Avatar billede valby Ekspert
10. november 2022 - 13:13 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Bruge et TV som PC skærm.

Jeg tænker på,at købe en ny skærm til min computer. Jeg har ikke noget fjernsyn, og kan måske få begge dele med et TV?
Er der nogen ulemper ved den sammensætning? De to apparater skal sættes sammen med et HDMI kabel, og stå på et sofabord lige foran. Har PC skærme bedre lys? Er der noget vigtig at tænke over? Alle advarsler tages alvorligt :-)
Avatar billede valby Ekspert
10. november 2022 - 13:39 #1
Jeg går ud fra, at alle nyere TV kan modtage signaler fra Wi-Fi.
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. november 2022 - 13:40 #2
Jeg vil sige at et TV er for stort at bruge som computerskærm. Et moderne TV der  nu om stunder ofte er 50" og mere, er beregnet til at man sidder adskillige meter fra det, hvorimod en computerskrærm jo er beregnet til at brugeren befinder sig omkring omkring 40 til 60 cm fra skærmen.
Jeg har selv en 32" Samsung computerskærm, men den er for lille til at bruge som tv skærm - der er jjo heller ingen tuner i denne skærm, men når jeg en gang i mellem ser f.eks. TV avisen via DR TV er den udmærket, men der sidder jeg jo også kun de nævnte 40 til 60 cm fra den. Skærmen er en Samsung LC32G7xT og er i øvrigt konkav (buer indad)
Avatar billede valby Ekspert
10. november 2022 - 13:51 #3
Jeg havde nu tænkt p en 24" til 27" skærm, som måske denne:
https://www.bilka.dk/produkter/prosonic-24-led-tv-24led5022/200152565/
Men det slog mig pludselig, bruger et TV betydeligere mere strøm? Det må jeg undersøge, for skærmen er tændt i mange timer dagligt.
Avatar billede kurt54 Ekspert
10. november 2022 - 13:56 #4
#1  eller kan en billig Chromecast klare problemet.

Du får så højtalere indbygget -nogle PC skærme har det men ikke alle.

Gerne en USB port (strømforsyning til Chromecast) og gerne mere end 1 HDMI indgang.

Har et gammelt TV - som hurtig blev kaseret som TV elendigt TV billede - men forbavsende godt PC billede - har mistanke om der er brugt en PCskær i TVet da sideforholdet er 16/10 uhyre sjældent på TV - almindeligt på PC skærm.
Avatar billede kurt54 Ekspert
10. november 2022 - 14:14 #5
#3 - strømforbrug - Bilka siden siger 22W - manualen 48W - hvilket svarer til min Dell PC-skærm på samme størrelse.
Nok ekstern strømforsyning - 12V -let at bruge i bil, båd og campingvogn. Indbygget Chromecast -så optager den ikke hdmi og usb stik.

MEN -Skærmopløsning    1366 x 768 jeg ville nok op i fuld HD.
Avatar billede valby Ekspert
10. november 2022 - 15:16 #6
#5
Du har helt ret, det ville jeg også undersøge. Det TV var bare et eksempel,
Det skal bestemt være Fuld HD.
Avatar billede valby Ekspert
10. november 2022 - 15:38 #7
Der står sådan på et LG, men er HD det samme som fuld HD ? Vel ikke?

    Bluetooth
    Wi-Fi

Opløsning: HD
tuner: Digital
Teknologi: LED
Skærm: 28″
Avatar billede claus brandt Juniormester
10. november 2022 - 16:42 #8
hej
jeg har brugt et gammelt zepto tv i 2 år
2 bøjler bag på og op på væggen,ca 55 cm fra næsen
virker fint til pc og streamning tv
tiksluttet med hdmi og lyd fra lille forstærker (stereo)
er helt glad for min 32" skærm, ved en god filn eller fodbold
bruger jeg cromecast til større tv på anden væg
kan anbefales
Avatar billede poko1 Ekspert
10. november 2022 - 20:37 #9
Jeg kører et 32" Samsung i  mit computerrum Det har en højt opløselig grafik.
Det eneste problem med det er at det skal vælges source hver gang jeg tænder det!
Avatar billede claus brandt Juniormester
10. november 2022 - 21:08 #10
hej
prøv at bruge sub d stik,hvis der er mulighed for det
Avatar billede kurt54 Ekspert
10. november 2022 - 21:44 #11
#9 Mit Sony TV kan sættes til automatisk at skifte til hdmi når der kommer signal på indgangen (HDMI indstillinger). Måske kan Samsung også - det hører vel til hdmi standarden. Mit ældgamle analoge Medion husker VGA som Source og mit digitale Medion husker også source (hdmi),
Avatar billede valby Ekspert
10. november 2022 - 22:16 #12
#9 Lyder godt, men mit sofabord kan tage max 28"
Avatar billede poko1 Ekspert
10. november 2022 - 22:55 #13
# 12 Det var blot for at fortælle et det virker og du kan i indstillinger vælge flere opløsninger..
Avatar billede kurtba Ekspert
10. november 2022 - 23:10 #14
Du skal skrive modelnavn på LG, før det kan konstateres om det kører i 1980 opløsning. HD er ikke altid i denne opløsning på tv. Især de mindre tv har en tendens til ikke at køre i 1980 opløsning.
Avatar billede kurt54 Ekspert
10. november 2022 - 23:53 #16
#15 er en godt bud men ikke et TV dog med højtalere.

Det ser ud som om full hd TV først hat et anstændigt udvalg fra 32 " her kunne https://www.power.dk/tv-og-lyd/tv/philips-32-full-hd-smart-tv-32pfs6805/p-1101626/
være et bud men større end ønsket. "Fantastisk billedkvalitet til spil. Kun 20 ms indgangsforsinkelse via HDMI-tilslutning. Optimer din spiloplevelse. Fordyb dig i spillet. På grund af bedre synlighed i mørke scener og højere opdateringshastigheder."

Både på skærm og tv kan der komme Black Friday tilbud inden længe.
Avatar billede valby Ekspert
10. november 2022 - 23:57 #17
#16 hvad mener du? Er det Samsung jeg henviser til ikke et TV?
Avatar billede kurt54 Ekspert
11. november 2022 - 00:11 #18
#17 -Det er grupperet i COMPUTERSKÆRM .

Og jer ser ingen TV-tuner i specs.

Men man kan da streame til det via en Chromecast - fra tlf,tablet eller PC.
Avatar billede valby Ekspert
11. november 2022 - 00:38 #19
Ok det kan man da kalde en vigtig information. Men den du henviser til, har de ikke online. Nu fik jeg noget mere at tænke på.
Avatar billede valby Ekspert
11. november 2022 - 02:22 #20
Jeg har en udmærket HP skærm, måske skal jeg nøjes med den, Jeg kan jo se DR over nettet.
Mange tak for jeres indlæg. 😊
kurt54 har fået mig på andre tanker, så løsningen må være hans.