Avatar billede MortenP Novice
05. december 2022 - 19:33 Der er 37 kommentarer

Slippe for Microsoft logIn

Jeg oprettede af vanvare en Microsoft konto men har omsider fået den lukket. Alligevel skal jeg stadig logge ind for at komme til skrivebordet. Hvordan får jeg fjernet det log in? Jeg kan ikke gå ind og slette kontoen fra kontrolpanelet, for der bliver jeg sendt videre til Microsoft log-in på Microsofts side; og her har jeg ikke adgang da jeg har lukket kontoen.
Jeg har Windows 11 - hvad gør jeg?
Avatar billede kurt54 Ekspert
05. december 2022 - 20:43 #1
Hvad sker der hvis du slukker for netværk og booter ?

Ellers er det ny installering tilbage - er du heldig virker reparer der.

Har du data der skal reddes ?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. december 2022 - 21:01 #2
Hvis du henter Windows 11 og opretter medie med Rufus kan den indstille installation til at oprettes som lokal konto hvor der ikke skal bruges kode. Gjorde det selv da jeg installerede 22H2 her for 14 dage siden
Avatar billede valby Ekspert
05. december 2022 - 22:16 #3
#2
Lokal konto er en fin ide, men hvad har det med Rufus at gøre?
Man plejer at kunne gøre det nemt, men Windows 11 gør selv enkelte ting besværligt.
Avatar billede valby Ekspert
05. december 2022 - 22:55 #4
Min interesse ligger i, at jeg har installeret Windows 10 på en lidt ældre Lenovo, som ikke har TPM. Og jeg kan ikke finde ud af, at få en lokal konto.
Jeg havde ellers recepten, men den virker ikke mere. Så Microsoft har vel lavet lidt om der ?
Avatar billede kurt54 Ekspert
05. december 2022 - 23:13 #5
Hvis man under installation siger nej til at hente opdateringer og derefter siger intet netværk plejer man at komme igennem - vær opmærksom om et valg ligger så lavt på skærmen at der skal scrolles ned til det.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. december 2022 - 23:31 #6
#3 Det har med Rufus at gøre på den måde at man kan tilvænne nogle valg når mediet oprettes af Rufus.  En ting er at TPM og cpu check ikke skal foretages hvis man bruger ikke kompatibel hardware til Windows 11 eller hvis man ønsker helt at omgå at oprette en Microsoft Konto under installation.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. december 2022 - 23:34 #7
#4 Jeg lavede en ren installation af 22H2 til Windows 11 for 14 dage siden hvor TPM og cpu check blev ignoreret samt direkte en lokal konto.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. december 2022 - 23:42 #8
#4 glem #7 da du taler om Windows 10.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. december 2022 - 12:15 #9
Hello skal formodentligt deaktiveres i indstillinger. Når dette er gjort prøv i søg at skrive netplwiz og i boksen der fremkommer fjerne tjektegn ved at brugere skal bruge kode for at logge på pc hvis denne mulighed er tilstede.
Avatar billede valby Ekspert
06. december 2022 - 17:09 #10
Noget gik galt i netplwiz. Loggede ind som admin, og fik mulighed for at fjerne fluebenen i brugere skal bruge kode. Fjernede fluebenet. Der kom en rubrik til indsættelse af kodeord. Lod det stå tomt, trykkede ok, og lukkede ned.
Men da jeg genstartede skulle jeg både bruge kodeord og pin. Det blev i flere omgange ikke godkendt, men så pludselig startede windows alligevel.
Avatar billede MortenP Novice
06. december 2022 - 18:31 #11
Tak for svar som dog ikke gjorde mig klogere.
Man kan åbenbart ikke bare klikke et sted i indstillinger for at fjerne log in. Der ellers en mulighed under Windows Hello hvor der "fjern denne indstilling" men hvad sker der så?
Log In kravet må findes et sted i registreringsdatabasen hvor man også må kunne deaktivere det. Hvem har tjek på det?
PS: Der er en hel del Nørd-slang i denne tråd; hvad er 22H2, TPM og Rufus???
Avatar billede 220661 Ekspert
06. december 2022 - 18:36 #12
#11 Når du har fjernet hello prøv så netplwiz i søg og se om du kan den vej
Avatar billede 220661 Ekspert
06. december 2022 - 18:39 #13
Hello krævet en eller anden form for login derfor den skal lukkes ned for at få lov til at fjerne at brugere skal bruge login kode af en art. Det kan være biometri eller ansigt genkendelse.
Avatar billede kurtba Ekspert
06. december 2022 - 21:07 #14
Rufus er et lille program man kan downloade, så man kan lave bootable usb stik.
TPM er noget ret teknisk, som bl.a. involverer noget sikkerhed, men i den her forbindelse er det vigtigste at vide, at windows 11 kræver, at der minimum er TPM version 2, før den kan installeres. (Det kan dog omgåes, hvilket flittigt gøres af folk med ældre computere - bl.a. mig selv).
22H2 er windows version. Hver gang windows kommer med en af sine store opdateringer, har den et versionsnr i stil med 22H2, som er det nyeste for windows 11.
Man kan se sit versionsnr. ved at højreklikke på win tasten og vælge System, eller ved at skrive system i søgefeltet.
Avatar billede valby Ekspert
06. december 2022 - 21:14 #15
Under Konti, er der noget som hedder: Vis Kontooplysninger som f.eks. Min mail adresse på Logonskærmen. Den skal måske slås fra ?
Avatar billede MortenP Novice
07. december 2022 - 18:48 #16
Nu har jeg lavet en lokal brugerkonto men jeg skal stadig logge ind med det nye password og jeg kan ikke se det indhold jeg har som administrator. Jeg skal altså lave den nye konto om til en administratorkonto men hvordan kan jeg være sikker på at jeg ikke skal bruge log in til den?

