Avatar billede visto Professor
07. december 2022 - 18:30 Der er 28 kommentarer og
2 løsninger

Pludselig formindskelse af diskplads

Jeg fik en advarsel om, at jeg er ved at løbe tør for diskplads (Windows 10), og jeg kan se, at indenfor de sidste 24 dage, er den partition, der indeholder Windows + programmer (og altså ikke mine personlige filer, billeder osv.) har mistet 11 Gb plads (fra 12,7 Gb til 1,95 Gb)!
Jeg har efterfølgende foretaget diskoprydning inkl. for systemfiler og fjernet et par programmer, som jeg har installeret siden, slettet papirkurven osv; det har kun frigjort et par Gb. Jeg forstår ikke, hvordan det er sket.

Er der de sidste 24 dage kommet fx en Windows-opdatering, der fylder vildt meget? Eller hvad kan forklaringen ellers være på det eksorbitante plads-fald?
Avatar billede valby Ekspert
07. december 2022 - 19:58 #1
Der er kommet ny updates, men det er ikke sandsynligt at den er p¨å 10,75 gb.
Avatar billede valby Ekspert
07. december 2022 - 19:59 #2
Du kan se under PC-indstillinger Updates, i højre side.
Avatar billede poko1 Ekspert
07. december 2022 - 20:59 #3
Prøv at køre en Defragmentering hvor du først  rydder op i filerne!
Avatar billede visto Professor
07. december 2022 - 21:09 #4
#3
Mig bekendt bør man ikke køre en defragmentering på en SSD harddisk, som min er.
Avatar billede valby Ekspert
07. december 2022 - 21:15 #5
#4
Nej endelig ikke! Men det vil programmet nok heller ikke gå med til. Det ved poko1 udmærket. Det må være en misforståelse :-)
Avatar billede visto Professor
07. december 2022 - 21:15 #6
Avatar billede poko1 Ekspert
07. december 2022 - 21:16 #7
Du bør heller ikke gøre det ofte Nu er min 1 Tb Samsung efterhånden over 4 år gammel og jeg har alligevel kørt defragmentering på den over 25.-30. gange!
Avatar billede poko1 Ekspert
07. december 2022 - 21:31 #8
#5 Jeg gør det nu alligevel her et billede fra sidste gang!
https://ibb.co/nk8rnmc
Iøvrigt så Kloner jeg den Ca hver 2 mdr.
Så jeg har altid mulighed for at udskifte. g alle mapper Overførsel: Billeder: Musik: Video: Og Dokumenter: Er omdøbte genveje til min 4TB HDD.
Min Bærbare ASUS VB 95 set fra bunden
https://ibb.co/55GVQY5
Avatar billede valby Ekspert
07. december 2022 - 21:44 #9
poko1 Det forbavser mig, at du tror, man kan defrsgmenntere enSSD.
Man skal aldrig defragmentere en SSD, det slider på den uden at det gavner. En SSD biver ikke fragmenteret lige som en mekanisk Sata disk. Men AHCI skal nødvendigvis været slået til.

@visto
er du sikker på, at AHCI er aktiveret?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. december 2022 - 21:52 #10
Tiden går og ny ting kommer til. I dag er det ikke noget problem at defragmentere en SSD med de "store kendte" værktøjer - eks. den indbyggede defrag i Windows.

Programmerne detekterer selv at der er tale om en SSD og retter ind efter dette - d.v.s. ingen overflødig skrivning på disken. Til gengæld ryddes der op i TRIM data, så disken performer bedre bagefter.

Men med de hastigheder en SSD har i dag, er det begrænset hvad man kan mærke... - jeg defragmenterer ikke, men det er altså forældet vistom at man ikke må...

@Visto og det oprindelige spørgsmål - husk at "Sky-drev" som OneDrive, Google Drive, iCloud, Dropbox mv. pr. default lægger en offline kopi af dine "sky" filer på C: drevet i din profil. Man skal typisk aktivt ind og fravælge at have filerne "offline" tilgængeligt. Det kunne være sådan noget der pludselig kaprer dit drev...

