Avatar billede brasso Forsker
31. oktober 2022 - 09:02 Der er 13 kommentarer

Mangler USB portable Windows 7

Hej
Nu har jeg brugt temmelig lang tis på at finde en vejledning og links til at få lavet en bootbar USB der kan køre Windows 7 direkte fra USB sticket, altså uden at Windows 7 installeres på harddisken i pc'n. Er der nogen der har et link til en vejledning og de nødvendige filer/programmer så jeg kan få lavet en USB der kan boote og køre Windows fra USB sticket? Opgaven går ud på at jeg har en bærbar Acet Aspire =ne (ret gammel bærbar, notebbook, som jeg gerne lige vil tjekke om der kan læses noget på disken eller ej. Når man tænder den, kan man lige høre HD'n starte meget kort og så slukker PC'n. Jeg har fundet flere artikler der skriver om at lige præcis Aspire One og et par lignende Npotebooks har problemer med BIOS. Så inde jeg begynder at smide en ny BIOS opdatering/rep på, vil jeg se om jeg kan tjekke BIOS versionen. Jeg har fundet en vejlending til at lave en bootbar USB stick der kan gendanne BIOS indholdet.
Avatar billede INK Ekspert
31. oktober 2022 - 09:39 #1
Ved start af pc kan du så med F2 gå direkte i bios?
Avatar billede brasso Forsker
31. oktober 2022 - 10:11 #2
#1 Nej! Problemet er at når den skal starte kan man kun lige høre blæseren prøve at starte op, der efter slukker den med det samme. Indikatoren for aktiv disk lyser ikke, så derfor har jeg en ide om at det måske er BIOS der fejler, da det ser ud som om hardware tjek slet ikke udføres.
Min ide var så at køre Windows fra en boot bar USB, for at tjekke BIOS version osv. og derefter forsøge via en boot bar DOS stick at retablere BIOS med fabriksindstillingerne.
Avatar billede falster Ekspert
31. oktober 2022 - 10:28 #3
Jeg kender ikke så meget til dette, men der er en hel del om det - tidligere - Windows To Go ved googling, f.eks.

https://www.easyuefi.com/wintousb/
Avatar billede 220661 Ekspert
31. oktober 2022 - 10:41 #4
Hvorfor skal det være en boot bar Windows for at tjekke indhold på diske?
En Linux usb man bruger til at installere med kan det du ønsker at bruge det til?
Med Linux kan man vælge "try" og så kører alt fra usb pind. Man skal blot undlade at trykke at installere fra skivebordet når den er bootet op.
Avatar billede brasso Forsker
31. oktober 2022 - 10:57 #5
#4 Det er da også ligegyldigt om det er en Linix eller en Windows stick, bare jeg kan læse BIOS version og evt. disk indhold. Har du et link til at lave en USB stick, og måske også lidt om, hvordan den bruges?
Avatar billede 220661 Ekspert
31. oktober 2022 - 12:26 #6
Hent linux mint 32 bit https://linuxmint.com/edition.php?id=267
Og opret medie med balenaechter.
https://www.balena.io/etcher/
Boot på dette usb image når oprettet. Det er den nemmeste måde at komme i mål på.
Avatar billede brasso Forsker
31. oktober 2022 - 13:11 #7
#6 Nu har jeg fået lavet en bootbar Linux USB, den booter bare ikke (det gik faktisk meget nemt). Lade indikatoren lyser grøn (ladet batteri), jeg har så isat USB sticket, trykker på power knappen, det lyder som om at blæseren kører ca. 3 sek. og så slukker PC'n igen. Lade indikatoren lyser så orange (opladning i gang). Jeg har en fornemmelse af at det stadig er BIOS der ikke udfører hardware tjek ved opstart, kan det være årsagen?
Maskinen er en temmelig gammel Acer Aspire one (zg5), der har stået ubenyttet hen i nogle år. Jeg har fundet en service video, hvor det vises, hvordan man skiller maskinen af for at komme til HD'n, det er ret omfattende, så det er ikke noget jeg begynder på før alt andet er udelukket. :-(
Kan et defekt/afladet system batteri forhindre opstart? (normalt vil jeg mene PC'n burde kunne starte også selv om backup batteriet er dødt?)
Avatar billede kurt54 Ekspert
31. oktober 2022 - 14:39 #8
Jeg ville prøve at tage batteriet af og boote uden batteri men med strøm.

Men hvis den ikke i bios er sat til at boote på usb -hjælper det jo ikke.

Hat du tjekket på anden PC om usb-stikken kan boote?

