Avatar billede TTA Seniormester
30. december 2022 - 11:57 Der er 22 kommentarer

Slette Edge fra Windows 11

Hvordan fjerner jeg browseren Edge helt og aldeles fra min PC?

Jeg har søgt vidt og bredt på nettet, men enten virker forslagene ikke, eller der henvises til funktioner, skærmbilleder etc, der ikke fremkommer, når jeg prøver at følge vejledningen. Som f.eks. denne:

https://www.onmsft.com/dev/how-to-uninstall-microsoft-edge

Når jeg når til afsnittet om kommandoprompt, så reagerer den ikke som beskrevet i vejledningen...

Andre forslag til at komme af med Edge?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2022 - 12:46 #1
Brian fra Britec har lavet en video som jeg har fulgt. Og den virker.  Der står på video. uninstall Edge the right away. Husk at have en fungerede browser installeret før du fjerner Edge
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2022 - 12:49 #2
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2022 - 14:27 #3
Min er en Windows 11 22H2 Home version.
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2022 - 17:11 #4
Der virkelig ingen grund til at fjerne Microsoft Edge.

Bare installer den browser du kan lide at bruge, og fjern hurtig genveje for Microsoft Edge.
Edge vil være der konstant og opdateres konstant af Microsoft ved windows opdatering.
Når disse ved hjælp af kommandprompt´s eller ved hjælp af gpedit eller andre tredjepart programmer som fjerne funktionalitet, skaber man bare blot sikkerhedssårbarhed til dit system.

Bare byt standardbrowser til den man gerne vil benytte, og kommer Microsoft med push besked om at lave om, der skal man bare nægte den. Mere er der ikke til dette. Windows med Edge forbliver som Internet Explorer 11 har haft været. Denne næste år vil man aflive IE11.

Det var min 5 øre. Hygge§
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2022 - 17:49 #5
Det om den kommer tilbage må tiden jo vise. Jeg har gjort helt som der vises i video.
Windows 11 Home jeg har gjort det på er ikke min primære computer men mere en test pc.
På min blev systemet hurtigere når Edge kom væk.
Selvom man vælger en anden browser som standard så udelukkes Edge ikke helt uden man gør nogle tiltag for det. Edge har en skjult protokol der i systemet kører helt udenom standard browseren og det kan irritere brugerne. Det problem har jeg ikke på mine Windows 10 og 11 installationen.  For alt det bloatware som de er plastret ind i er fjernet på alle mine computere. Og derfor er Edge ikke fjernet på nogle af mine primære Windows 10 installationer. Så her åbner Edge ikke unødigt op mere. Jeg bruger ej heller Microsoft konto på nogle af mine maskiner.
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2022 - 19:47 #6
Windows 11 Home funktionalitet og egenskab ændringer er der begrænsninger.

Køb opgraderings licens til Windows 11 Pro via Microsoft Butik, eller Windows 10 Pro upgrade, så har man rettigheder til gpedit og avanceret opsætning end hvad der tilbydes for Home versioner.

Du kan deaktivere alt det sjove som man ikke kan fra Home versioner.
Alternativt kan du bruge regedit tilføjelse til at stoppe benytte Edge, med Pro kan man bare besøg gpedit og deaktivere alt det bøvl.

Jeg ved ikke om opgraderings licens kan stadigt købes direkte fra Microsoft Butik, og gør der dette, er billigere end fuld pris licens.
Jeg købte 'Windows 10 Pro upgrade' dengang og medfølger det også som Windows 10/Windows 11 Pro ved mit Microsoft konto under betalinger. Der fik jeg digital license, og kan overføres eks. til nyt pc.

Men ja, hvis det virker med regedit, så deaktiver Edge ved startup og Bing søgning ved startmenu.
Det findes nok som løsninger ud over gutten fra YouTube.

