Avatar billede KATM Novice
05. januar 2023 - 10:29 Der er 1 kommentar

Indsat billed i Excel og fjern link

Hej

Jeg har lavet en macro, der indsætter billeder i et ark, fra en sti. Men jeg har brug for den ikke indsætter det som et link men som et billed, for når jeg sender arket videre forsvinder billederne.

Min macro ser sådan her ud:

Sub Billed()

'Sub Indsæt_billede()
'

  Dim x As Integer
  For x = 1 To 10

    Filnavn = ActiveCell.Value

    ActiveCell.Offset(-7, 2).Range("A1").Select
    ActiveSheet.Pictures.Insert("I:\Axbilleder\" & Filnavn & ".jpg").Select
    Selection.ShapeRange.LockAspectRatio = msoTrue
    Selection.ShapeRange.Height = 220
    Billednavn = Selection.Name

    ActiveCell.Offset(18, -2).Range("A1").Select
    Next

End Sub
Avatar billede supportsiden Professor
07. januar 2023 - 16:26 #1
"I:\Axbilleder\" & Filnavn & ".jpg" er jo en lokal destination = så skal man have adgang til I drevet
Du kunne gemme (synkronisere til) billeder på f.eks. Onedrive eller Google drev og så hente dem der
Problemet er at billedet ikke bliver indlejret men kun "peget ud"
Måske du kan finde noget her :
https://www.google.com/search?q=macro+excel+embed+picture+vba+code&newwindow=1&rlz=1C1GCEU_daDK978DK978&sxsrf=AJOqlzV5AwKro64_Yg85Vq5EP5J1a8znIA%3A1673104955293&ei=O465Y869EcGOxc8P74Oa4AY&oq=macro+excel+embed+picture+vba&gs_lcp=Cgxnd3Mtd2l6LXNlcnAQARgAMgUIIRCgAToKCAAQRxDWBBCwAzoGCAAQFhAeOgQIIRAVOggIIRAWEB4QHUoECEEYAEoECEYYAFD0BljZHWDOKGgBcAF4AIABfogBlwOSAQMyLjKYAQCgAQHIAQjAAQE&sclient=gws-wiz-serp