Avatar billede ZeBa Ekspert
25. oktober 2022 - 23:02 Der er 26 kommentarer

Afspilning af filer fra CD

Har kopieret filer fra en cd over på min pc, men hvad skal jeg bruge til at afspille  dem med?
Avatar billede claes57 Ekspert
26. oktober 2022 - 07:44 #1
hvorfor ikke bare lave dem til mp3-filer? (dvs rippe i stedet for kopiere)
https://multimedia.easeus.com/audio-editing/convert-cd-to-mp3.html
klik på bloker hvis der er en popup, der vil sende notifikationer,
gå ned til "Part 2. How to Rip CD to MP3 using Windows Media Player"
og du vil have højest mulige kvalitet i mp3-formatet.
Avatar billede INK Ekspert
26. oktober 2022 - 07:45 #2
Avatar billede claes57 Ekspert
26. oktober 2022 - 07:47 #3
bemærk i øvrigt, at hvis du så sælger dine cd'er, så skal du slette filerne, da du ikke længere er ejer (dansk lovgivning, som næppe mange følger)
Avatar billede eurositi Ekspert
26. oktober 2022 - 08:23 #4
Windows Media Player (hvis du bruger Windows 10 eller 11) kan både rippe direkte fra den isatte CD og gemme filerne som FLAC lydfiler. Dette format er med sikkerhed det bedste format at gemme lyd, hvis lydkvaliteten skal være optimal.

Du skal først aktivere menulinjen (Ctrl+M), hvor du klikker på Funktioner > Indstillinger. Herefter er det blot at sætte indstillngerne som vist her: https://i.imgur.com/Uxim9TZ.png

Hvis lydkvaliteten ikke behøver at være optimal og/eller filerne skal fylde mindre, kan du vælge MP3.

Hvis Windows Medieafspilleren ikke er aktiveret i din Windows, gør du det hér: https://support.microsoft.com/da-dk/windows/f%C3%A5-windows-media-player-81718e0d-cfce-25b1-aee3-94596b658287
Avatar billede ZeBa Ekspert
26. oktober 2022 - 17:52 #5
Jeg bruger FairStars men nu kan jeg ikke finde ud af, hvem der har foreslået den.
Men tak for det.
Jeg synes bare, det tager en evig tid for den at rippe.
Det er mange, mange år siden jeg sidst har arbejdet med lyd, men nu husker jeg, at man ripper :)
Avatar billede ZeBa Ekspert
26. oktober 2022 - 19:17 #6
Nu har FairStairs kørt en halv time og er ikke nået mere end en fjerdedel igennem en fil på 51 Mb. Kan det virkelig være rigtigt?
Avatar billede ZeBa Ekspert
26. oktober 2022 - 20:22 #7
#4: Den melder Fejl for fil efter fil
Avatar billede ZeBa Ekspert
26. oktober 2022 - 21:13 #8
Free Rip MP3 Converter virker, men det tager flere timer.
Hvorfor i alverden tager det så lang tid?
Avatar billede claes57 Ekspert
26. oktober 2022 - 21:20 #9
Fordi den er 'free' så dine data skal forbi Kina og Rusland først?
Hvorfor ikke bare Windows media player? Et microsoft program til Windows må være første valg, når andet driller.
Avatar billede ZeBa Ekspert
26. oktober 2022 - 21:37 #10
Fordi WMP drillede
Avatar billede ZeBa Ekspert
26. oktober 2022 - 21:39 #11
Når jeg starter WMP åbner den et timeglas, og så sker der ikke mere
Avatar billede ejvindh Ekspert
26. oktober 2022 - 21:44 #12
Det kan også tage lang tid, hvis cd'en er beskidt eller har mange ridser. Hvis det så er et kvalitets program, vil det tage lang tid, fordi det vil forsøge at lave flere identiske rips. Hvorimod et program af lavere kvalitet slet ikke vil opdage fejlene, men blot tage de "dårlige" data med over.
Avatar billede ZeBa Ekspert
26. oktober 2022 - 21:46 #13
Men hvad er det, man skal klikke på? Afspil, brænd eller hvad?
Avatar billede claes57 Ekspert
26. oktober 2022 - 21:53 #14
Afspil er til direkt fra cd til højttalere, brænd er fra cd til en tom cd, så du laver en kopi fra en cd til en anden cd.
Rip er fra en cd til en pc-læsbar fil, kopier er gen fil i cd-format til senere skriv på en anden (tom) cd.
Avatar billede ZeBa Ekspert
26. oktober 2022 - 22:03 #15
Men hvordan får jeg den til at  rippe? Hvad klikker jeg på?
Avatar billede ZeBa Ekspert
26. oktober 2022 - 22:06 #16
Alt er klar, og der står venter ud for 5 filer på cd'en. Men hvad gør jeg så?
Avatar billede ZeBa Ekspert
26. oktober 2022 - 22:08 #17
Hvis jeg klikker på Kopier cd ("rip")  skriver den
Windows Media Player kan ikke kopiere et eller flere musiknumre fra cd'en.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. oktober 2022 - 10:57 #18
Hvis det er en købe-cd, så kan den være kopibeskyttet. I så fald er der programmer til at forbigå det (og det er lovligt i dk, da du har købt cd, og har ret til at 'sikkerhedskopiere' den)
https://www.google.com/search?q=bypass+cd+copy+protection&oq=bypass+cd+protection&aqs=chrome.2.69i57j0i22i30l3.8514j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
27. oktober 2022 - 16:53 #19
Jeg rippede alle mine CD'er, ca 500 for et års tid siden med Windows Media Player.

Her er mine settings:
Åben Windows Media Player

Vælg Musik
Klik på pil ned ved Organiser
Vælg Indstillinger
Vælg Fanen: Kopier musik fra cd ("rip")
Vælg Hvor du vil have musikken gemt - Klik på skift knappen og vælg en mappe eller opret en ny.
Vælg lydformat (jeg har bare brugt default)
Sæt flueben i Kopier ("rip") cd'en automatisk.
Sæt også flueben i skub CD ud efter kopiering fra cd ("rip")
Klik anvend / OK.
27. oktober 2022 - 16:55 #20
WMP henter selv oplysninger fra nettet om numre m.m.

Dog kan der være småfejl og der kan mangle ikoner til "CD" mappen.
Det kan du selv ændre i stifinder.

Det samme gælder hvis du for eks. bruger groove til afspilning af musikken.
Avatar billede ZeBa Ekspert
27. oktober 2022 - 22:03 #21
#19: Hvor står der Organiser?
Avatar billede ZeBa Ekspert
28. oktober 2022 - 00:31 #22
#19: Hvor står der Organiser?
Avatar billede claes57 Ekspert
28. oktober 2022 - 08:01 #23
i win søg efter wmp
https://www.dropbox.com/s/y94zel95wo1894r/image118.jpg?dl=0

og i det program, så er det top venstre
https://www.dropbox.com/s/reiw2xj9mfy1ofk/image117.jpg?dl=0

du skal ikke klikke i den øverste linje, der sender dig til den gamle version.
29. oktober 2022 - 15:32 #24
@#23 Super Claes.

ps det tager ca 5 minutter at rippe en CD for mig, på en gammel maskine.
Avatar billede ZeBa Ekspert
29. oktober 2022 - 21:10 #25
Når jeg åbner wmfser det sådan ud
https://send.tresorit.com/a#uxvUrbxOARkc6qQwJDHIrQ
Avatar billede claes57 Ekspert
30. oktober 2022 - 09:28 #26
og der står Organiser i top venstre, hvad er problemet?