Avatar billede mep.dva Mester
24. november 2022 - 14:26 Der er 3 kommentarer

Automastisk sortering

Hej,

Jeg har et excel med forskellig data i. I kolonne A står der en 'open' - formateret til gult eller 'closed' - formateret til grøn.
Der tilføjes løbende nye rækker i arket, og jeg vil gerne have den automatisk sorterer arket, så alle de gule (open) står øverst og alle de grønne (closed) står nederst - uden der skal laves en sortering.

Kan dette gøres?

Mvh Marie
Avatar billede kim1a Ekspert
24. november 2022 - 14:51 #1
Ja det kan du med en vba som f.eks. automatisk starter ved åbning af filen (og laver sorteringen inden filen er klar for brugeren). Koden er i stil med dette:

Private Sub Workbook_Open()
Worksheets("Sheet1").Sort.SortFields.Clear
Range("A1:E6").Sort Key1:=Range("E1"), Key2:=Range("C1"), Header:=xlYes, _
    Order1:=xlAscending, Order2:=xlDescending
End Sub
Avatar billede mep.dva Mester
25. november 2022 - 11:50 #2
Hej Kim,

Jeg er ikke vandt tilt at bruge kodning, så kan du uddybe? Jeg kan ikke gennemskue hvor i ovenstående der står at det er open/gul der skal sorteres øverst? Eller i så fald om det er noget jeg skal sætte ind et sted?

Mvh Marie
Avatar billede kim1a Ekspert
25. november 2022 - 16:47 #3
Vi splitter det lidt op:

Private Sub Workbook_Open() 'betyder at den skal køre når workbook åbnes

Worksheets("Sheet1").Sort.SortFields.Clear ' sikrer at du ikke allerede har sorteret dataen

Range("A1:E6").Sort Key1:=Range("E1"), Key2:=Range("C1"), Header:=xlYes, _
    Order1:=xlAscending, Order2:=xlDescending ' denne linje sorterer den range som ligger i A1:A6 (med overskrifter - header yes), den sorterer på kolonnen i E først ascending - oppefra og derefter sorterer den på kolonne C nedefra

Er du i tvivl om hvordan du sætter det ind så er vi ude i en lidt større forklaring af hvordan vba editoren fungerer.

End Sub