Avatar billede camsti Seniormester
10. januar 2023 - 11:48 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Regneark låser

Hejsa
Jeg har fået hjælp til denne formel:

=SUMPRODUKT((Dataark!$B$1:$B$759=B$57)*(ER.TAL(SØG("*"&$A2&"*";Dataark!$D$1:$D$759))))

Men regnearket er cirka 100 år om at beregne, selv om det er et begrænset område.

Jeg prøver og slå automatisk beregning fra, men det er Excel ligeglad med, den genberegner hver gang jeg ændrer en værdi.

Link til regneark:

https://1drv.ms/x/s!ArThM-lSEJTSipoOsMDcMbGbmRXDBQ?e=fgsaOX

Det drejer sig om tælle-formlen i fanen Holdstørrelser.

Er der en som måske kan trimme formlen så Excel ikke bruger så lang tid på at beregne?
Og hvorfor virker Manuel Beregning egentlig ikke?
Avatar billede ebea Ekspert
10. januar 2023 - 14:04 #1
Hvis du ændrer hele dit kolonne område D, fra at være én stor CSV fil, og laver det om til kolonner, og så efterfølgende laver hele "datark" om til en tabel, så tager det ca. 1 - 2 sekunder at beregne hver gang der ændres.

Du har så også nogle fejl i dine formler, med hvor der søges efter data. Du henviser til cellen ovenover hver formel, men det gør du ikke i alle dine formler, hvilket jeg antager er en fejl.
Avatar billede ebea Ekspert
10. januar 2023 - 15:23 #2
Jeg har uploadet en fil, hvor arket "dataark" er ændret til en tabel, samt rettet et par andre fejl.
jeg kan dog se, at der er felter, hvor filen her, giver andre resultater end din egen oprindelige fil. Det må du så tjekke op på, hvad der er korrekt.

https://www.dropbox.com/scl/fi/iknf9r9e9fjtsy97m00mf/hold-klasse.xlsx?dl=0&rlkey=dho1kzsadrb3dfljoyqqnu43e
Avatar billede camsti Seniormester
11. januar 2023 - 10:57 #3
1000 tak indtil videre jeg kigger på og melder tilbage :)
Avatar billede ebea Ekspert
02. februar 2023 - 11:20 #4
Hvad blev der ud af den test du skulle lave, for at se om det ændrede i beregningstiden, samt resultaterne, ud fra det Ark jeg uploadede ?
Avatar billede camsti Seniormester
22. februar 2023 - 11:15 #5
hej ebea,

undskyld det sene svar men din løsning virkede i det store hele der var lige et par småting som jeg selv fik rettet til :)

1000 tak for indsatsen :)