Avatar billede nu_igen Professor
01. januar 2023 - 12:49 Der er 13 kommentarer

Salg af opskrifter…. “Kopister”

Hej og GODT NYTÅR til alle, som gerne deler deres viden.
Jeg har været designer på ugeblade i mit aktive arbejdsliv. Det er selvfølgelig en beskæftigelse, jeg stadigvæk udøver. Nu hjælper jeg dog medt andre, der har problemer med håndarbejde og viser mine kreationer på FB.
Ofte bliver jeg spurgt om jeg vil sælge opskrift og mønster. Det kunne jeg godt, men der er er stort arbejde at skrive/tegne/beregne/fotografere et “værk”, som jeg kun har tilegnet familien.
Når jeg sælger en opskrift til nogen, der spørger efter den, er der som regel salg af 1 opskrift og 10, der kopierer den.
Hvordan kan jeg undgå det! For det ærgrer mig, især fordi jeg økonomisk ikke har behov for indtægter, men følelsen af at blive “røvrendt” gør mig ked af det.
Er der en måde jeg kan kopisikre mine opskrifter på?
01. januar 2023 - 15:06 #1
Godt Nytår.

Lad være med at sælge.
Få Copyright på det og slæb dem i retten.
Avatar billede nu_igen Professor
01. januar 2023 - 15:59 #2
At lade være med at sælge er jo et ok svar, som jeg nok selv kunne klare. FÅ  COPYRIGHT er ikke noget man får, men noget man har, ved at sætte copyright mærke på. Jeg tænker på noget mere avanceret: vandmærke, som lader dele af opskriften forsvinde, eller noget i den retning. Download, som kun fungerer 1 gang? Osv.
Avatar billede kurtba Ekspert
01. januar 2023 - 19:00 #3
Hvis det "bare" er dokumenter kan du glemme alt om det.
Selv hvis der fandtes en metode, kan modtageren jo bare skrive det modtagne ud og så scanne det ind på sin pc igen, hvorefter pgl. har fuld kontrol over det.
Avatar billede nu_igen Professor
01. januar 2023 - 19:47 #4
Jeg kunne måske finde på en “totrins raket, hvor man køber opskriften, men en vigtig detalje er først tilgængelig ved direkte henvendelse på mail…… eller noget andet smart, som jeg håbede at panelet kan udtænke. For eksempel er nøglen til en opskrift  en strikkeprøve, hvor et bestemt antal masker og rækker er = 10x10 cm.
Avatar billede poko1 Ekspert
02. januar 2023 - 10:28 #5
Se om du ikke kan finde en Web designer der lige som på visse sider viser en overskrift hvor man skal logge på for at læse indholdet!
Avatar billede nu_igen Professor
02. januar 2023 - 10:44 #6
Hej til Poko1
😳 har man logget sig på og er i stand til at printe opskriften, hvilket er nødvendigt, er der jo frit spil for yderligere kopier. Dur altså ikke. Men tak alligevel
Avatar billede Betina Novice
02. januar 2023 - 11:40 #7
Der findes flere tekster omkring ophavsret på strikke- og hækleopskrifter (f.eks. https://kum.dk/kulturomraader/vil-du-vide-mere-om-ophavsret/strikke-og-haekleopskrifter), men rent praktisk er det svært at gøre noget ved, så det bliver hurtigt bare nogle fine ord...

Du kan måske hente inspiration fra opbygningen af denne side: https://www.supergurumi.com/haeklet-amigurumi-rotte-bogmaerke - Jeg har tit brugt opskriften, og hver gang måtte jeg retur til siden, for jeg kan ikke gemme eller kopiere opskriften.
Jeg ved ikke hvordan denne side er sat op, men man kan ikke printe den (der står "You cannot print preview this page", hvis jeg prøver) og man kan ikke markere og kopiere siden. Så mangler du blot f.eks. en kode til siden, som man får, når man køber opskriften.

