Avatar billede itolde Mester
20. oktober 2022 - 11:11 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ny CPU med mere

Davs. Min gode gamle hjemmebyggede PC er ved at være træt af alle Windowsopdateringerne og jeg skal til at finde ny indmad til den.

Nuværende bundkort er ASUS 5A78L-M PLUS og CPU er AMD FX 8350.
Ikke Windows 11-parat.

Windows 11 er jeg ret ligeglad med men er godt klar over at jeg før eller siden kommer til at forlige mig med det, så det nye sæt skal kunne enes med det.

Hvad kan Eksperterne her anbefale jeg skifter ud med? Jeg vil helst holde mig til  AMD - det har jeg altid brugt og været rigtig godt tilfreds med.

Mange foreløbige tak for alle forslag :-)

itolde
Avatar billede 220661 Ekspert
20. oktober 2022 - 13:10 #1
Måske man så også skulle forholde dig til hvad der måske kommer til at ske i 2024?? https://www.xda-developers.com/windows-12-design-prototype-ignite-2022/
Kører selv AMD cpu med en FX4100, og har sat det med at finde hardware til den nye Windows lidt på standby. Jeg har afprøvet Windows 11 på den gamle hardware jeg har, og som du også selv er inde på er jeg også ret ligeglad med den lige nu. Den er for mig en tilbagegang i forhold til Windows 10 😊
Der er support til oktober 2025 til Windows 10.
Avatar billede itolde Mester
20. oktober 2022 - 15:28 #2
Tak for svar, 220661.

Wndows 12! Vorherrebevares!!

Problemet er at nogle ting bare ikke fungerer mere. F.eks. mine to Canon-printere, som har virket upåklageligt i Win10 indtil den tredjesidste Windowsopdatering. Nu er jeg nødt til at bruge min gamle laptop med Win7 når jeg skal printe noget.
Hvis jeg køber og installerer lignende komponenter som mine nuværende, kommer jeg ikke ud af stedet og så kan jeg lige så beholde dem jeg har.

Jeg HAR prøvet med en radikal oprydning på drev C://, og dermed mener jeg Killdisk og nyinstallering af alt. Det hjalp ikke på skavankerne.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. oktober 2022 - 16:48 #3
Du skriver "oprydning". Har du overvejet en helt ny installation hvor alle partitioner nedlægges og du starter fra bunden?
Avatar billede itolde Mester
20. oktober 2022 - 17:23 #4
Det er lige nøjagtig det jeg har gjort :-)

Jeg har to HDer, en på 500 GB kun til drev C:// og en på 3 TB til alt andet. Jeg har selvfølgelig kun slettet/geninstalleret C://.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. oktober 2022 - 17:27 #5
#4 Haha.
Beklager det spørgsmål skulle have været i en anden tråd 😉
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. oktober 2022 - 20:52 #6
#1 - Jeg er også ret ligeglad med Windows 11.
Har haft Windows 11 installeret på min bærbare der egentlig ikke kunne køre Win 11, men vha. nogle cowboytricks lykkedes det.
Mit klare indtryk af Win 11, er at Windows 10 er væsentlig bedre, og når man læser om diverse problemer med kompatibiliteten, så leder det uværgerligt tankerne tilbage til nullernes store fiasko nemlig Windows Vista. På min stationære kører jeg Windows 10 og det fungerer bare. Det samme gælder den bærbare med Windows 10.
Avatar billede itolde Mester
21. oktober 2022 - 09:27 #7
Vista  har jeg aldrig brugt. Heller ikke 8'eren. Har dog alle skiver helt fra Win98 SE.
Ren nostalgi, nogle kan slet ikke bruges på nutidens maskiner.

Inden Vista var der det frygtelige Millenium - det var storeslem.

7 var ok.

Hvis jeg kunne vælge ville jeg helst have XP. Det virkede bare. Har det installeret på en VD - alene startlyden kalder på gamle minder.

Nu vil jeg - atter en gang - starte fra bunden og installere min gamle Win10 v 1607.
Den virker som den skal - en dag eller to, indtil update blander sig med sine ødelæggelser.

Tak for jeres tid og ulejlighed.

Vh - itolde
Avatar billede milter Ekspert
21. oktober 2022 - 10:12 #8
@itolde.

Ang, automatiske opdateringer til hardware, så prøv at kigge her:

https://www.minitool.com/news/disable-automatic-driver-updates-win-10-009.html