Avatar billede AnyFellow Seniormester
29. december 2022 - 09:42 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Vurdering af pris på pc

Min ældste søn har en stationær gamercomputer, købt i december 2019 for 11.595 kr.

Den har følgende specs:
ASUS TUF Z390-PLUS GAMING (WI-FI)
Samsung 970 EVO Plus SSD m.2 2280 - 1TB
ASUS GeForce RTX 2060 DUAL OC EVO - 6 GB GDDR6 RAM
2 x Corsair Vengeance LPX DDR4-3000 C15 BK DC - 16GB
Intel Core i7-9700K Cofee Lake S CPU - 8 kerner
Corsair Hydro H100i RGB Platinum CPU Køler - Vandkøling
FSP CMT510 Plus Miditower - sort

Han vil gerne sælge den, og vi tænker at en mulig køber kunne være hans lillebror.

Prisen skal selvfølgelig være fair for begge parter, men jeg har ingen idé om hvad en fair pris vil være.

Nogle bud på en fair pris for ovenstående computer?
Avatar billede Peter Forsker
29. december 2022 - 13:04 #1
3500 ?
Avatar billede AnyFellow Seniormester
29. december 2022 - 13:26 #2
#1 Kan du sætte lidt ord på din pris?
Avatar billede claes57 Ekspert
29. december 2022 - 14:07 #3
Min pris ville være 6750kr.
De 11600 minus moms, og så minus 10% for de tre år fra jan 2020 til jan 2023
Evt søskenderabat kan også fratrækkes.
Avatar billede valby Ekspert
29. december 2022 - 14:58 #4
#3
Garantien er jo opbrugt, skal det ikke også trækkes fra?
Avatar billede poko1 Ekspert
29. december 2022 - 15:03 #5
Jeg mener Claus giver en god rettesnor!
Bortset fra at jeg mener 10% Pro. Ano.
11.600 -25% = 8.700
8700 – 10% = 7.830
7.830 – 10% = 7.047
7.047 – 10% = 6.342
Avatar billede Peter Forsker
29. december 2022 - 15:14 #6
#2
Jo jeg vil gerne forsøge
Det er jo desværre allerede en ældre maskine
Computere falder forbavsende hurtig i pris, da der er stor udvikling inden for det felt
En anden ting
1. Det er jo trods alt til lillebror
2. Da det er din søn, kunne du måske lige smide et par af de store efter den største, så han ikke får såååå stort et tab
3. Jeg giver Claus helt ret i hans 6-7000, men det ville jo være i ren handel ude i virkeligheden på f.eks den blå avis
Avatar billede poko1 Ekspert
29. december 2022 - 15:19 #7
Du skal vel også have noget for de spil og programmer du har lagt ind på den?
Avatar billede AnyFellow Seniormester
29. december 2022 - 16:09 #8
Det er kun den installerede Windows, der følger med, men den vurderer jeg ikke har den store betydning prismæssigt.

Det jeg synes der gør det svært at vurdere prisen, er at fx CPU'en ydelsesmæssigt stadig ligger tæt på hvad man ville købe som en best-buy processer i dag. Harddisken vil jeg mene ydelsesmæssigt ligger over, hvad der standard sættes i gaming-maskiner i dag.

Den manglende garanti har selvfølgelig også en betydning. Hvad der måske betyder mest for mig, er at jeg selv har samlet maskinen og den har kørt klippestabilt i de 3 år min søn har haft den. Skulle jeg købe en brugt pc, med samme specifikationer, ville jeg ikke tilnærmelsesvis give det samme for den, da jeg ikke ville have nogen idé om hvordan den er blevet behandlet og om hvordan den har kørt.

En halvering af prisen synes jeg ikke umiddelbart lyder hverken forkert eller skræmmende. Havde vi købt en computer, hvor der var sparet lidt hist og her, er jeg ikke i tvivl om at værdifaldet ville have være større.
Avatar billede poko1 Ekspert
29. december 2022 - 17:13 #9
Så lad ham betale 6000,00!
Så mener jeg at ingen er blevet narret!
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
30. december 2022 - 00:02 #10
#8 Du skriver
"Skulle jeg købe en brugt pc, med samme specifikationer, ville jeg ikke tilnærmelsesvis give det samme for den, da jeg ikke ville have nogen idé om hvordan den er blevet behandlet og om hvordan den har kørt."
Ja, det er ligesom med biler, man vil gerne købe fra en, hvor man ved at den er blevet behandlet godt og kører uden problemer, mærkelige nedbrud mv. Derfor er brugte pc´er ikke meget værd i frit salg, og at sælge den slags i den blå avis er virkeligt omfattende, og man vil modtage en masse skambud.
Mit gæt er derfor at prisen i den blå avis vil være ca. en fjerdel af nyprisen.

Spørgsmålet er så om fordelen ved at sælge til en man kender og købe fra en man kender skal være ensidigt til sælgers fordel.

Bemærk at
Intel core i7 9700K har en CPU Benchmark på 14547
den er prismæssigt erstattet af
Intel Core i7 13700K som har en CPU Benchmark på 47237

Udover at pc´en er brugt er den altså også meget langsommere i altfald hvad CPU angår end en tilsvarende pc i dag. Derfor vil jeg mene at en pris på 4000 er passende.
Avatar billede AnyFellow Seniormester
30. december 2022 - 11:29 #11
Tak for alle input i tråden.

Det er altid rart at høre andres argumenter i forhold til en pris, da der kan være mange vinkler.
Avatar billede poko1 Ekspert
30. december 2022 - 12:23 #12
Kan man måske få at vide hvad resultatet blev???
Avatar billede AnyFellow Seniormester
30. december 2022 - 14:54 #13
Der er ikke noget, der er endeligt endnu, men jeg tænker umiddelbart 5.000 kr. vil være en fornuftig pris for begge.