Jeg har noget svært ved at uddrage nogen klar løsning ud fra de mange svar jeg har fået, det forekommer temmelig bøvlet uanset hvad jeg gør.

Og jeg har stadig ikke fået noget svar på: Log In kravet må findes et sted i registreringsdatabasen hvor man også må kunne deaktivere det. Hvem har tjek på det?
Avatar billede kurt54 Ekspert
07. december 2022 - 19:25 #17
Login krav er der hvis du bruger fil og netværks deling.
Avatar billede valby Ekspert
07. december 2022 - 20:14 #18
#16
Lod du rubrikkerne for passwords stå tomme?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. december 2022 - 21:21 #19
De skal være "tomme "😊
Avatar billede MortenP Novice
08. december 2022 - 13:35 #20
Nej, jeg gik ud fra at rubrikkerne for passwords de skulle udfyldes så det gjorde jeg. Men det behøvede jeg åbenbart ikke?
Avatar billede valby Ekspert
08. december 2022 - 13:42 #21
Nej de skal stå tomme, når du vil åbne windows direkte.
Avatar billede valby Ekspert
11. december 2022 - 19:53 #22
@MortenP
Fandt du ud af det?
Avatar billede MortenP Novice
12. december 2022 - 13:20 #23
Jeg sletter den lokale brugerkonto og laver en ny med tomme rubrikker for passwords
Avatar billede valby Ekspert
13. december 2022 - 11:47 #24
Ok :-)
Avatar billede MortenP Novice
13. december 2022 - 18:04 #25
En PC bruger har haft held med at bruge PowerShell til at fjerne password i windows 10:
reg ADD "HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\PasswordLess\Device" /v DevicePasswordLessBuildVersion /t REG_DWORD /d 0 /f

Efter, at have fjernet fluebenet, skal man indtaste sit password 2 gange, trykke på OK, og så genstarte. Så nu er den ene af computerne da gjort kodefri!

Findes der noget lignende for windows 11?
Avatar billede MortenP Novice
13. december 2022 - 18:09 #26
Avatar billede valby Ekspert
13. december 2022 - 19:06 #27
Fin ide at lægge de links ind på Eksperten, så kan andre prøve dem af..
Jeg kender ikke de metoder, men man skal huske, at det kan give store problemer, hvis man laver noget om i registreringsdatebasen.
Jeg kom selv galt afsted da jeg ville rette noget omTekst note. Men jeg havde heldighvis taget en kopi af retedit.  Har afprøvet de link, i W11?
Avatar billede valby Ekspert
13. december 2022 - 19:09 #28
Ps. Min kopi af regedit fylder kun 359 mb.
Avatar billede MortenP Novice
13. december 2022 - 19:31 #29
"Fin ide at lægge de links ind på Eksperten, så kan andre prøve dem af.."
Jeg beder ikke nogen om at prøve noget af, men påpeger at der findes løsninger for windows 10 men ikke endnu for win 11. Måske fordi win 11 er relativt nyt endnu?
Avatar billede valby Ekspert
13. december 2022 - 20:41 #30
Nej det gør du ikke, det jeg mente var bare, at andre hvis de selv ville, kunne prøve det af. Det er ikke til at vide, hvad der er lavet om i regidit, i W11. Men hvorfor rode med det, når en Lokal konto. virker fint?
Avatar billede MortenP Novice
14. december 2022 - 18:34 #31
Jeg er usikker på hvad der sker når jeg giver en lokal konto administratorstatus. Vil jeg kunne undgå at skulle logge ind som nu hvor jeg er administrator? Har ikke lyst til at rode med noget jeg ikke er sikker på virker.
Mange af de ting jeg har læst her i tråden virker lidt som teorier frem for noget man selv har prøvet; måske fordi - som jeg skrev - windows 11 er ikke så udbredt enenu.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. december 2022 - 19:49 #32
Det jeg skrev i starten af tråden er ikke "teori" som du skriver. Det er fakta da jeg har gennemført det.
Avatar billede valby Ekspert
14. december 2022 - 21:36 #33
Jeg er helt enig med 220661. Jeg kører jo selv lokal konto. Når jeg går ind i Kontrolpanelet og ser i konto står der : Lokal konto administrator.
Intet er forandret i det.
Avatar billede MortenP Novice
15. december 2022 - 19:26 #34
Ja, OK men jeg mente mere generelt om windows 11; her er ikke så meget erfaring endnu...
Avatar billede kroBalle Praktikant
25. december 2022 - 12:04 #35
Start
Indstillinger
Konti
Dine oplysninger
Vælg lokalkonto
Kodefelter tomme
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2022 - 12:25 #36
Hopper af tråden her.
Avatar billede valby Ekspert
25. december 2022 - 13:23 #37
Nu har tråden kørt siden 5 december og med 35 indlæg. Og svaret er givet.
OPRET EN LOKAL KONTO, OG UNDLAD AT SKRIVE NOGET I PASSWORD.
Det giver derfor ingen mening at fortsætte, så jeg hopper også af.