Hygge§
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2022 - 21:00 #7
Jeg vil ikke ofre penge på en pro udgave på computeren her . Den har flaske halse på alt hardwaren i den hvis din besked var stilet til mig. Hvis ikke fremtiden er Windows 11 eller 12 på denne bærbar som den er nu, så bliver det Linux.
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2022 - 08:38 #8
Ja, køber man det, er man ejer af den licens og har rettighed til den. Til enhver pris, kigger jeg på kapacitet og Pro er det bedste, end hvad Home kan bringe hjem.

Det var også min beslutning for dengang Windows 7, Ultimate var den bedste af alle versioner.
Fra Windows 10 er Pro den bedste, medmindre man er på arbejdsmiljø (Enterprise). Dette køb Windows 10 Pro, medfølger det vidst automatisk til Windows 11 Pro. Så ja, købet direkte hos Microsoft har medfulgt fordele for mig, i stedet for at købe det fra tredjepart.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2022 - 10:13 #9
Min pc her er en jeg har fået tilbage fra min sviger mor. Hun fik den i gave for 7 år siden men mistede interessen igen.  Det er derfor jeg bruger denne som ten test pc.  Der er intet på den af mine private ting. Så jeg kan gøre med den som jeg ønsker uden risiko. Som browser bruger jeg nu Opera da Edge er væk. Søger jeg i søg i Windows og vil trykke på web resultater sket der jo selvfølgelig intet når jeg har cuttet forbindelsen den vej. De søgninger jeg bruger i start er altid system ellet fil relaterede og jeg har aldrig søgt på webindhold fra den side. Det har jeg altid gjort direkte i den browser jeg bruger. Så der virker det stadig som jeg ønsker det. Det næste bliver måske at få ordnet så jeg ikke bliver tilbudt web søgning så det kun et på computeren der søges. Det kan jeg så hygge mig med at finde ud af.
Avatar billede poko1 Ekspert
31. december 2022 - 11:17 #10
#8 Rigtigt jeg havde også Windows 7, Ultimate, hvilket fulgte med til mine andre Computere der derfor kørte med samme licens! jeg sværger også til Windows 10 Pro.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2022 - 12:07 #11
Jeg har Windows 10 pro på min hoved pc.
Avatar billede TTA Seniormester
20. januar 2023 - 09:51 #12
Jeg har prøvet denne, som foreslået i tråden:

https://m.youtube.com/watch?v=ASoFx0Qaiyk

Edge bliver da også fjernet, og jeg er fri for at få dobbelte notifikationer fra f eks Facebook (fra både Chrome og Edge).

Men træerne vokser ikke ind i himlen. Efter ca. en uge, så installerer Edge sig selv igen! Og jeg kan køre hele afinstallationsprocessen igennem igen.

Jeg er faktisk en smule forarget over at det kan ske. Man kunne forvente det af mange tvivlsomme foretagender; at deres app ikke er til at slippe af med. Men at Microsoft på den måde tvinger deres brugere til at have Edge mod deres vilje; det burde de holde sig for gode til!
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2023 - 12:22 #13
Ja, det er spild af tid. Hvis du ikke vil benytte den, bare fjern hurtig genvejen. Bare lille ting, og bare stop med at benytte den og ikke logge ind med den overhovedet.

Microsoft vil konstant opdatere den af sikkerhed, er den fjernet vil den automatisk tilføjet igen. For den er med på økosystemet, når de har planer om at fjerne fuldkommen IE11.

Benyt kun din favorit browser udelukkende, og stop med at benytte Microsoft Edge, slet alt cookies mv., så modtager du ikke dobbelt måske?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. januar 2023 - 14:40 #14
#12 Ja du har desværre ret.
Fik den selv tilbage efter den opdatering jeg lige fik på den.
Men lev med at den i enkelte tilfælde vil åbne. Der er enkelte ting som du ikke kan gøre noget ved. De fleste ting kan den foretrukne browser klare.
Hvis du bruger søgefunktion i Windows og søger på nettet kan du risikere den åbner.
Så hvis det er net søgning du laver gør det i din foretrukne browser i stedet.
Avatar billede TTA Seniormester
22. januar 2023 - 14:43 #15
@Jørgen B.
Jeg tror ikke helt du forstår min udfordring med Edge…

”Hvis du ikke vil benytte den, bare fjern hurtig genvejen.”
Genvejen, og resten af Edge, installerer sig selv igen efter et par dage.

