Avatar billede - Mester
31. december 2022 - 11:43 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

sætte større ssd m.2 disk i lenovo iYoga

Jeg har forgæves forsøgt at sætte en ny større ssd m.2 disk i min Yoga 900. med en usb genopretningsdisk, men det er aldrig lykkedes for mig. Hvordan gør jeg det? det starter pænt, men efter lidt tid kommer oplysning med at det ikke kan gøres.
jeg har gjort det samme med en Asus laptop, og her gik det fint.
hvordan får jeg min Yoga til det samme?
Godt nytår til alle eksperterne..
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. december 2022 - 12:43 #1
Du må ind og læse Lenovos specifikationer for den helt præcise model (Den har et 5-9 ciffret "model" nummer - det er det du skal finde den under).

Her vil du nok finde nogle begrænsninger - blandt de lette er at BIOS måske skal opdateres. Blandt de mere besværlige kunne være at hardwaren ikke understøtter nyere diske, ikke understøtter større diske o.s.v.... - men det er 100% modelspecifikt, så det er ikke noget der lige kan svares på ud fra "Model = Yoga 900"
Avatar billede - Mester
31. december 2022 - 15:24 #2
Min Yoga er en 900-13 isk. fra 2016 ca.med 512 gb  disk. Hvor skal jeg skrive det i forbindelse med brug af mit genoprettelses usb drev?Er det samme fremgangsmåde so beskrevet i Vantage om migrering til ny Pc? Den kom idag.
Avatar billede - Mester
31. december 2022 - 15:26 #3
Min Yoga er en 900-13 isk. fra 2016 ca.med 512 gb disk. Hvor skal jeg skrive det i forbindelse med brug af mit genoprettelses usb drev?Er det samme fremgangsmåde so beskrevet i Vantage om migrering til ny Pc? Den kom i dag
Avatar billede kurt54 Ekspert
31. december 2022 - 15:45 #4
Hvis det er nedenstående står SSD som sata disk ... M.2 er en formfaktor interfacet til SSD kan være sata eller PCIe SSD technolog andre steder ser det ud til yoga 900 leveres med PCIe SSD.

https://pcsupport.lenovo.com/dk/da/products/laptops-and-netbooks/yoga-series/yoga-900-13isk/80mk/solutions/pd104050-product-overview-yoga-900-13isk
Avatar billede - Mester
01. januar 2023 - 14:12 #5
Nu har jeg set en del på det hele. bios er tilsynladende i orden med den jeg har ifølge Vantage, men jeg har ikke haft held md min genoprettelses usb. jeg har på fornemmelsen af at Yogaen godt kan understøtte diske på 1 tb .for det går  i gang ,men strander på manglende drivere til installation på en helt tom disk med en tilfældig Windows 10 usb som jeg har liggende, og bare prøvede med...
stadig ikke noget held med en større disk til min Windows 11.
det kan være jeg skal opgive det projekt og forlige mig med at min nye Asus godt kan kapere en stor disk uden videre.
01. januar 2023 - 15:16 #6
Er du opmærksom på at det er forskelligt image til BIOS og UEFI?

Image til BIOS kan ikke installeres på en maskine der kører UEFI og omvendt.
Avatar billede - Mester
01. januar 2023 - 16:21 #7
Det fovrirrer mig lidt  for jeg ved ikke helt hvad forskellen er. det er maskinen selv som har kreeret en usb genoprettelses disk. det tog en frygtelig tid at lave disken. jeg kan se indholdet i den, mn ikke få den til at fungere med en helt ny ssd  m.2  1tb disk.
gad vide hvad jeg gør forkert siden jeg ikke kan få gang i noget fornuftigt.
Avatar billede kurt54 Ekspert
01. januar 2023 - 19:37 #8
Det undrer mig hvis den ikke kan håndtere 1T SSD. Du kan evt. forsøge dig med ny installering.. Eller tage en image backup med f.eks. Macrium Reflection eller andet 3 parts program og restore det. Har du tjekket PCIe/SATA problemastiken nævnt i #4 ?
Avatar billede - Mester
01. januar 2023 - 21:41 #9
Tak Jeg har en gratis Macrion
refleks, men ved ikke om den kan klare det her job. Der er en del begrænsninger på gratis udgaven.666
kigger på det i morgen.
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2023 - 09:24 #10
Genopretningsdisk er udelukkende til den specifik harddisk.
-Det er således hvis det er blevet korrupt, kan du indsætte dette genopretningsdisk og genskabe kun C-drive afbildning. Skal ikke forstås som backup eller kopi af dit hdd. Det er den ikke.

Der findes aldeles fine tredjepart kloningssoftwares, men her vil det betales bedre at starte almindelig Windows OS installation:

Hent værktøjet og start den. Gem Windows ISO og indsæt den til USB ved hjælp af RUFUS så du kan installere Windows.

Windows 10
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Windows 11
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows11

Rufus
https://rufus.ie/da/

Mad for Tanken:
Hvis du har klonet den, skal volumen forstørres. Husk, kloning laver afbildning af den kapacitet den havde før, så den skal forstørres bagefter. Det er logisk, at man ikke ser resten fordi tidligere var det 500GB, men ser ikke resten på et 1TB disk.

Det er nemmere at bare installere Windows on med Windows 10 eller Windows 11, i stedet for at bruge kloningsoftwares som var fornålet med dem til Windows XP/Windows Vista/Windows 7 era.

Kloning er mest til firmaer og server disse dage, når Windows 10 og Windows 11 kan bare nulstilles disse dage. Backup af filer er en ting disse dage, ikke kloning.
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2023 - 09:25 #11
Skal man installere Windows, husk, at BIOS skal der indstilles til EUFI.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. januar 2023 - 10:16 #12
Hvis der ikke er ændret i BIOS i øvrigt, står indstillingerne sandsynligvis som de hele tiden har gjort, hvilket vil sige UEFI + Secure Boot enabled. Er det systemet selv der har dannet en recovery disk, burde denne også være oprettet med de rette partitionstabeller m.m.

Men i #5 nævner du at der mangler drivere med en standard installations USB stick. Hvordan ser du dette? - og i øvrigt, hvilken fejl får du når du prøver at køre den rigtige genoprettelsesdisk? - det synes jeg slet ikke vi har hørt noget om?

Jeg ved at visse Lenovo maskiner kører med en speciel "SCSI" kompatibel controllerindstilling, der kan give problemer med harddisk-driveren - så derfor spørgsmålet om gendannelsen - kan den gå i stå på at den ikke kan se harddisken?
Avatar billede - Mester
24. februar 2023 - 10:45 #13
Jeg har opgivet projektet med større hardisk.
Tak for alle indlæg ..