Avatar billede Pam Praktikant
25. november 2022 - 12:52 Der er 8 kommentarer

Microchips og magnet påvirkning.

Kan en kraftig magnet skade en microchips ?
På forhånd tak
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. november 2022 - 13:25 #1
Ja, det kan ske. Lidt afhængig af hvilken type IC chip det er. Men specielt hvis der er noget programmerbart gemt i chippen, vil den være overfølsom for magnetisme og radio bølger.
Avatar billede Pam Praktikant
25. november 2022 - 15:16 #2
Hej Ole
Tak for dit svar, det er nærmere bestemt de chip man bruger til hunde og katte.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. november 2022 - 17:03 #3
En sindssyg kraftig magnet KAN have en indflydelse på sådan en chip - men jeg ville anse det som usandsynligt.

Men en magnet i nærheden af chippen kan gøre at læseren ikke kan opfange tag´get
Avatar billede milter Ekspert
25. november 2022 - 21:17 #4
Såvidt jeg ved, er chip og magnet i halsbånd placeret så langt fra hinanden, at det ikke vil betyde noget.
Avatar billede Erik K Ekspert
26. november 2022 - 00:09 #5
#4
Mon ikke Pam spørger til de chips, der skydes ind i dyrene, så disse kan identificeres ved hjælp af en scanner.
Avatar billede milter Ekspert
26. november 2022 - 11:13 #6
#5.
Det går jeg også ud fra. Og jeg går også ud fra, at den magnet, hun er bekymret for, er en magnet i dyrets halsbånd. Se her:

https://www.petforums.co.uk/threads/do-magnetic-collars-effect-microchips.299864/
Avatar billede Erik K Ekspert
26. november 2022 - 11:32 #7
Ja, det er muligt. Jeg har haft schæferhund i ca 50 år og er aldrig stødt på magnethalsbånd.
Hvad bruger man den magnet til?
Avatar billede milter Ekspert
26. november 2022 - 12:03 #8
#7.

Den bruges f.eks. i en kattelem som den her:

https://canem.dk/staywell-deluxe-magnet-kattelem

Og nogle mener, at magnetterapi kan have en god effekt på kæledyrs helbred:

https://www.ion-balance.dk/38-magnet-tag-kaeledyr