Avatar billede Xile Praktikant
28. oktober 2022 - 15:42 Der er 9 kommentarer

Storage

Hej alle sammen!
Tlf. er fyldt med billeder og video. Onedrive og Google gratis lager er fyldt.
Jeg mangler hjælp/ overblik.
Har:
1. Tlf. Android.
▪Foto Apps: Samsung og Google (gratis)
2. PC. Windows 10
▪Foto app: Drop Box (gratis).
Spørgsmål:
▪Lettest og billigst løsninger til opbevaring af fotos. Hvad jeg har brug for og ikke. Fx. Onedrive? Dropbox? Købe ekstra i skyen? Abonnement?
2. Hvordan sletter jeg billederne på min telefon uden at de bliver slettet i skyen/ app'en. Så jeg kan tømme min telefon og få plads til software  opdatering og ta' flere billeder? 😁
3. Andre anbefalinger?
Mange tak på forhånd.
Go' weekend 🙏🌞
Avatar billede INK Ekspert
28. oktober 2022 - 16:17 #1
En god løsning er Google Fotos. Du kan gemme i fuld størrelse eller reduceret. Det klares i indstillinger. Fotos gemt i Google Fotos kan slettes på telefonen. Appen vil normalt meddele dig når der mangler plads på telefonen.
Du skal måske tilkøbe ekstra plads. 200 GB koster 16 kr/mdr.
Google Fotos kan tilgås fra PC/Mac, tablet og telefon. På en pc/Mac anvendes en browser. Hvis man ønsker det kan der downloades fra Google Fotos.
Google Fotos kan behandle fotos (redigering), udarbejde albums, deling med andre osv. osv.
Avatar billede Xile Praktikant
28. oktober 2022 - 17:27 #2
Tusind tak! 🙏❤
Når jeg sletter billeder på telefonen, bliver de slettet i Google Fotos også 🤯. Jeg frygter at miste mine fotos.
Hvad med One drive. Jeg har Hotmail og den bliver ved med at sige at jeg mangler plads og at jeg risikerer at miste mine ting 🤔. Det må være filer og fotos. Kan jeg ikke bare overføre dem til min pc (Windows Vista/Dropbox) og slette dem i One drive?
På forhånd tak! ☀️
Avatar billede INK Ekspert
28. oktober 2022 - 17:45 #3
Når du sletter i Galleri på din Android telefon, bliver de ikke slettet i Google Fotos. Men hvis du sletter i Google Fotos appen, så slettes de selvfølgelig i skyen. Fotos i Google Fotos fylder ikke på telefonen, da appen kikker "op i skuen". Fotos i Galleri fylder på telefonen.
Avatar billede INK Ekspert
28. oktober 2022 - 17:46 #4
Der skulle selvfølgelig stå skyen ;-)
Avatar billede INK Ekspert
28. oktober 2022 - 17:49 #5
Hvis du har plads nok på harddisken i din pc, kan du selvfølgelig gemme alle billeder der (også). Hvis det er en gammel Windows Vista maskine, ville jeg dog være bekymret, da harddisken nok er ved at synge på sidste vers (mere end 10 år gammel?).
Du bør som minimum sikre en backup på en nyere ekstern harddisk!
Avatar billede milter Ekspert
28. oktober 2022 - 20:17 #6
Jeg har nok en lidt anden holdning til det med at tage og opbevare digitale billeder end flertallet i dag. Jeg har arbejdet med billeder (på amatørniveau) gennem flere årtier, og jeg har lært, at der kun er én god og sikker måde at organisere billeder på, hvis man vil bevare overblikket over dem:

1: Opret en central mappe et eller andet sted på din computer til alle de billeder, du vil beholde.
2: Smid de fleste af dem ud efter en gennemgang af nytagne billeder ud fra kriteriet: "Ønsker jeg virkeligt at beholde dem her?"
4:. Medmindre du er 100% overbevist om, at du altid vil kunne huske, hvornår og på hvilket billede blandt tusinder lille Signe første gang smilede, eller hvornår Søren brækkede sit ben, så er du nødt til at lave et arkiveringssystem, som for dig er hurtigt og logisk at finde rundt i.

Lav så én eller to kopier af din centrale billedmappe, som du regelmæssigt opdaterer og gemmer forskellige steder.
Avatar billede Xile Praktikant
29. oktober 2022 - 17:42 #7
Milter.
Tusind tak 🙏❤
Jeg elsker den idé men har så mange billeder, "mission impossible" 😁.
Ha' en rigtig god weekend! ☀️
Avatar billede Xile Praktikant
29. oktober 2022 - 17:45 #8
Ink.
Tusind tak 🙏❤
Det er Windows 10. Den har ikke så meget plads.
Ha' en rigtig god weekend ☀️
Avatar billede INK Ekspert
29. oktober 2022 - 17:56 #9
I #2 skriver du noget om Vista, derfor misforståelsen.
Hvis du ikke har meget plads på din PC, så vil jeg klart anbefale Google Fotos, der ikke blot er et lager, men kan redigere og organisere efter dato, album, sted, personer, objekter mmm. Jeg har selv ca. 80.000 billeder i Google Fotos i reduceret udgave. Kan fint vises på en tv-skærm med Chromecast eller AppleTV og selvfølgelig med HDMI kabel fra en PC. Har adgang via min PC, MacBook Pro, iPad og iPhone.