Avatar billede nu_igen Professor
30. november 2022 - 19:47 Der er 17 kommentarer

Lystelt/Fotobox?

Hej kære fotoenthusiaster
Jeg skal lave nogle nærbilleder, trin for trin af noget håndarbejde. Jeg har prøvet alt muligt de seneste dage, men vejret/lyset er ikke til det. I en trin for trin optagelse skal afstand osv. jo gerne være ens.
Nu eksperimenterer jeg med en lyskasse. Men resultatet bliver bedst når jeg tager billeder med min Ipad. Jeg har ellers både et spejlrefleks + 2 stk. Canon GX1. Normalt tager jeg gode billeder.
Jeg kan sagtens selv lave en lyskasse, men er i tvivl om hvor meget lys der kræves. Den hjemmelavede lyskasse er stellet fra et indskudsbord, beklædt med hvidt lagenstof. Mange af de små købelyskasser er ikke høje nok, fordi jeg skal fotografere et arbejde præcist oppefra og gerne micro. Derfor dur det ikke at lave hul i toppen af min kasse. Det er den for høj til. Jeg har ikke prøvet at zoome. Det var måske en option.
Til billedredigering bruger jeg ACDSee Foto Studio 2021. Det program har jeg brugt i mange år.
Er der nogen, der har en god ide ....... eller kan skaffe godt fotovejr :-)
mvh  Ingeborg
Avatar billede poko1 Ekspert
30. november 2022 - 21:04 #1
Jeg bruger fotostativ og Canon Macro lens EF 100 mm 1:2.8  og redigerer med Adobe Photoshop det har en lysregulering der er unik.
Avatar billede nu_igen Professor
30. november 2022 - 22:45 #2
Tak for svaret, men det hjælper desværre ikke på mit problem med lyssætning.
Avatar billede milter Ekspert
30. november 2022 - 22:53 #3
Når man taler om ”ægte” mikro (nogle kalder det makro) så kræver det et specielt makroobjektiv til dit spejlreflekskamera. Alle objektiver har det, der kaldes ”nærmeste fokusafstand”, dvs. hvor tæt kan du placere kameraet på den genstand, der skal fotograferes, hvor genstanden stadig bliver skarp. Derfor skal vi først have lidt flere oplysninger.

1. Hvilket objektiv har du?
2. Hvor stor er den detalje, du vil fotografere i millimeter?
3. Skal billederne bruges til fotografier eller udelukkende på nettet?

Med en Ipad eller en mobiltelefon kan du som regel komme meget tættere på genstanden end med et spejlreflekskamera, men ved al nærfotografering gælder det altid, at kameraet skal holdes meget stille, når der trykkes på knappen. Ellers risikerer billedet at blive rystet. Det er et stykke tid siden, jeg sidst har taget billeder med mit Micro-Nikkor 55mm f/2.8, men jeg har altid brugt stativ, som poko1 anbefaler.
Avatar billede milter Ekspert
01. december 2022 - 10:45 #4
Hvis lyssætningen er dit eneste problem, så kik på det, som kaldes "ringlys". Prøv denne søgning på Google:

https://www.google.com/search?q=foto+ringlys&oq=foto+ringlys&aqs=chrome..69i57.6392j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Avatar billede kulawig Professor
01. december 2022 - 15:21 #5
i stedet for at bruge en lyskilde der laver skygger, så prøv at hæve eksponeringen, det kræver at kamera er fastmonteret og fjernudløst
Avatar billede kurt54 Ekspert
01. december 2022 - 16:02 #6
Dit GX1 burde være udmærket til formålet - især på de lidt længere brændvidder - det har en makroknap så det burde kunne gå tæt på. Brug skærmen og ikke gennem sigts søgeren der vil give paralelaksefejl.
Brug stativ og gerne selvudløser for at undgå at rykke det når billedet tages.
Avatar billede nu_igen Professor
01. december 2022 - 16:42 #7
Der er nogle optagelser der kræver en fysisk hånd på billedet. Jeg har  stativ , men noget skal tages direkte oppefra og så skarpt at man kan tælle masker.
Avatar billede nu_igen Professor
01. december 2022 - 16:49 #8
Jeg har lavet et brugbart lystelt, mangler måske lidt mere lys. Det er en enkelt opgave, som jeg normalt ville klare nemt ved god dagsbelysning.
Hvor meget lys kræves der ved et lystelt. Jeg vil prøve vores arbejdslampe + et par andre lamper om lidt. Teltet skal jo være så højt at jeg kan få kameraet + hænder med ind i det. Mit hjemmelavede telt virker helt fint.
Avatar billede poko1 Ekspert
01. december 2022 - 17:17 #9
Taget med et gammelt Canon EOS 550D frihånd og før og efter Photoshop!
Et godt fotoredigerings gør underværker Hvis jeg havde brugt stativ havde det helt sikkert været perfekt!
https://ibb.co/MfWyfnL
Avatar billede milter Ekspert
02. december 2022 - 14:00 #10
Du spørger: "Hvor meget lys kræves der ved et lystelt" . Svaret er: Jo mere, jo bedre.
Avatar billede nu_igen Professor
04. december 2022 - 00:30 #11
Mit problem ligger nok i hvidbalancen. Hvordan er det med Led lys i forhold til glødepære og lysstofrør?
Avatar billede milter Ekspert
04. december 2022 - 12:13 #12
#11.
Normale glødepærer og lysstofrør er ikke gode mht. farvetemperatur, medmindre du tager billederne i .raw-format og derefter justerer farvetemperaturen i et billedredigeringsprogram, som kan den slags.

