Avatar billede bbkdk Seniormester
27. oktober 2022 - 10:25 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Blæseren kører og app (Photoshop) går ned

Jeg er den (forholdsvis) lykkelige ejer af en Acer Aspire computer.
Når jeg starter Photoshop og begynder redigering af et billede, starter pc'ens blæser med at køre uafbrudt.
Efter kort tid ophører muligheden for overhovedet at komme i forbindelse med Photoshop, det vil sige, at der ikke kan redigeres billeder, ligesom det ikke er muligt at lukke Photoshop ned.
Efter at have et billede åbent et stykke tid, medens Photoshop har arbejdet med at udføre de ønskede redigeringer, kan billedet lukkes, og Photoshop herefter lukkes ned.
Selv efter, at Photoshop er lukket ned, kører blæseren stadig i lang tid.
Så det virker som om, Photoshop bare arbejder hårdt, men samtidig langsomt.
De øvrige programmer (f.eks. Access) fungerer under hele forløbet fint.
Er der nogen, der har en ide til, hvad der kan være galt?
Avatar billede milter Ekspert
27. oktober 2022 - 18:14 #1
Hvilken Aspire har du, dvs. modelnummer?
Hvilke CPU og GPU er der på den?
Hvor store er de billeder i pixels og MB, du vil redigere?
Hvilken redigering laver du af billederne?

Der kan være flere årsager. Dine billeder kan være meget store, dvs. større end grafikkortet eller CPU'en kan lide. Nogle former for billedredigering kræver en masse kræfter.
Avatar billede bbkdk Seniormester
28. oktober 2022 - 10:27 #2
Lige nogle indkopierede oplysninger om vores pc:

Systemnavn    LAPTOP-2T3BJI0D
Systemproducent    Acer
Systemmodel    Aspire A317-53
Installeret fysisk hukommelse (RAM)    20,0 GB
Tilgængelig fysisk hukommelse    13,2 GB

Med hensyn til billedstørrelserne, arbejder jeg oftest med RAW-filer med en størrelse på ca. 10 MB. Det har aldrig givet problemer før. Det har naturligvis, særligt ved automatiske markeringer betydet, at pc'en har arbejdet et øjeblik, men aldrig i den grad, som den gør nu. Det er som om, blæseren ikke kan få stoppet igen, uanset om programmerne for længst er lukket ned.

Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt "problemet" er opstået efter den seneste opdatering af hele Photoshop-systemet (Bridge, Camera RAW og Photoshop).

Og så er det svært af få overblik over. Det ene øjeblik kører hele systemet udmærket. I næste øjeblik, kan jeg f.eks. ikke starte Photoshop , eller Bridge.

Det skal bemærkes, at Lightroom virker upåklageligt uanset, hvorledes de andre programmer under Adobe kører (eller ikke kører).

Kan det være en løsning at opdatere Bridge og Photoshop?
Avatar billede kurtba Ekspert
28. oktober 2022 - 22:04 #3
Når blæseren kører op, tyder alt på at der finder en belastning sted som gør, at cpu bliver varm, hvorfor pc.en forsøger at køle ved at skrue op for blæseren.
Det er lidt svært at sige hvorfor, når nogle programmer åbenbart kører upåklageligt, men det kunne måske tyde på, at photoshop og bridge ikke kører optimalt, da umiddelbart burde det ikke give disse problemer.
Så en geninstallering af disse programmer kan måske løse problemet.
Du skal nok også se på, om der kan være meget skidt i pc.en, så den har svært ved at få luft, for så skal der heller ikke meget til, før den bliver varm.
Så prøv om ikke du kan blæse den ren for skidt. Der sidder køleribber i bunden (husk pc.en må ikke stå på noget blødt, som kan lukke for at den kan trække luft ind fra bunden, som den så smider ud ad siden eller bagud.
Brug noget trykluft - evt fra dåse.
Men pas på med ikke at få propellen til at fise rundt i alt for høj fart. På nogle bærbare kan man ventilatoren og kan blokere den f.eks. med en lille skruetrækker gennem en af ribberne, hvorefter man kan blæse med større kraft. Men ellers må man begrænse lufttrykket. Men der skal faktisk heller ikke så meget til at få de værste nullermænd fjernet.
Hvis ikke den kan få nok luft, skal der faktisk ikke meget til før den vil skrue op for ventilationen for at undgå overophedning.
Avatar billede milter Ekspert
30. oktober 2022 - 13:41 #4
Ud fra din beskrivelse af problemet, mener jeg, at problemet ligger i programmerne og ikke i hardwaren. Har du mulighed for at lave en System Restore som beskrevet i linket herunder med overskriften "How to restore your Windows 10 PC to an earlier date using System Restore"?. Du skal så på den måde gendanne computeren og dens indstillinger til en dato, før problemet opdtod.

https://nerdschalk.com/how-to-restore-windows-10-to-a-previous-date/

Læg især mærke til teksten "If one or many of your programs are behaving inconsistently, you could also click on the ‘Scan for affected programs’ button to check which applications and drivers were affected by the update. Select a restore point first though and then click the Scan button.