Jeg håber, at du måske kan bruge ovenstående til noget...
Avatar billede nu_igen Professor
02. januar 2023 - 11:59 #8
Hej og mange tak til novice for svaret.
Som mangeårig designer på vore kendte ugeblade er jeg fuldt ud bekendt med ophavsret til ophavsret på “kunstneriske” værker. Har vundet retsager om samme emne, men her stopper min interesse i dag.
Jeg burde ALDRIG have skrevet at jeg sælger en bestemt opskrift, da jeg lagde min kreation ud i gruppen. Der har meldt sig en del, som vil købe opskriften. Det er så ok, for det er mennesker der er gode bidragsydere i gruppen.
Som designer arbejder jeg modeller til privat brug helt uden opskrift og mine notater er kun læselige og anvendelige for mig selv. Derfor kræver det nu et stort arbejde, test osv for at udarbejde en opskrift på filtede hjemmesko i 12 størrelser.
Der er grænser for, hvad jeg har lyst til at lave for et salg af 12-15 opskrifter, når jeg ved at resten ender i kopier.
Mange, der ser min kreation spørger, hvor man kan købe opskriften…… og så var det jeg dummede mig !
Avatar billede poko1 Ekspert
02. januar 2023 - 13:54 #9
Det skal selvfølgelig ske på samme måde som når man køber en PC. Driver eller en anden vare på nettet så får man først varen når beløbet er overført!
Avatar billede nu_igen Professor
02. januar 2023 - 14:59 #10
Hej Poko 1
Du svarer desværre på noget andet, end det jeg spørger om. Jeg sender da ingen opskrifter før der er betalt. Det er der ingen ben i. Det er kopisterne jeg synes er trælse!
Avatar billede Betina Novice
02. januar 2023 - 15:23 #11
Måske har jeg misforstået din besked, men det lyder for mig som om, at svaret nok skal være, at opskriften ikke er til salg og kun til privat brug.
Du kan måske lave en renskrevet udgave, som kan sendes til dem, der spørg, men som ikke er yderligere bearbejdet eller testet. Det kræver nok den erfarne strikker at læse, men det kan være et udgangspunkt for deres egen fortolkning.

Arbejdet med at gøre den salgsbar, opvejer ikke for den gevinst du får af det eller de frustrationer som følger med, og jeg tror ikke, at du kan undgå kopisterne helt.

Opskrifter i ugeblade bliver jo også både kopieret og delt hist og her, men i dit aktive arbejdsliv var du sikret en betaling for dit arbejde. Det er du ikke længere, så hvorfor ikke blot holde det på et hobbyniveau og nyde din hobby? :)
Avatar billede kurtba Ekspert
02. januar 2023 - 18:53 #12
Jeg går ud fra, at vi er enige om, at du laver et dokument af en eller anden art, og det sælger du så til 1 person, og efterfølgende konstaterer du så, at det du har sendt er blevet kopieret.
Det kan du ikke programmere dig ud af, da jeg går ud fra, at dokumentet på intet tidspunkt ligger offentligt tilgængeligt.
Så det reelle problem er jo, at du på en eller anden måde konstaterer, at den du solgte til har givet kopier videre.
Det kan du ikke sikre dig mod, da pgl. jo skal kunne åbne dokumentet.
Så sætter du evt. en kode på dokumentet, men det skal køberen jo have med, og det giver han så videre med kopien - eller som jeg skrev tidligere, han/hun printer det hele ud og scanner det ind igen, så har han en fuldstændig kopi uden nogen form for beskyttelse.
Så dit reelle problem er jo, at nogen sælger eller forærer dit værk væk, uden at du får betaling.
Det kan du kun klare via copyright og så forfølge de pgl. retsligt.
Det kan ikke lade sig gøre at programmere sig ud af et problem, som består af at nogen skal have et fungerende dokument i hånden og så sikre sig, at det ikke når videre.
Jeg køber selv af og til nogle skabeloner, hvor man kun kan se det fulde indhold, når man har kodeordet, som man får tilsendt ved betaling. Men herefter kan jeg åbne og lukke skabelonen alle de gange jeg vil, når bare jeg har koden. Samtidig vil jeg kunne gemme skabelonen som en ny skabelon uden kode, hvis det er det jeg vil. Så også her må sælger tro og håbe på, at jeg ikke misbruger hans tillid.
Den side som Betina henviser til, har jo heller ikke ordentlig beskyttelse af opskriften. Man kan ikke lige direkte markere og kopiere indholdet, men så kan man sikre det hele ned til egen harddisk med printscreen funktionen i stedet for. Så forestår der lidt klippe/klistre arbejde, men kan nemt lade sig gøre.
Avatar billede nu_igen Professor
13. januar 2023 - 19:57 #13
Jeg tror at det nemmeste vil være at gøre opskriften gratis tilgængelig…… eller helt at lade være.
Tak for alle svar. I har jo så ret allesammen