Avatar billede Carl Novice
18. november 2022 - 14:30 Der er 52 kommentarer og
1 løsning

Nulstilling af pasword

Jeg har købt en pc,HP,som er beskyttet med bruger login,så jeg kan ikke komme ind på computeren. Hvordan gør man?Den har windows 10.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2022 - 14:40 #1
Personligt ville jeg nok installere om.
Men nu spørger du om nulstille password.
https://www.lazesoft.com/
Jeg har ikke selv brugt det, men ved andre har fået åbnet computeren ved at slette de koder der ligger på installationen.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. november 2022 - 14:49 #2
Er den købt i en butik, så retur til butikken og klag. Så må de levere dig en der ikke har været taget i brug.

Er den købt brugt, så skal du reinstallere den af flere grunde:

* Du aner ikke hvad der er installeret på den - den kan være inficeret med skjulte keyloggere og det der er værre.
* Den tidligere ejers data kan ligge på den - i så fald er der tale om "følsom data" som du kan straffes for at have liggende (jeg tvivler nu på det rent faktisk skulle ske, men alligevel...)
* Den tidligere ejer kan have licens-baseret software liggende, som du måske begynder at bruge - det er også problematisk.

Mest af alt vil det være den tidligere ejer der er "et fjols" at have solgt en maskine, uden at nulstille den først.

Og der er du så tilbage til problemet - afhængig af kontotypen kan det være besværligt til umuligt at nulstille koden... - så en reinstallation er formentlig alligevel det letteste...
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2022 - 14:53 #3
Som #2 skriver er det også grunden til jeg ville installere om og  nedlægge alle partitioner på den under installation.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2022 - 14:53 #4
Fra anden pc kan Windows hentes og medie oprettes fra siden her
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2022 - 14:54 #5
Der er vejledning på siden hvordan man gør det.
Avatar billede Carl Novice
18. november 2022 - 15:16 #6
Jeg kan ikke bruge nogle af løsningerne,da jeg ikke kan komme ind på den. Der ligger windows 10 på den med licens. Jeg skal bare ind på computeren,så jeg kan oprette mig som bruger og derefter slette brugeren som jeg har købt den af.
Avatar billede Carl Novice
18. november 2022 - 15:18 #7
Kontoen er en microsoft konto.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2022 - 15:24 #8
#6 Du skal ikke "ind" på computeren for at installere den om. Alt dette styres fra mediet man opretter fra Microsoft siden, og så vælger at boote op fra når pc startes op. Man kan på de fleste computere tilgå en boot menu hvor denne usb pind vælges og installation starter op. Og under installationen der opretter du din egen konto.
Med Lazesoft der booter du også op på en usb uden du logger ind på computeren. Så det burde også være en mulighed.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2022 - 15:28 #9
Avatar billede poko1 Ekspert
18. november 2022 - 15:30 #10
Er det ikke noget med at man holder ESC Nede under opstart på HP for at vælge hvad man vil opstarte fra eller vælge Bios?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2022 - 15:30 #11
Langt de fleste bruger usb til Lazesoft som man så booter fra.
Avatar billede Carl Novice
18. november 2022 - 15:35 #12
jeg har prøver at holde esc inde under opstart,men jeg synes ikke at jeg kan finde noget. Lazesoft,er det noget som skal downloades og lægges ind på usb stik?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2022 - 15:38 #13
#12 Ja det er det.
Hvad sker der hvis du holder F9 nede når du booter?
Avatar billede Carl Novice
18. november 2022 - 15:42 #14
Så kommer der boot manager frem
Avatar billede Carl Novice
18. november 2022 - 15:44 #15
der er 2 muligheder.
OS boot manager((UEFI)
Boot from EFI file
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2022 - 15:49 #16
#15 Det er så her den usb du har oprettet også vil blive synlig når den er monteret under opstart.
Jeg vil som før beskrevet anbefale dig at installere om og ikke bare slette passwordet.
Avatar billede Carl Novice
18. november 2022 - 15:52 #17
Hvordan installere man om igen,da windows ligger på computeren i en slags sikkerhedsfil. Der findes jo ingen dvd drev
Avatar billede Carl Novice
18. november 2022 - 15:53 #18
har du et link til denne boot fil,som jeg skal installere på en usb
Avatar billede poko1 Ekspert
18. november 2022 - 15:55 #19
Du får så under opstart et billede frem hvor du kan slette og ny formatere Disken!
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2022 - 16:12 #20
#17 og #18. Jeg linkede til Microsoft siden allerede i #4 og fortalte også der var vejledning på siden hvordan sådan et installationsmedie  til Windows 10 oprettes.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2022 - 16:16 #21
#17 Derfor din Windows installation skal oprettes på en usb der er minimum 8 Gb i størrelse, som du så booter fra.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2022 - 16:31 #22
Fra anden pc kan dette medie oprettes. Du skal vide hvilken version du har på pc der skal installeres om. Om det er Home eller Pro og om det er 64 eller 32 bit. Langt de fleste er i dag 64 bit. Er der en label uner eller bagpå pc kan du måske se hvilken version pc er installeret med jeg har fundet en kort video her der viser lidt om hvordan medie oprettes
https://www.youtube.com/watch?v=zBkzqMYGcZ0
Avatar billede Carl Novice
18. november 2022 - 16:38 #23
Skal filen downloades på en usb eller kan jeg gøre det på en ekstern hardisk,hvor der er andet på?Jeg har nemlig downloadet den på den eksterne hardisk,og filen kommer ikke frem,når jeg trykker på f9 ved opstart
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2022 - 16:42 #24
#23 Det er fordi .iso filen du har lagt på den eksterne ikke er bootbar.
Er der en speciel grund til du ikke vil følge det jeg beskriver, og viser i video??
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2022 - 16:43 #25
Jeg stopper her
Avatar billede poko1 Ekspert
18. november 2022 - 16:46 #26
Du skal markere alle disse og sætte dem ind på en USB Eller brænde dem på en CD Disk og så vælg opstart fra CD
https://ibb.co/4ZhgmhQ
Avatar billede Carl Novice
18. november 2022 - 16:47 #27
jeg prøver at følger din anvisning. Kan jeg downloade windows på den eksterne harddisk,ellers skal jeg ud og købe et usb stik.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2022 - 16:50 #28
#27 Sidste bemærkning
ALLE DATA slettes fra den eksterne hvis du vælger at bruge denne som installationsmedie da disken formateres. Så det vil jeg klart fraråde at gøre
Avatar billede Carl Novice
18. november 2022 - 16:51 #29
ok,jeg køber en usb.
Avatar billede poko1 Ekspert
18. november 2022 - 16:52 #30
Har du ikke en CD brænder på din PC?
Avatar billede poko1 Ekspert
18. november 2022 - 17:02 #31
Her kan du downloade en ISO Fil og brænde den på en CD hvis du har en  brændbar Cd
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede Carl Novice
20. november 2022 - 11:33 #32
jeg har en cd bænder på min stationære. Kan jeg bruge RW cd?Kan jeg bruge usb stik?
Avatar billede Carl Novice
20. november 2022 - 11:44 #33
Poko 1,du har sendt mig et link med billede af nogle filer. Hvor finder jeg disse filer?
Avatar billede poko1 Ekspert
20. november 2022 - 12:04 #34
Carl:
Til orientering!
Det billede jeg sendte var for at oplyse dig om hvilke filer du skulle overføre til et USB Stik. Hvis du havde disse på din Harddisk!
Jeg har dem liggende i denne mappe "ESD" Hvorfra jeg kan lave en helt ny installation eller en nulstilling af Computeren: Uden brug af USB: Jeg har brugt denne metode utallige gange!
https://ibb.co/pzyH3w2
Avatar billede poko1 Ekspert
20. november 2022 - 12:07 #35
Ps. Du skal i dette tilfælde ikke bruge licens'. Koden du skal blot huske at aktivere Dig hos Microsoft! vælg registrer senere.
Avatar billede Carl Novice
20. november 2022 - 12:12 #36
kan vi ikke ringe sammen
Avatar billede poko1 Ekspert
20. november 2022 - 12:14 #37
Jeg opgiver ikke mit Telefon nr. Her
Avatar billede Carl Novice
20. november 2022 - 12:18 #38
mit tlf nr er 30500298
Avatar billede Carl Novice
20. november 2022 - 12:30 #39
Kan du så forklare mig,hvordan jeg får fat i de filer som du har sendt et billede af?
Avatar billede poko1 Ekspert
20. november 2022 - 12:52 #40
Du skal gå til denne side og vælge Download værktøjet nu!

