Avatar billede frem-ad Professor
25. november 2022 - 19:28 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

SyncToy virke ikke helt

Hej
Jeg køre backup på mine filer til ekstern harddisk ved hjælp af SyncToy.
Men jeg har været ved og lave om på meget af Stamdata på mine musikfiler (så de kommer med cover billede), efter det ville jeg køre en Synkronisering men der opdagede jeg  at nogle musik mapper var tommer og der 40 GB som ca. er en tredjedel, der ikke var på den eksterne. Også i video mappen er der en mappe på den eksterne som jeg har slettet for lang tid siden på pc'en.

Så hjælper SyncToy jo ikke så meget, hvis den ikke synkroniser rigtig.

Og ja den står på Echo.

Jeg køre Win 11
Avatar billede claes57 Ekspert
25. november 2022 - 19:55 #1
Umiddelbart, så ville jeg formatere den eksterne disk, og så køre SyncToy forfra på den. Hvis det ikke får alle filer med over, så skift den eksterne ud.
At der er data på den eksterne, som du har slettet fra pc er pga du har valgt kopiering fra pc til ekstern, og ikke en reel synkronisering (som vil lave en 1:1 kopi)
Avatar billede kurt54 Ekspert
25. november 2022 - 22:05 #2
Til b ackup med synctoy foretrækker jeg Contribute .

SyncToy defines three different types of operation to synchronize two folders:[2]

Synchronize takes the two folders and makes sure they have exactly the same files. To do this, SyncToy may copy files in either direction and may delete or rename files in either folder. In the case that a file has been updated in both the left and right folders, the version with the later modification date is considered the winner. The other version will be overwritten (but can be recovered via the Recycle Bin if one's settings specify that all deletions go to the Recycle Bin).[3][4]
Echo looks for changes (file modifications, new files, renames, deletes) in the left folder and makes the right folder match the left folder in every way.
Contribute is like an Echo, but it does not delete any files.
Avatar billede frem-ad Professor
26. november 2022 - 08:31 #3
Der står - Echo: New and updated files are copied left to right. Renames and deletes on the left are repeated on the right. - Så skulle den eksterne gerne være en kopi af pc'en

Det jeg bla. var i tvivl om for jeg havde hørt der var nogle problemmer i forhold til Win11, om det var der var grunden.
Men jeg prøver og lave en formatering af den eksterne harddisk, så ser vi.
Avatar billede kurt54 Ekspert
26. november 2022 - 09:52 #4
#3 - enig - Men når du så ved en fejl sletter noget på PCen mister du det også i backup. Tænk også over hvornår din backup er koplet på PC - render du ind i noget malware der kryptograferer dine filer er det surt backupen også rammes.

For mig er backup også mere end en version.

Programmet er ikke opdateret i mange år - men det er de gængse filsystemer heller ikke
Avatar billede frem-ad Professor
26. november 2022 - 18:53 #5
Kurt54
Jeg laver backup.
D-drev med Dokumenter - overførsler - skrivebord - samt et par andre mapper.
E-drev med Musik - Video - samt et par andre mapper.

Jeg laver backup hver anden uge, til eksterne harddisk som jeg opbevare på arbejder i tilfælde af brand og indbrud.
Jeg har kun kopieret en gang den  anden vej og det var da jeg skiftede pc, det er derfor, jeg fortrækker Echo så når jeg har flyttet filer og slettet mapper og lavet Stamdata ændringer, samt opdatere et dokument.
Så er den eksterne som jeg fortrækker min opsætning.