Avatar billede valby Ekspert
19. oktober 2022 - 20:19 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Pas billede

Jeg har brug for et identitetskort eller pas, det første er nok.
Der skal selvfølgelig fremskaffes et billede, men skal det være i farver?
Jeg kan tage et billede med min telefon, men min printer er S/H.
Er jeg nød til, at gå til en foto forretning?
Får man et  identitetskort i Borgerservice?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. oktober 2022 - 20:51 #1
Der er helt kontante krav til ID-fotos: https://politi.dk/lov-og-information/pas/krav-til-pas-og-koerekortfoto

Du må gerne tage det selv og printe - men du risikerer og stå med et, der ikke lever op til kravene fordi det ikke har den rette størrelse, er zoomet forkert, du smiler el. lign.

Mange borgerservice kontorer  kan tage billedet på stedet - men ikke nødvendigvis alle, så afsøg dit lokale kontors info.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. oktober 2022 - 20:53 #2
Avatar billede 220661 Ekspert
19. oktober 2022 - 22:07 #3
Ikke længe siden jeg fik nyt pas. Billede blev taget på borger service. Tror måske jeg betalte 150 kr for billeder til formålet men så virkede det med det samme. De ved hvordan billedet skal være.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
19. oktober 2022 - 22:27 #4
Støt den lokale fotohandler, de har det ikke for nemt, og så er du sikker på at få et godt billede.
Avatar billede valby Ekspert
20. oktober 2022 - 00:49 #5
Mange tak for jeres indlæg. 😁
Avatar billede valby Ekspert
20. oktober 2022 - 19:24 #6
Det er virkeligt absurd.  Jeg skal bruge et Identifikationskort, fordi jeg mangler noget at identificere mig med, og bliver så mødt med dette:

"Husk at medbringe original dåbs-, navne- eller fødselsattest eller pas, kørekort eller sundhedskort for at bekræfte din identitet.

Der skal være et billede af dig på kortet. Undersøg reglerne for billede med borgerservice, inden du tager afsted."

Så for at få kortet, skal jeg altså bruge det jeg mangler "identifikation"😲
Avatar billede valby Ekspert
20. oktober 2022 - 19:27 #7
Ps. Det hedder vist egentlig "legitimationskort" men det bliver jo det samme.
Avatar billede claus brandt Juniormester
10. november 2022 - 16:46 #8
du har vel et sundhedskort ellers kan du jo ikke komme til lægen ?
Avatar billede valby Ekspert
10. november 2022 - 17:39 #9
#8 Det man bruger hos lægen er et Sygesikringskort, et Sundhedskort kan man få til sin mobil, og jeg har begge dele. Jeg har dog slået sundhedskortet fra, for det kræver, at man har kode på mobilen, og det gider jeg ikke, fordi mobilen altid ligger derhjemme.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. november 2022 - 17:52 #10
Arh, nu gøres det vist mere absurd end det er... - sundhedskort og sygesikringskort er det samme, uanset om det er det ny digitale på mobilen, eller et gammeldags kort: https://da.wikipedia.org/wiki/Sundhedskort

Hvis du henvender dig i borgerservice, og ikke har andet ID end det (problemet er jo at det mangler billede), så finder I også ud af det.

Der er meget bureaukrati rundt omkring, men borgerservice har ikke noget formål med at gøre sagerne mere besværlige og længerevarende end nødvendigt - de skal jo selv løse dem...
Avatar billede valby Ekspert
10. november 2022 - 18:10 #11
#10
Jeg var godt klar over, at de to kort svarede til hinanden. Jeg har måske udtrykt mig uklart:-)