”…og bare stop med at benytte den og ikke logge ind med den overhovedet.”
Jeg gør ingen af delene – alligevel installerer Edge sig selv og begynder at overtage/kopiere Chromes funktioner.

”Benyt kun din favorit browser udelukkende…”
Det gør jeg også – jeg bruger udelukkende Chrome.

”…og stop med at benytte Microsoft Edge, slet alt cookies mv., så modtager du ikke dobbelt måske?”
Jeg bruger IKKE Edge, jeg har slettet Edge, herunder cookies, registry values, ALT – alligevel er Edge fuldt ud installeret igen på min PC efter få dage, og jeg begynder at få dobbelte notifikationer, og Edge begynder langsomt, men sikkert at ”skubbe” Chrome ud på et sidespor.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. januar 2023 - 15:09 #16
Jeg ved ikke om der vil komme nye tiltag med at slette den. Jeg tror der gør og vil holde øje med det. I Linux er vi fri for den selvom man kan hente den.
03. februar 2023 - 11:49 #17
Omdøb egde,exe så bloker du den. Virker
C:\Program Files (x86)\Microsoft\Edge\Application
Avatar billede 220661 Ekspert
03. februar 2023 - 17:34 #18
#17 Virker det også hvis du søger net baseret søgning gennem søg i Windows?
Avatar billede 220661 Ekspert
21. februar 2023 - 16:40 #19
Jeg har prøvet en gang til på min Windows 11 med denne tool sammen med Revo Uninstaller. Har rullet 22H2 ind og kørt hans tool med flere forskellige ting jeg fjernede
https://www.youtube.com/watch?v=vXyMScSbhk4

OBS!!! Bemærk min Windows 11 er på testplan og har intet privat på dem.

Chris påstår at hvis man vælger at fjerne Edge med hans script, så er den væk.
Om det holder vil tiden vise i fremtiden.
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2023 - 21:52 #20
🤣 Gang på gang er der blevet oplyst, at "Microsoft Edge WebVieww2 Runtime" ikke kan slettes eller afinstalleres.

Dette er med på Windows OS per design og for at vedligeholde sikkerhed for dit Microsoft Edge. Det samme er for Microsoft Edge. De er der uanset hvad OS det er fra Windows 10 og Windows 11.

Det er det for at blive, du kan lege med alt muligt, det vil ikke blive fjernet og de vil altid blive gendannet.

Der er ingen grund til at gå dig til dette, dine psykologisk afsmag kan ikke hjælpes, da disse er nyere erstatninger for IE11.
Kan du ikke lide Microsoft Edge, så fjern browser genvejen, og der er ikke mere af dette. Forstyrrer browseren med spørgsmål, er det med enkelt klik på behold som det er eller lav ingen ændring er nok.

Fortsat god dag, jeg hopper af.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. februar 2023 - 22:00 #21
#20 Det er muligt du har ret i det. Tiden vil vise det.
For mig er det her kun for "sjov" da det er en test pc jeg leger med. Men jeg tror mere på muligheden her end den forrige metode jeg prøvede af.
Jeg hopper ikke af😉
Avatar billede 220661 Ekspert
03. marts 2023 - 13:43 #22
Der er nu kommet en større opdatering af Windows 11, og Microsoft  Edge og Microsoft Edge WebVieww2 Runtime er stadig ikke kommet på pc igen.
Alt andet bloatware der var på installation er også fjernet.
Det eneste der er bibeholdt er Windows Sikkerhed.
Fortsætter test.