Uanset hvad det er, kan det være rart at få et overblik over det - og det er der lavet tonsvis af programmer til. Et af de mere populære er https://www.jam-software.com/treesize_free - det vil vise dig hvor der ligger mange filer... - så skal du bare selv finde ud af hvad du gør ved det :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
07. december 2022 - 22:06 #11
Jeg har altid OneDrive og SkyDrive deaktiveret jeg vil hellere have mine filer liggende på mine egne Netværksdrev!
På min VB95 Laptop. https://ibb.co/9YkqY2P
Jeg tror ikke jeg løber tør for plads
Avatar billede visto Professor
07. december 2022 - 22:18 #12
#10
Jeg kørte TreeSize Free, der viste:
20,1 Gb Users (Brugere)
16,3 Gb Windows
8,1 Gb Program Files
6,9 Gb Program Files (x86)
3,1 Gb Program Data
resten derunder

Umiddelbart undrer Users/Brugere mig. Resten synes jeg ser normalt ud. Hvad siger I?

Jeg bruger kun Sync som sky. Men filerne dér ligger ikke på den aktuelle partition.
Avatar billede poko1 Ekspert
07. december 2022 - 22:31 #13
#12 Hvor stor er di SSD det lyder ikke som om den er ret stor?
Avatar billede valby Ekspert
07. december 2022 - 22:36 #14
"Tiden går og ny ting kommer til. I dag er det ikke noget problem at defragmentere en SSD med de "store kendte" værktøjer - eks. den indbyggede defrag i Windows."

Ja den var i altfald ny for mig. :-)
Avatar billede visto Professor
07. december 2022 - 22:52 #15
#13
Nej, den er ikke en kæmpe, har lidt alder, vel det man betegner som 250 Gb.
C-drevet (med Windows og programmer) er 58,4 Gb, D-drevet (mine personlige filer) 178 Gb. Det har indtil nu givet 20-25% ledig plads på C-drevet, som jeg har forstået, at man bør have. Men lige nu er kun 3,3% ledigt - og det er lidt kritisk.
Avatar billede visto Professor
07. december 2022 - 22:54 #16
...men uanset diskens størrelse er pludselige 11 Gb mindskelse af pladsen bemærkelsesværdigt!
Avatar billede poko1 Ekspert
07. december 2022 - 23:35 #17
Jeg defraggler Nu alligevel har lige gjort det for at vise der er ingen problemer!
https://ibb.co/fMMd3L1
Avatar billede kurt54 Ekspert
08. december 2022 - 00:13 #18
Du kan have mange gendannelsespunkter - et næsten fyldt c-drev på SSD gør drevet langsommere og slider mere på det.
Avatar billede kurt54 Ekspert
08. december 2022 - 00:18 #19
Hvis du har flyttet dine data væk fra C-drev så se hvad der fylder under users (bruger).
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2022 - 06:45 #20
Har ikke fået kigget indlæg der er kommet igennem.
Har du kørt diskoprydning på system drev c hvor du vælger at rydde op i systemfoæerne også?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. december 2022 - 07:59 #21
#12 det ser generelt helt normalt ud... - hvad siger TreeSize hvis du åbner "Brugere" mappen - så kan du også se herunder hvad der bruger plads...

Windows mappen er lidt i overkanten, men ikke unormalt. Du vil sandsynligvis kunne vinde lidt ved at køre CleanMgr.exe og rydde op i systemfiler.

