle i en fil, så jeg kun skal rette et sted.

Tænker jeg vil lave et ark med alle oplysninger, navn, adresse, tlf, mail, ansættelses år, fødselsdag, bil nr., bil str. og ansættelsesdepot osv.

Efterfølgende vil jeg lave de forskellige ark der skal hente oplysninger fra ark 1, så jeg har et ark med navn og fødselsdato og ansættelsesdato, et ark med navn og adresser, et med navn og biler og et med oversigt over bilerne.

Der sal være plads til at jeg kan tilføje nye  medarbejdere .

Jeg ønsker at hvis, jeg ændre så en medarbejder kører en anden bil i ark 1, ændres det automatisk i de efterfølgende.

Er det LOPSLAG jeg skal bruge? Eller er der en nemmere bedre måde jeg kan gribe det an?
Avatar billede kim1a Ekspert
18. oktober 2022 - 14:24 #1
lopslag, eller den nye xopslag er glimrende til formålet, du skal bare huske på at den først opdaterer når du åbner det ark der skal opdatere, ligesom Excel ofte spørger om man vil opdatere, så især ikke erfarne brugere af Excel får tit set på forkerte data.

Opslag har den fordel at den kan opdatere selvom kilden ikke er åben, modsat f.eks. sum.hvis og lignende formler.

Hvis det er bestemte celler og du ikke ændrer på rækken (altså at Peter med en Mazda altid står i række fem) så kan du reelt bare bruge en direkte henvisning af cellen.
Avatar billede finb Ekspert
20. oktober 2022 - 13:17 #2
Access er egnet til den type opgave
Avatar billede dkhb Mester
24. oktober 2022 - 13:28 #3
kim1a tak for hjælpen, det virker jo fantastisk. hvordan får jeg den til at returner fødselsdatoer?
Jeg har skrevet datoen 12-12-1995, når det returneres bliver det som et tal.
Avatar billede kim1a Ekspert
24. oktober 2022 - 17:05 #4
Du skal formattere cellen som en dato - evt. ved at bruge custom.