Avatar billede peterpeter Seniormester
27. oktober 2022 - 14:21 Der er 3 kommentarer

Linksys Velop - ikke så hurtigt !

Kære alle

Jeg er netop flyttet i nyt hus, hvor der er Fiber fra TDC.
Hastigheden er 1000/1000 hvilket jo er fint.

Internettet kommer ind i min TDC Router og derfra via kabel til stationær pc. Her er hastigheden helt i top - 1000.

Jeg har dog også 2 stk. Linksys Velop Mesh enheder.
Den ene er forbundet til TDC routeren med kabel, men selvom jeg står lige ved siden af, er hastigheden kun ca. 250 Mbit/s når jeg måler hastigheden på min mobil.
Altså hastigheden på mit trådløse Velop netværk er kun 1/4 del af hvad det burde !!!!

Hvorfor er mit trådløse netværk så dårligt / langsomt ??
Hvad er det jeg har gjort galt ??

Linksys Velop enhederne er nogle jeghar med fra det gamle hus !!!

Nogen der kan hjælpe ??

På forhånd tak.

/Peter
Avatar billede jk45 Forsker
27. oktober 2022 - 15:49 #1
Første fejl er nok at regne med 1000 via wifi. Wifi er halv duplex. Tjek at wifi er deaktiveret på tdc router. Dette gøres ved et tryk på wifi knappen på routeren. Tjek også hvilken hastighed dit wifi kort forbinder med
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. oktober 2022 - 17:46 #2
Nu skriver du ikke hvilket præcis modelnummer du har af Linksys Velop Mesh - hvad får dig til at tro de kan køre 1000Mbps?

Mesh netværk er generelt langsommere end rene WiFi access-points (men mere stabile/dækkende) - så alene her får du en hastighedsforringelse i forhold til den hastighed, standarden burde kunne levere.

Men du er først nødt til at finde ud af hvilken hastighed dine enheder understøtter - en liste kan findes her:

https://comtek.dk/wifi-standarder/

Bemærk at hastighederne er antivet som "op til". De nyeste netværk opnår den høje hastighed ved at sende parallelt på flere kanaler/antenner - og de færreste MESH-netværk har flere antenner, og kan derfor kun opnå en delmængde af den teoretiske hastighed.

Summa summarum - 250Mbps er ikke nødvendigvis nogen dårlig hastighed. Den kan muligvis være for lav i forhold til hvad du teoretisk kan opnå, men det er altså meget forskelligt fra opsætning til opsætning.

Og i hvert fald er det rigeligt hastighed til de fleste operationer....
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. oktober 2022 - 19:54 #3
PS - noget helt andet, men lige så vigtigt... - hvilken telefon har du? - og hvor hurtigt kan det trådløse netværk på den køre? - de færreste mobiler, selv i dag, kan køre over 500Mbps