Avatar billede hrc Mester
27. oktober 2022 - 21:43 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Beregne strømforbrug via volt og ampere

Har altid brugt formlen W=U•I, eks. 240V•0,05=12W

Min strømmåler (og mit halvdyre multimeter) siger begge det samme mht. spænding og strøm, men både strømmåleren og pæren siger 7W. Hvad gør jeg forkert? Andre apparater er det samme, en PIR-sensor opgives til 0,45W, men strømforbruget er 0,02A, her er den en faktor 10 forkert.
Avatar billede kurt54 Ekspert
27. oktober 2022 - 21:53 #1
Du har vel ikke taget højde for faseforskydningen.

https://elbogen.dk/vekselstroem-teori/
Avatar billede Preben Munter Novice
27. oktober 2022 - 23:35 #2
Ja - som refereret i #1 er formlen ved vekselstrøm:  P = U*I*cos(phi).
Avatar billede hrc Mester
28. oktober 2022 - 10:33 #3
Tak, det er garanteret det, men har kendt Ohms lov og Watt delen i 40 år, og aldrig tvivlet på den. Troede faseforskydninger var relevant i forbindelse med flerfasede målinger.

Det ærger mig virkelig hvis min chef har ret, han foreslog det faktisk, men jeg kunne ikke google mig frem til noget.

Mange tak for linket til elbogen.
Avatar billede hrc Mester
28. oktober 2022 - 11:59 #4
Ikke helt med endnu, afsnittet om faseforskydningsvinkler vippede mig af sporet (måske også chefens ønske om, at jeg var produktiv i arbejdstiden). Det er noget jeg må læse op på ... i weekenden.

I mellemtiden må jeg bare stole på det watt-tal som energimåleren spytter ud.

Tak igen, for at sætte mig på sporet.
Avatar billede fase Professor
25. november 2022 - 14:48 #5
Din formel for Watt er rigtig ved jævnstrøm.
Ved vekselstrøm gælder den kun ved ren ohmsk belastning f.eks en varmeovn. Ellers er formlen som før nævnt P= U*I* cosphi.  Det betyder at strømmen er delt op i to komposanter en wattløs og en wattdel. Wattdelen er den du betaler for, og den del dit wattmeter registrerer. Dit amperemeter registrerer den samlede strøm. Den wattløse del af strømmen bruges f.eks. i et lysstofarmatur til magnetisering af reaktoren/spolen. Du betaler ikke for den wattløse strøm, men den skal transporteres i elnettet. Derfor er der sat en minimumsgrænse for cosphi til, så vidt jeg husker, 0,85.