Avatar billede hkv Forsker
15. november 2022 - 15:05 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

C5 i DOS version

Jeg bruger stadig regnskabsprogrammet C5. Jeg har 3 installationer med hver sit regnskab. Programmerne virker fint i Windows versionen. Jeg vil dog helst bruge DOS versionen. Her virker programmerne også, og det har indtil for nyligt været med maksimeret vindue, men pludselig vil programmerne, i ingen af de 3 installationer i DOS versionen, åbne op i maksimeret vindue. Det åbner ”kun” i ca. en 6-del af skærmen (se billede).
https://ibb.co/JCykTXG
Jeg har altid haft dem installeret til maksimeret vindue, og under skrifttype til Lucida Console størrelse 28, men uanset hvordan jeg ændrer i indstillingerne nu, bliver det som på vedlagte billede.
Hvad kan der være sket?
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
16. november 2022 - 07:34 #1
Davs,

Klik på topbjælken med højre musetast.  Vælg Skrifttype og find kolonnen med størrelse.  Vælg så den størrelse du ønsker.

MVH P Agger
Avatar billede hkv Forsker
16. november 2022 - 08:00 #2
Hej P Agger
Tak for dit svar. Det gi`r desværre ikke ikke nogen effekt overhovedet, at klikke
på topbjælken med højre musetast.

Mvh hkv
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
16. november 2022 - 08:13 #3
OK,  så højreklik på ikonet for din C5 og vælg 'Egenskaber' og fanebladet 'Sakrifttype'

MVH PA
Avatar billede hkv Forsker
16. november 2022 - 09:03 #4
Hej ADDCON-C5
Tak for dit svar.
Det er det jeg skriver i spørgsmålet, at jeg gør. Altså højreklikker, vælger "Egenskaber", under "Genvej" vælger jeg Kør maksimeret, og under "Skrifttype" vælger jeg Lucida Console og størrelse 28. Det har tidligere fungeret, men det gør det ikke længere, og det er uanset hvilken skrifttype jeg vælger.
Mvh hkv
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
16. november 2022 - 09:19 #5
Davs igen,

Så er der kun tilbage at ændre opløsningen på hele din skærm via indstillingerne i Windows.  Du kan lige prøve fanebladet 'Kompatibilitet'  og kører med 640x 480 skærmopløsning.

MVH PA
Avatar billede hkv Forsker
16. november 2022 - 09:44 #6
Ja, det har jeg prøvet, og det virker når jeg kører med den opløsning, men billedet bliver ikke så skarpt. Men det kan da bruges som en nødløsning.
Ellers må jeg vel bide i det sure æble, og så fremover bruge Windows versionen af programmet. Det skal jeg for øvrigt alligevel, når jeg skal udskrive fra programmet!
Mvh hkv
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
16. november 2022 - 10:01 #7
Ja der er nogle udfordringer, de nyere windows versioner og den 40 år gamle C5, den
har jo klaret sig godt.  Jeg har arbejdet med den i mindst 35 år og er gået igang med at udrulle Uniconta  (Også lavet af Erik Damgaard), til mine kunder. Dette jo grundet den nye bogføringslov som bliver udrullet i den kommende år.  Hvis du vil kan jeg lave et
demo af Uniconta med dine egne data, så du kan så om det måske er vejen frem.

MVH / PA
Avatar billede hkv Forsker
18. november 2022 - 14:28 #8
Hej ADDCON-C5
Det er rigtig pænt af dig at tilbyde, men jeg regner med at stoppe med at bogføre i C5 i løbet af 2023. Så har jeg kun 2 regnskaber tilbage, et i Dinero og et i E-Conomic.

MVh hkv