Avatar billede visto Professor
17. december 2022 - 14:05 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Fil-søge software med mulighed for valg af filtype

Jeg har haft glæde af Agent Ransack som fil-søge-program, fordi jeg har kunnet vælge mellem at søge på filnavn eller -indhold. Men ved visse søgninger tager det meget lang tid, fordi programmet af en eller anden grund søger efter tekstindhold også i billedfiler, som jeg har rigtig mange af. Og jeg ikke fravælge billedfiler i søgningen.

Findes der et godt søgeprogram (helst freeware), hvor jeg kan vælge (eller evt. fravælge) filtype(r)?
Bedst ville være, hvis jeg kunne nøjes med at tilvælge en enkelt filtype, hvis jeg fx ved at det er et Word-dokument, jeg leder efter.
17. december 2022 - 14:20 #1
Hej, jeg bruger TOTALCOMMANDER , hvor du har flere muligheder. Du kan vælge fil-type  .TXT, .EXE for bare at nævne nogen.  Du kan søge eftre indhold i filer.  EKS; tekststrenge i ALLE valgte filer.  og MUlighed for filter- egenskaber.  Søg på TOTALCOMMANDEr og dowwnload (32 /64 - egfter dit valg  OG DET ER GRATIS..

KR  .
Avatar billede visto Professor
17. december 2022 - 15:13 #2
Tak for forslaget.

To problemer:
1) Jeg kan ikke se, hvordan jeg skal vælge fiitype.
2) Det er shareware og koster 37 Euro plus VAT.
Avatar billede visto Professor
17. december 2022 - 16:00 #3
Jeg har nu selv fundet et lille program, der ser ud til at kunne det, jeg efterspørger:
SearchMyFiles https://www.nirsoft.net/utils/search_my_files.html
Avatar billede milter Ekspert
17. december 2022 - 16:06 #4
Måske er det ikke lige den løsning, du søger, men i Windows Sifinder kan du først via "Søg"-funktionen vælge de mapper, de vil søge i, dernæst hvilke filtyper, du vil søge i og derefter lede efter tekst eller tekststrenge.

Du laver filtypesøgning med disse tegn, hvis du f.eks. kun ønsker at lede i .docx-filer:
*.docx
Avatar billede visto Professor
17. december 2022 - 17:07 #5
Jeg har dårlige erfaringer med Stifinder. Den kan være en evighed om at arbejde sig igennem noget. Og jeg har netop prøvet at finde et ord, som jeg ved er i et dokument. Stifinder finder intet, heller ikke hvis jeg vælger dokumenttype.
Så jeg foretrækker SearchMyFiles, som er meget lille (kræver ikke en gang installation), og som et splitsekund finder hvad jeg vil, om det så er et ord i et dokument, en fil med et givet navn osv.

Flere af de programmer, jeg har prøvet, er større og mere komplicerede, men ingen af dem har kunne udføre de simple ting, jeg har ønsket.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. december 2022 - 17:07 #6
Jeg ville også mene at Windows kan det i forvejen - søg efter *.doc eller *.docx, afhængig af hvilken "version" du søger...

Søgefeltet i stifinder er oppe i venstre hjørne.

Skal det gå stærkt, så åben en kommandoprompt i det bibliotek du vil søge i, og søg med:

dir /s *.docx

Det vil søge i alle underbiblioteker, og liste DOCX filer...

Men eks. TotalCmd behøver man ikke at betale for - den er faktisk ret taknemmelig i "gratisudgaven", fordi man blot skal trykke 1, 2 eller 3 under opstart - og der er ingen tidsbegrænsning... (personligt har jeg dog 2 licenser alligevel...)
Avatar billede milter Ekspert
17. december 2022 - 17:56 #7
Jeg har selv tidligere haft problemer med søgetiden på Stifinder (Explorer), men det er efterhånden et stykke tid siden, jeg sidst var ude for det. Herunder er der nogle forslag til at få mere fart i den, og i mit tilfælde tror, jeg, at forslag nr. 6 gav det ønskede resultat.

https://www.makeuseof.com/windows-search-is-too-slow-tricks/
Avatar billede milter Ekspert
17. december 2022 - 18:07 #8
17. december 2022 - 18:19 #9
hEJ

#2

Jeg downloadede TotelCommander i formiddags på min nye PC.  Jeg så ikke antydning af priskrav, så jeg må tro, at du nok har været inde på den forkerte side.

Hvis du stadig er intereeseret  er linket her:
Download - Total Commander

https://www.ghisler.com › download

Kr .

(Ps jeg har brugt dette program i snart 5 år og er meget  tilfreds med det.)
Avatar billede visto Professor
17. december 2022 - 20:07 #10
Det er pænt af jer, at prøve at gå ind i det med Stifinder. Men jeg må sige, at jeg ikke - for nu at sige som det er - gider bruge tid og kræfter på et program, der slet ikke ser ud til at indbyde til at blive brugt til at søge efter filer, og der, som jeg beskrev i #5, ikke finder noget, som jeg ved kan findes, og som aldrig har gjort noget godt for mig.

Når der så findes et lillebitte program - det fylder 264 Kb - der klarer alle de opgaver jeg stiller det på et splitsekund, og som er dedikeret til formålet, kan jeg ikke finde motivationen til at bruge mere tid på og give flere chancer til Stifinder. Jeg skal bare have noget, der virker og helst så enkelt og ukompliceret som muligt.

#9
Det er den side, jeg downloadede fra. Og programmet så ud til at kunne en million gange mere, end det jeg har brug for. Men så kunne jeg som nævnt ikke finde et sted, hvor jeg kunne vælge filtype, og det var jo det, jeg godt ville have. Så jeg tabte pusten. Og som nævnt ovenfor: Når SearchMyFiles kan det, som jeg efterspørger, fylder ingenting, er helt enkelt og uoverskueligt, er det for mig mission completed.

Tak for alle forsøg på at hjælpe.
Avatar billede milter Ekspert
17. december 2022 - 20:18 #11
#10.
Du må undskylde, jeg har spildt din tid, men overskriften på dit spørgsmål var "Fil-søge software med mulighed for valg af filtype".

Jeg og andre har gode erfaringer med den slags i "Search" i Windows Explorer, og det er blot det, jeg (og formentligt andre) prøver at fortælle dig.
Avatar billede visto Professor
18. december 2022 - 11:15 #12
#11
Det lyder som om du er fornærmet.
Det er naturligvis fint, at I kommer med jeres erfaringer. Det er jeg taknemmelig for. Men jeg synes, jeg skylder andre, der måtte have samme problem, at fortælle om en løsning, som jeg fandt undervejs, og som jeg anser for bedre. Så kan de, der læser med, jo prøve både jeres forslag og mit og vælge det, som de anser for bedst.

En afgørende begrundelse for i mit valg er, at Stifinder simpelthen ikke kan finde det ord jeg tester med, selv om ordet findes i et dokument på min disk. Mit tidligere brugte Agent Ransack kunne finde dokumentet, men det tog over ca. 45 minutter, fordi programmet også søgte i billeder. SearchMyFiles kører en søgning indsnævret til Files Wildcard *.doc* på 13 sekunder og finder den .docx-fil, der indeholder ordet.