Under opstart er F2 eller DEL typisk adgang til bios.

I nogle tilfælde giver F8 eller F11 eller F12 adgang til Boot menu.
31. oktober 2022 - 16:51 #9
5.2 WINDOWS 7(2.0)

                            (Windows 7 Ultimate USB Stick Edition v2.0 + opdatering 2.99.50 x86)

Har du nogensinde ønsket at køre en rigtig version af Windows 7 fra en usb-stick på enhver computer?

Nu kan du! Installer Windows 7 Ultimate på din usb-stick eller drev, tag den med dig - og kør fra enhver computer (selv moderne Mac'er). Tag hele dit styresystem, desktop, programmer, spil, filer, personlige indstillinger og meget mere med dig - overalt! Du kan nu have dit personlige styresystem med i lommen!

Dette er ikke bartpe/winpe/livecd eller noget lignende! Dette er den første rigtige og fulde version af Windows 7 Ultimate, som kan køres på en hvilken som helst computer (hurtig nok til at køre Win7, 512+ Mb RAM, 1+ GHz CPU) fra et USB/thumb-drev, der nogensinde er oprettet!

Denne opdatering gør installationen af ​​Windows 7 USB Stick Edition så let som et enkelt klik! Det nye kloningsværktøj er også inkluderet, så du kan kopiere hele dit tilpassede, bærbare Windows til så mange USB-drev, som du ønsker, eller nemt dele det med dine venner!

Den nyeste opdatering, v2.995, løser endelig alle problemer forbundet med det gamle installationsprogram.

INSTRUKTIONER:

1) Download og udpak Windows 7 USB Stick Edition v2.0.som vist i figur 5.2.1 og 5.2.2.
2) Installer opdateringen - vælg den mappe, hvor du tidligere har pakket 7 USB Edition ud. som vist i figur 5.2.3.

For at opdatere en eksisterende installation af 7 USB Edition på dit USB-drev, skal du markere afkrydsningsfeltet 'formater ikke' i installationsprogrammet og trykke på 'installer'. Tryk på 'n', når du bliver bedt om at erstatte '7USBEditionByiMortaluz.vhd'!

WINDOWS 7 USB STICK EDITION VERSION-2 INSTALLATIONSPROCES:

KRAV: 8 GB eller større højhastigheds USB-drev eller -stick

1) Udpak arkivet til en anden placering end dit USB-drev (f.eks. skrivebordet) ved hjælp af Winrar eller 7zip. [UDTRÆK DET IKKE TIL USB-DREVET, OG FLYT IKKE FILERNE EFTER UTRUSTNING!]
Lav en sikkerhedskopi af dit USB-drev, det vil blive formateret under installationen.

2). Download og installer Windows 7 USB Stick Edition v2.9 opdatering!

3.a) Indsæt USB-drevet i (en hvilken som helst) computer, start det og tryk på F8, F9, F11, F12, option eller en anden tast afhængigt af din hardware.
En menu skulle vises, vælg dit USB-drev fra den. Du kan også ændre boot-enhedens rækkefølge i bios [tryk ctrl + s, F2, F10}. Læs bundkortets manual eller google det.

3.b) Brænd bootloaderen til en tom cd [kør "burn bootloader.bat"), indsæt cd'en og USB-drevet til (en hvilken som helst) computer, (gen)start den og vælg "USB" fra menuen. For at ændre det til dit modersmål, gå til start, skriv update og tryk på "windows update". Klik derefter på "søg efter opdateringer", vælg de sprog, du vil installere, og vent. Indstil endelig sproget ved at gå til start - kontrolpanel - ursprog og region - skift display
Sprog. Nyd at bruge dine bærbare vinduer på dit modersmål! [Glem ikke at installere netværks- og skærmdrivere] Brug disse instruktioner, hvis installationsprogrammet af en eller anden grund ikke virker for dig.

[1a] Hurtig formater det USB-drev, du installerer Windows 7 på...
Denne computer > Højreklik > Formater (NTFS, 4096 bytes, hurtig formatering).

[2] Gå til mappen, hvor du udpakkede '7_Ultimate_USB_Edition_x86_v2.0_by_iMortaluz.7z'. (eller 7_Ultimate_USB_Drive_Edition_x64_v3.0_by_iMortaluz.zip) Kopier 7USBEditionByiMortaluz.vhd til dit USB-drev.

