Avatar billede Flemming Novice
21. november 2022 - 13:27 Der er 10 kommentarer

Slettet filer på USB drev

Hej, jeg er ved en fejl kommet til formatere et USB drev (Quick Format) med filer og stisystem som jeg ønsker at bruge.
Er der nogen som kan hjælpe mig med at genetablere så vil jeg være rigtigtaknemmelig / Mvh Flemming
Avatar billede valby Ekspert
21. november 2022 - 14:10 #1
Du kan måske hente filerne med Recuva, til en mappe i Windows, formatere den USB, og derefter lægge de hentede filer tilbage. https://www.ccleaner.com/da-dk/recuva
Avatar billede 220661 Ekspert
21. november 2022 - 14:17 #2
Enig i #1 med at gendanne filer.
Problemet med når man gendanner er at filer kommer til al ligge i en stor kludder bunke og det kræver en del arbejde med at få det sorteret.
Som Valby skriver er det vigtigt du gemmer der der findes først på anden destination end det du skal gendanne fra.
Andet program til at gendanne kunne være Testdisk. Dette program har jeg ikke prøvet men hørt omtalt flere gange for at være effektivt.
Avatar billede kulawig Professor
21. november 2022 - 15:25 #3
https://gparted.org/livecd.php

kør det "live" altså uden installation og lav en partition recovery på din usb stick
Avatar billede kurt54 Ekspert
21. november 2022 - 18:46 #4
Jeg vil fraråde at lave noget som helst andet en læseoperationer på dit usb-drev indtil dine data er reddet ( eller du har opgivet redningsforsøg).
Avatar billede valby Ekspert
21. november 2022 - 21:56 #5
#3
Man kan vel ikke bare lave en partition recovery, når hele USBén er formateret?
Skal det forsøges, vil jeg foreslå Lazesoft. https://www.lazesoft.com/
Men jeg ville ikke selv gøre det, men, som foreslået, forsøge, ar redde data over på Windows. Har du fået det, kan du jo bagefter lege med gparted eller Lazesoft.
Avatar billede kulawig Professor
22. november 2022 - 11:30 #6
formålet med patition recovery er netop at genoprettet slettede/formaterede drev
og netop quick format sletter kun partitionstabellen ... så der burde være en realistisk chance for succes

"It just marks the partition as "formatted" and destroys the journal that keeps tracks of the files and their locations on hard drive. So, the data is still on the hard drive and it can be easily recovered by a data recovery software before it is overwritten."
Avatar billede valby Ekspert
22. november 2022 - 11:53 #7
#6
Ok, spørger vil forhåbentlig fortælle os hvad han forsøger, og forhåbentlig lykkedes med :-)
Avatar billede Freebooter Mester
23. november 2022 - 13:02 #8
Der er heldigvis gode chancher for at rede dine data, men som Kurt54 skriver, så er det første step at forsøge redningen uden aktivt at skrive noget som helst på sticken.
Jeg foretager ofte dataredninger for mine kunder og til det formål bruger jeg lidt forskellige programmer. Hvor det ene fejler, kan det næste i rækken ofte løse problemet. De er desværre ikke gratis, men der findes dog gratis programmer der praler med at kunne rede data. Det kan du evt starte med! Søg på google efter "Data recovery software".
Til orientering kan jeg oplyse, at jeg ofte anvender disse programmer:
Disk Drill
Disk Warrior
Remo Repair
FileSalvage
iSkySoft Recovery
iBoySoft Datarecovery
StellaPhoenixRepair
Avatar billede Flemming Novice
23. november 2022 - 19:44 #9
Hej alle - rigtig mange tak for jeres input, det er bare super - kunne jeg spørge dig Freebooter, hvor meget du skal have for at løse opgaven - det er desværre ikke lige mit fagområde og jeg kunne godt være interesseret i at slippe. Mvh Flemming
Avatar billede Freebooter Mester
24. november 2022 - 08:49 #10
450 kr. +m
Jeg reder data efter devicen "No cure, no pay". Det betyder, at du kun får lov at betale hvis jeg kan trække data ud af din stick.
Du er velkommen til at give mig et ring eller skyde en mail for at aftale nærmere.
Vh Brian
post@workflow.dk
+45 60770465