Avatar billede Klaus W Ekspert
01. januar 2023 - 16:07 Der er 6 kommentarer

ÆØÅ er blevet lavet om til andre tegn.

Goddag og godt nytår
Når jeg gemmer min fil via en VBA-kode under et navn fra en celle går det godt nok.
Jeg bruger så denne kode til at finde filen igen. Men af en eller anden grund er Excel begyndt at slette eller ændre ÆØÅ så der står ingenting eller nogle andre tegn.
2 eksempler.
Jeg gemmer filen under dette navn Bestilling til 19 september 2022 Århus.xlsx men når jeg køre min kode til at finde hvor filen ligger ser det sådan ud D:/ Bestilling til 19 september 2022  rhus.xlsx men skal se sådan ud D:\ Bestilling til 19 september 2022 Århus.xlsx
Eller sådan D:\Bestilling til 19 september 2022 Bræddebænken KBH.xlsx kommer til at se sådan ud D:\Bestilling til 19 september 2022 Br‘ddeb‘nken KBH.xlsx
Nogen der har en ide.
Hilsen Klaus W

Public Sub Find_and_Open_Product_Workbook()

Dim mainFolder As String, productCode As String
    Dim dirLines As Variant
    Dim i As Long, foundFile As String

    mainFolder = Range("k3")            'change
    productCode = Range("k4")          'change

    If Right(mainFolder, 1) <> "\" Then mainFolder = mainFolder & "\"
    dirLines = Split(CreateObject("wscript.shell").exec("cmd /c DIR /B /S /A-D /O-D " & Chr(34) & mainFolder & "*" & productCode & Chr(34)).StdOut.ReadAll, vbCrLf)

    foundFile = ""
    If UBound(dirLines) >= 0 Then
        i = 0
        While i < UBound(dirLines) And foundFile = ""
            If InStr(1, dirLines(i), "\Archive\", vbTextCompare) = 0 Then foundFile = dirLines(i)
            i = i + 1
        Wend
    End If
    If foundFile <> "" Then
        'MsgBox "Found " & foundFile, vbInformation, "Find Product workbook"
        ActiveSheet.Range("k9").Value = foundFile
    Else
        MsgBox "Excel fandt ikke filen " & productCode & " på drev " & mainFolder & " eller i nogle undermapper ", vbExclamation, "Find mappen"
    End If

    Close Workbook

  Send_Email_to_an_Address_in_Cell

End Sub
Avatar billede jakobdo Ekspert
01. januar 2023 - 17:50 #1
Uden jeg lige er Excel mand, så lugter det lidt af noget forkert tegnsætning.
Så overvej og du måske kunne sikre filnavnet er unicode / utf-8. Så "burde" det virke hver gang.
Avatar billede Klaus W Ekspert
01. januar 2023 - 18:05 #2
Jeg har en idé om at løsningen skal findes i denne linje Chr(34) & mainFolder & "*" & productCode & Chr(34)). Men ved ikke hvordan jeg ændre Chr()
Avatar billede ebea Ekspert
01. januar 2023 - 18:37 #3
#2 - Din Chr(34) er blot et citationstegn.
Er det en ny kode, eller har den virket før ?

Ellers prøv at gå ind i "indstillinger" i Windows (Tandhjulet)
Der vælger du: "Tid og Sprog".
Under det vindue, vælger du i højre side af vinduet: "Administrative sprogindstillinger"
Og i boksen som nu fremkommer, vælger du fanebladet:  "Administrative indstillinger" (faneblad i toppen af boksen).
Der vælger du nu: "Skift systemets Landestandard", der vil du se at der formentlig står Dansk som standard. Og nederst i vinduet, sætter du et flueben ud for:  "...Brug Unicode UTF-8 for at understøtte alle sprog"

Prøv dette, efter du har genstartet din maskine, og se om det ændrer noget.
Avatar billede Klaus W Ekspert
01. januar 2023 - 19:08 #4
Tak jeg kikker på det og vender tilbage.
Avatar billede Klaus W Ekspert
01. januar 2023 - 21:18 #5
Hej ebea, koden køre normalt. Det er fordi, det er første gang jeg har prøvet at sætte æøå ind i filnavnet.
Jeg har prøvet det du forslog "indstillinger" i Windows (Tandhjulet) osv. Men det virkede ikke, på filnavnet.
For jeg står i en situation hvor det ville være dejligt at kunne bruge æøå i filnavnet.
KW
Avatar billede ebea Ekspert
01. januar 2023 - 22:20 #6
#5 - Koden du har vist i dit spørgsmål, er til at finde filnavnet, og placering, som jeg læser den.
Men det må være den kode som du bruger til at gemme filen med, at det går galt, selvom du skriver  "...via en VBA-kode under et navn fra en celle går det godt nok"

Så det var måske bedre at du viste den kode. Så var det måske nemmere at se, hvad der sker.