Avatar billede nu_igen Professor
22. november 2022 - 14:34 Der er 2 kommentarer

Word 2003 og uønsket sideskift til tom side

Hej. Jeg kan ikke komme af med en tom side, hvor der ingen tekst er. Det gør ikke noget for mig selv, men jeg skal aflevere som Pdf. Og så er det træls. Jeg har googlet mig til at jeg skal markere efter sidste tegn på foregående side og vælge SLET. Det fremgår ikke om man mener delete knappen eller om der kan vælges slet i en menu.
Jeg har markeret sådan at jeg kan se tegnene for hvilke operationer der er gjort og på ny side er der tegnet som det omvendte p med dobbelt streg.
Jeg ved at det er et gammelt program , men jeg har flere darabaser .mdb filer så jeg vil gerne bibeholde dette program.
Med venlig hilsen - Ingeborg
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
22. november 2022 - 15:06 #1
Prøv at slå formateringsmærker til (klik på ikonet med det omvendte P i værktøjslinjen eller tast Ctlr+Shift+8). Så kan du se alle tegn inkl. dem, der ikke er synlige i print. Du har sikkert et eller flere tomme afsnit til sidst, dvs. afsnit uden tekst, hvor der blot er tastet Enter. Et afsnitstegn ser sådan ud: ¶ - ca. som et omvendt P. Slet sådanne tomme afsnit.

Hvis du har en tabel sidst i dokumentet:
Der er ALTID et afsnitstegn efter en tabel, hvis den er sidst i dokumentet. Du kan ikke slette det tomme afsnit, men du kan gøre det så lille som muligt:
1. Klik i det tomme afsnit og åbn dialogboksen "Afsnit" (kan ofte vælges via højrekliksmenu).
2. På første fane i dialogboksen, sæt linjeafstanden til "Præcis" og sæt værdien til 0,7 (= 0,7 pkt. = den mindste tilladte værdi). Sæt afstand før og efter afsnit til 0. Klik OK.

Så kommer det tomme afsnit til at fylde så lidt som muligt, og de kan sikkert være på siden.

Se ”Tips om formateringsmærker – de sære prikker, ¶-tegn og pile, du måske somme tider ser i Word”, https://www.thedoctools.com/wordtips/tips-om-formateringsmaerker-i-word/
Avatar billede nu_igen Professor
22. november 2022 - 20:36 #2
Tusind tak for svaret! Jeg kender godt formateringsmærkerne, som er gode at bruge. Men som du skriver er mit dokument netop en tabel , som gør at jeg ikke kan komme af med den tomme side. Jeg vil prøve dit gode råd! Tak fordi du tog dig tid til at svare
Med venlig hilsen - Ingeborg