13. december 2022 - 03:36 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

fejl 0xc0000001

Dette problem opstod for nylig for min stationære windows 10 computer. For nylig er computeren begyndt at crashe på en måde hvor der opstår sort skærm, men alligevel kan man høre hvad end der kører på skrivebordet (som spil, film, ect.) og man kan ikke interegere med computeren imens. Intet, fx virker det ikke at trykke Control+Alt+Delete, Esc, har også prøvet Alt+f4. Så som jeg normalt har gjort op til nu, er at genstarte pc'en på knappen, og tænde igen.
Så i dag opstod dette problem. På den bluescreen som dukker op står der følgende:

Recovory

Your pc couldnt turn off properly and needs to be repaired

Error code 0xc0000001

You'll need to use recocory tools. If you dont have any installation media (like a disc or USB device) contact your PC administrator or PC/device manufacturor.

Press Enter to try again
Press f1 to enter Recocory Environment
Press f8 for Startup Settings
Press Esc for UEFI Firmware Settings

Det jeg har forstået fra diverse artikler jeg har læst, er at dette er en system start op fejl. Da jeg så den trykkede jeg enter for at prøve igen, og computeren startede op som normalt. Det jeg er efterladt tænkende over er om jeg burde være bekymret for om problemet så egentlig er løst? For jeg tænker ikke at en system start op fejl løses så nemt som det så ud. Har brug for en sekundær holdning.

Tak for at læse med.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. december 2022 - 07:57 #1
Når du slukker PC´en på den måde, risikerer du at afbryde systemet mens windows er i gang med en opgave - og det vil/kan resultere i at du ikke kan starte op direkte, men skal reparere først. Det er den fejl du nu beskriver. Løsning: Lad være med at slukke din PC hårdt på knappen.

(Jeg er klar over at du ikke havde anden mulighed - det er bare for at "ramme det ind" :-)

Dit egentlige problem lyder til at have med grafikkort, skærm eller skærmkabel at gøre. Her er der egentlig kun den løsning at prøve at skifte delene en for en, for at se hvornår problemet ophører.
13. december 2022 - 13:01 #2
Hey, tak for det hurtige svar. Okay, jeg må nok bare få skiftet til nye dele i så fald. Har tjekket hver gang om skærm kablet eller lignende kunne have forsaget problemet, dig har det ikke vist sig at være årsagen. Har virkelig kun slukket direkte på knappen fordi det var min eneste mulighed, det er næsten som om jeg kan hører indmaden blive ristet på den stakkels maskine når jeg gør det. Igen tak for det hurtige svar, må bare indse at grafikkortet nu er 5 år gammelt og jeg må få skaffet et nyt:)))
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. december 2022 - 15:58 #3
Prøv lige først at tage grafikkortet ud og pust 3 gange på det... - jeg har flere gange oplevet at det at rense kontaktfladerne har hjulpet. Det kan ske hvis de er blevet snavsede/korroderede/ukontaktbare, så når maskinen havde fået sig arbejdet varm, mister den forbindelsen...