Generelt den med at partitionere en SSD i to partitioner - den kan være farlig. Du vil uundgåeligt slide mere på C: partitionen end datapartitionen. Og din SSD er ligeglad med at datapartitionen er "frisk" - når C: partitionen er slidt, er hele disken død.
Hvad er formålet med at have en selvstændig datapartition? - jeg kan kun komme på "menneskelige" årsager, altså at du selv finder det lettere at organisere. IT-teknisk er det en dårlig løsning.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2022 - 08:45 #22
#21 Image af system drev hvor dette ikke bliver stort kunne være grunden. Backup af D gøres så formodentligt på anden måde. Jeg har selv gjort på samme måde.
Avatar billede valby Ekspert
08. december 2022 - 11:31 #23
Jeg har lige prøvet at se, hvad der skete, når jeg formaterede min 1TB ssd på Windows 11. Som jeg formodede, ville den ikke. Fik denne besked:
https://ibb.co/12ptLkp
Avatar billede poko1 Ekspert
08. december 2022 - 11:39 #24
Det kan man heller ikke i Win 10  eller andre Systemer der kører! og det er vel heller ikke Formålet? Og som jeg skrev Har jeg Defragglet masser af gange uden Problemer.
Og der kommer trods alt rigtigt mange her hos mig med Computer problemer! Jeg er i vores By kendt for det samme!
Avatar billede valby Ekspert
08. december 2022 - 11:46 #25
"Og som jeg skrev Har jeg Defragglet masser af gange uden Problemer."
Hvordan kan du det, når Windows siger nej?
Avatar billede visto Professor
08. december 2022 - 11:49 #26
#21
At åbne Brugere-mappen i TreeSize gav svaret:
Jeg har for nogle dage siden opdateret min nye Garmin GPS' kort, og her er der kommet en mappe på 11 Gb: Garmin > express > maps. Jeg går ud fra, at jeg bare kan slette den, men skal lige have fat i Garmin for at høre, hvad det handler om.

Jeg vender tilbage med svar på de andre spørgsmål og kommentarer lidt senere.
Avatar billede poko1 Ekspert
08. december 2022 - 11:55 #27
# 26 Helt i Orden!
#25 Hvad har Defraggling med Formatering at gøre?
Her kan du hvis du ellers kan se hvad jeg gjorde i Aftes med Mit C: Drev!
https://ibb.co/fpYhsyG
Avatar billede valby Ekspert
08. december 2022 - 12:04 #28
#27
Næh, du har ret, der gik vist ige en klab ned, beklager :-)
Avatar billede visto Professor
08. december 2022 - 12:38 #29
Jeg fik frigjort 12 Gb ved dels at slette nævnte mappe "maps" men også indholdet i nogle Garmin-relaterede cache-mapper, som jeg ikke før har været opmærksom på.

#18:
Jeg bruger ikke gendannelsespunkter.

#20 og #21:
Jeg havde som det første foretaget diskoprydning inkl. for systemfiler. Havde også renset med CCleaner.
Vil CleanMgr.exe kunne frigøre yderligere? (Har aldrig prøvet den.)

#21:
Formålet med at have en selvstændig datapartition er, at hvis computeren går helt i udu, så mister jeg ingen data. Jeg foretager backup af data en gang om måneden, men jeg vil stadig miste noget arbejde, hvis computeren pludselig ikke virker. Og det skete for en måneds tid siden, hvor computeren ikke kunne starte og ikke kunne reparere sig selv. Jeg kunne så foretage restore af C-drevet vha. et image, som lå på D-drevet, og mistede dermed ingen data.
Jeg sørger for, at ca. 25% af pladsen på C-drevet er ledig, pt. 15,5 Gb. Jeg har 17% ledigt på D-drevet, pt. 31 Gb. Er det ikke en nogenlunde fornuftig behandling af disken?

Jeg takker for alle input og god hjælp, som fik mig i mål.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. december 2022 - 12:50 #30
cleanmgr.exe er bare selve exe filen for "Diskoprydning" - så det har du prøvet...

Ang. diske ville det give meget mere mening at have to fysiske diske. Men jeg tror altså heller ikke på dit nuværende setup giver problemer - en moderne SSD er trods alt ret robust.