Avatar billede Erik R Mester
01. januar 2023 - 11:50 Der er 2 kommentarer

Formatering af celle til indtastning af arbejdstid i timer og minutter

En celle ønskes formateret så jeg i cellen kan indtaste arbejdstid i timer og minutter i formatet 5:45
En arbejdstid på 5 timer og 45 min. indtastes som 5:45
Herefter skal  arbejdslønnen kunne beregnes i en nabocelle ved at gange 5:45 med timesatsen som hentes fra en anden celle.
Hvis muligt bør indtastninger som 5,45 eller 5.45 afvises som ugyldige.
Umiddelbart kan jeg løse opgaven ved at  indtaste hele timetal i en celle og minuttal i en anden - eller bruge decimaltal, altså 5,75 for  5 timer og 45 min - men jeg tror der er muligt at indtaste time-og minuttal (varighed) i samme celle.
Forslag modtages med tak
Erik R
Avatar billede ebea Ekspert
01. januar 2023 - 12:19 #1
Er det du ønsker, ikke blot at beregne antal timer, med en given timesats?
Hvis, så brug formlen. Timer * timesats * 24  (A1*B1*24).
Avatar billede Erik R Mester
01. januar 2023 - 14:22 #2
Tak til eba,
ja, det er det , og det virker også ok i Excel.
Faktisk forsøgte jeg at bruge Google Sheet,- og det burde jeg have nævnt i spørgsmålet, eller stillet det i en anden kategori. Ofte kan man genbruge et excel-ark i Google sheet, men efter mine forsøg accepterer Google Sheet ikke indtastningen 5:45; det kan vise resultatet i dette format, men ikke acceptere det som input.
Mvh Erik