[3] Download EasyBCDStart Easybcd og tryk på 'Bootloader Setup'. Vælg dit USB-drev fra rullelisten, og tryk på 'Installer BCD' end tryk på 'Skriv MBR' (vælg Windows Vista/7 Bootloader!). Tryk derefter på fil - vælg BCD butik - ja, og brows derefter til dit usb-drev. Skriv boot\bcd under "filnavn" og tryk på åben. Tryk til sidst på 'add new entry', vælg virtuel disk, browse til 7usbbyiMortaluz.vhd (på dit USB-drev), skift navn til f.eks. 'Windows 7 by iMortaluz', og tryk på 'Tilføj post'.

[4] Det er det, nu kan du starte din helt nye bærbare Windows på enhver computer! Se vejledningen eller brug cd-bootloaderen, hvis du ikke ved hvordan. Hvis du er på Mac, skal du installere rEFItbootloader fra

http://refit.sourceforge.net/#download .

Hvis dit drev er større end 8 GB, vil du måske øge størrelsen på det virtuelle systemdrev i dit nye Windows for at få mere diskplads Download VHDResizer fra følgende link: http://ub3r.1337.cx/vhdresizer

1) gennemse dit usb-drev og flyt 7USBEditionByiMortaluz.vhd

2) start VHDResizer.exe og vælg denne fil

3) tryk på "gem som" og browse til dit usb-drev igen. Kald filen 7USBEditionByiMortaluz [Det virker ikke, hvis du kalder det noget andet!], og tryk på Gem

4) Vælg størrelsen afhængigt af størrelsen på dit usb-drev, og tryk på resize.

5) Når du starter dine nye bærbare vinduer for første gang - tryk på startmenuen, skriv partition og tryk enter. Højreklik på 7USBEditionByiMortaluz og vælg "udvid volumen".

Genopretning:

Hvis din personlige bærbare Windows ikke længere starter, kan du reparere den med det medfølgende "fix boot.bat"-værktøj. Hvis det ikke hjælper, så kopier 7USBEditionByiMortaluz.vhd fra din u
Avatar billede 220661 Ekspert
31. oktober 2022 - 16:58 #10
#7 Du skal teste at den kan boote fra en pc du ved virker som Kurt54 også skriver.
Hvis du kobler disken fra computeren vil den så holde sig kørende med en sort skærm hvor den fortæller du skal  montere "proper boot device"?
Kan du boote fra linux usb hvis disken er koblet fra?
Har du flere ram klodser i prøv kun at have en klods i ad gangen, og se om du så får boot.
Hvis ikke nogle af disse ting hjælper har du et større problem med enten cpu eller fejl i bundkortet.
Avatar billede brasso Forsker
31. oktober 2022 - 17:32 #11
#8 Det er prøvet at tage batteriet ud, holde tænd knappen nede i 20 sek. isat strømforsyning, oot forsøg, den gør nøjagtig de3t samme.
F12 er adgang til BIOS, men det fungerer ikke, det er også årsagen til at jeg tror det er BIOS'n der er bøvl med.

#8 og #10, det er næsten umuligt at tage RAM ud ligeledes HD'n. det er så smart lavet at computerne nærmest skal skilles total ad for at komme til de 2 ting.
Se denne video: https://www.youtube.com/watch?v=IKTapzHF7x0&list=PLjAlPHbXi0uPwco-MLbfGFIBE_KWGQUOX

Er det en mulighed at strømforsyningen ikke virker (giver Amperer nok), da maskinen jo straks går ud, når den begynder at trække strøm?

PS: Jeg har oprettet en support sag hos Acer, så jeg afventer lige, hvad de svarer, jeg har nemlig ikke kunnet fnde et flash værktøj/fil til lige den model jeg bøvler med.

Link til video af opstarten, husk lyd. :-)
https://www.dropbox.com/s/5q9kwj8t35jafu0/Acer%20aspire%20zg5.mp4?dl=0
Avatar billede 220661 Ekspert
31. oktober 2022 - 17:42 #12
#11 Hvis du kan lade den op så den lyser grønt bør den jo kunne starte på batteriet, også med opladeren på.
Jeg tror nu mere på du har en hardwarefejl der bare ikke lige kan rettes. Det er en typisk tidshorisont med 3 sekunder ved hardwarefejl at bios lukker ned.
Og vil du ikke bruge tid på at tjekke om det er disk og ram der kan lave balladen, så tror jeg desværre ikke på du kommer videre.
Avatar billede brasso Forsker
31. oktober 2022 - 18:23 #13
#12 OK! Så afventer jeg lige Acer support ellers må jeg i gang med skruetrækkeren. :-)