Prøv at læse det her:
https://www.lyskilderdirekte.dk/blog/hvilken-farvetemperatur
Avatar billede nu_igen Professor
06. december 2022 - 09:39 #13
Man kan indstille hvidbalancen på mit kamera. Man kan også selv lave sin egen hvidbalance ud fra emnet. Der er helt tydelige forskelle på mine valg af mulighederne. Mit ACDSee har tusindvis af redigeringsmuligheder, men jeg skal bibeholde de naturlige farver på emnet.
Avatar billede Freebooter Mester
06. december 2022 - 13:43 #14
Hej Nu_igen
Der er flere ting du skal tage højde for når du skal finde det rette lys:
1) Lysstyrke
2) Kelvin (hvidballance)
3) RA-værdi (hvor stor del af lysspektret er dækket)

Lysstyrke
Som milter nævner, så er mere lys bedre end mindre. Lyset skal generelt være stærkt nok til at "overdøve" det lys du ellers har i lokalet. Derudover skal det også være stærkt nok til at lyse igennem din softbox eller dit lystelt hvis ikke du ønsker at lyse direkte på motivet. Afstanden fra lampe til motiv spiller også ind med en høj faktor idet lyset taber med kvadratet på afstanden.

Kelvin
Det vigtige her er, at lysets generelle farve ligger indenfor det område dit kamera kan arbejde med. Hvis du f.eks. bruger stearinlys som har en virkelig lav Kelvin på omkring 1.200K, vil du i de fleste tilfælde opleve, at dit kamera ikke kan kompensere rigtigt for det meget varme lys. Resultatet bliver gule billeder. Lysstofsrør svinger i området omkring 2.500 - 5.600K og det kan de fleste kameraer godt håndtere. En traditionel glødelampe ligger omkring 3.000K.

RA værdi
Lysets kvalitet hænger sammen med, hvor stor en del af det synlige spektrum der er dækket.
Eksempel: Hvis du anvender en blå LED, så lyser den kun med en meget lille del af spektret og dækker således kun ganske få % af det synlige spektre. Hvis det kun er 5% af spektret der her er dækket, så har denne LED en RA-værdi på 5. Resultatet er nu, at du ikke kan få den korrekte farvegengivelse af emner der ligger udenfor det dækkede spektre og et gult emne bliver således gengivet meget mørkt og næsten farveløst.
Med ovenstående i bevistheden, ved vi nu, at vi gerne vil have en meget høj RA-værdi på vores lyskilde så alle farver kan gengives korrekt. Fotolamper ligger meget tæt på 100 og det samme gør glødelamper og halogen. Til gengæld er både LED og lysstofsrør ikke særlig velegnet. LED har typisk en RA værdi på 80 og standard lysstofsrør ligger på 60. Lysstofsrør kan dog bestilles med en RA der ligger lige over 90.

Når alt det er sagt, så er den hurtige konklusion at det bedste er, at investere i nogle fotolamper eller alternativt bruge gammeldags arbejdslamper der IKKE er LED men som er med gløderør/halogen.
...og så hører med til fortællingen, at kameraet skal stilles rigtigt i forhold til dine lamper, men det er en helt anden historie.
Avatar billede milter Ekspert
06. december 2022 - 14:31 #15
Tilføjelse til Freebooters forslag:

Jeg tror, den letteste løsning vil være at købe en fotolampe, evt. ringlys, med en farvetemperatur, som dit kamera kan stilles til. På den måde undgår du at skulle ud i en masse eksperimenter i ACDSee. Blitzlys ligger på omkring 5500K, men 4800-5000K er bedre, hvis du gerne vil have farverne lidt varmere. Husk, at det bliver mere kompliceret, hvis du bruger to forskellige lyskilder med forskellige lystemperaturer.
Avatar billede Freebooter Mester
06. december 2022 - 16:37 #16
Jeg er helt enig med milter! Det behøver ikke engang at være særlig dyrt. Hvis du søger efter billige fotolamper, vil du se, at de findes fra omkring 300kr inkl softbox og stativ.
Avatar billede nu_igen Professor
07. december 2022 - 20:26 #17
Tak for svarene. Melder mig, når løsningen er fundet