https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

https://ibb.co/yqtkhF6
Avatar billede Carl Novice
20. november 2022 - 13:18 #41
Jeg har filen nu og skal jeg installere den på primær drevet?
Avatar billede Carl Novice
20. november 2022 - 13:21 #42
Jeg har 4 muligheder. System. MSR(reserveret). Systen. Genoprettelse
Avatar billede Carl Novice
20. november 2022 - 13:24 #43
Primær,ikke systen.
Avatar billede poko1 Ekspert
20. november 2022 - 13:31 #44
Nej du skal overføre den til et USB Stik
Avatar billede Carl Novice
20. november 2022 - 13:41 #45
Jeg tror at vi misforstår hinanden. Det er downloaded på usb. Usb er indsat i computeren,og den skal så installeres på computeren. Jeg er begyndt at installere den på computeren og installerer en ny version af windows og den gemmer den gamle version af windows i en fil som hedder old windows.
Avatar billede poko1 Ekspert
20. november 2022 - 13:59 #46
Du er jo så på rette vej! Har du fået en licensnøgle med? hvis ikke er jeg bange for at du har købt noget der ikke kan dokumenteres for?
Avatar billede Carl Novice
20. november 2022 - 14:06 #47
ingen licensnøgle Kan jeg bruge den fra min stationære?Er det produktnummeret?
Avatar billede Carl Novice
20. november 2022 - 14:15 #48
alt ser ud til at fungere. Jeg siger mange tak for hjælpen. Nu ved jeg hvordan jeg gør fremover.
Avatar billede poko1 Ekspert
20. november 2022 - 14:20 #49
Husk så lige at markere den der bedst kunne lede dig på vej med løsning så tråden ikke står åben!
Avatar billede 220661 Ekspert
20. november 2022 - 15:12 #50
Når der har være Windows 10 på maskinen før, vil den automatisk registrere sig da den er digitalt aktiveret.
Avatar billede Carl Novice
20. november 2022 - 15:58 #51
Du er den som har hjulpet mig mest.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. november 2022 - 16:39 #52
#51 Det er helt i orden du gav den til Poko1 da han ikke slap tråden.
Du forstod nok ikke i starten hvad indlæg #4 og #22 gik ud på?
Det er det samme som han henviste til.
II #22 vises en lille video om hvordan man opretter i insallations medie.
Held og lykke med din nye installation 😊
Avatar billede Carl Novice
20. november 2022 - 22:21 #53
Ja,det var nok fordi at han var vedvarende,da han forstod at jeg var begynder på dette område. Det det selv om jeg har haft pc siden 1989,men jeg har meget sjældent arbejdet med dette,og så glemmer man.Jeg er jo ikke helt ny mere,65år.