Avatar billede dichr Juniormester
03. december 2022 - 16:15 Der er 6 kommentarer og
5 løsninger

Chromecast virker ikke

Jeg har netop været tvunget til, at skifte fra Stofa til Yousee tv-pakke, grundet ophør af aftale mellem Stofa og antenneforeningen. Tidligere kunne jeg chromecast'e fra telefon/tablet til tv'et via tv-boksen eller via ex. tv2play-app'en som jeg kunne downloade via tv-boksen.
Det kan man øjensynligt ikke via Yousee Play, og jeg har derfor købt en google chromecast brugt. Den er købt for et år siden, og er højst sandsynligt en 2'er.

Når jeg forsøger at installere den via Google Home app'en på tv'et vil den ikke forbinde med den trådløse forbindelse.

Jeg har genstartet både chromecast og internet, fulgt de råd jeg kunne finde på Google, men uden held.

Jeg får blot beskeden: kan ikke oprette forbindelse. Hvad gør jeg galt?
Avatar billede kurt54 Ekspert
03. december 2022 - 16:47 #1
Chromecast skal ikke installeres på TV - den aflever signal i HDMI porten som skal vælges på TV -og så skal den på dit netværk - muligvis virker den kun på 2,4 og ikke 5 Ghz.
Avatar billede dichr Juniormester
03. december 2022 - 16:59 #2
Det er rigtigt - det er også sådan jeg har gjort. Fik ikke formuleret mig præcist.
Avatar billede falster Ekspert
03. december 2022 - 18:11 #3
Lidt banalt, men er du sikker på, at enheden, som du caster fra og chromecasten er på samme trådløse netværk.
Avatar billede kurt54 Ekspert
03. december 2022 - 18:13 #4
Når den er brugt skal den resettes ellers søger den efter det netværk den er brugt på.
Avatar billede dichr Juniormester
03. december 2022 - 18:57 #5
Jeg har reset'et enheden, og ej heller nogen forskel, desværre.

Ift. dit spørgsmål Falster, så tænkte jeg netop selv samme tanke - jeg har tilsluttet tv-boksen via stik til routeren, og chromecast 'en har jeg forsøgt at tilslutte via wifi.
Avatar billede dichr Juniormester
03. december 2022 - 19:35 #6
Det var ikke løsningen ift. wifi...
Avatar billede kurtba Ekspert
03. december 2022 - 21:52 #7
Du skal slet ikke bruge tv boksen nu. Du skal tilslutte chromecast på en hdmi port på tv og under source skal du så vælge den hdmi port, som den er tilsluttet.
Den kører fuldstændig uden om tv-boksen.
Derudover så skal chromecast enheden og den enhed du vil streame fra være på samme wifi, som falster skriver. Ellers kan de ikke snakke sammen.
Avatar billede dichr Juniormester
03. december 2022 - 22:06 #8
Det er præcis sådan jeg gør, og desværre den samme melding. Jeg må gøre endnu et forsøg igen i morgen.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. december 2022 - 12:25 #9
ChromeCast 2 er mange år gammel, og har ikke været solgt siden 2019 (med mindre nogen har haft et stort lager), så den er trods alt nok nyere :-)

Googles generelle troubleshooting guide: https://support.google.com/chromecast/answer/7566322?hl=en

Der hvor jeg oftest har oplevet problemet, har der været to trådløse net fra routeren. Det er kommet til at virke når man disabler det ene (typisk 5GHz netværket) - så kan routeren finde netværket, sættes op, og alt er godt. Efterfølgende kan du slå netværket til igen - så vil det forhåbentlig fungere uden problemer.

Kommer der en opdatering til ChromeCast´en, vil den dog typisk kunne falde af igen... - samme trick får den på automatisk.
Avatar billede dichr Juniormester
04. december 2022 - 13:20 #10
Okay. Jeg får meddelelsen 'kunne ikke kommunikere med din chromecast'. Jeg er netop nået frem til samme mulighed, da jeg først blev bedt om at oprette forbindelse via 2,4 og så kom 5ghz frem, og jeg blev bedt om den anden. Hvordan disabler jeg det ene net? Mange tak.
Avatar billede dichr Juniormester
04. december 2022 - 13:42 #11
Løsning fundet! Jeg tjekkede dit link, ole_madsen, og satte min telefon i opladeren da jeg skulle tilslutte enheden, og dét gjorde åbenbart udslaget. Tusind tak for jeres hjælp.